Společnost


Český Energetický Dodavatel a.s.

Počet nahlášených stížností:8
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#54065Zvýšení záloh na nepřijatelnou mez

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

3 měsíce 1 den

Detail stížnosti

Publikováno
30.11.2021, před 3 lety

Tomáš Novák

Znění stížnosti

Společnost ČED nám od Listopadu zvedla zálohy z 6000,-/měs., (ještě na jaře nám vraceli přeplatek) na 22 700,- měsíčně. Jsme 2 důchodci v rodinném domě. Výši záloh nejsme schopni platit. ČED s námi nekomunikuje. Bohužel jsme nestačili zareagovat na odvolací lhůtu 15 dní od informace změny tarifu. Podali jsme tedy nyní výpověď a čekáme na reakci ČEDu. Na svých stránkách tvrdí: "ČED garantuje vždy nižší cenu než tradiční dodavatel v daném regionu". Poptávali jsme se u konkurence a při naší spotřebě nám nabízí cenu 8000,-/měs s fixací na 3 roky.


Produkt

FAIR PLAY PLUS


Požadované řešení

Komunikace se zákazníkem a domluva k oboustranné spokojenosti. Výše záloh je neúměrná spotřebě. Nevím jak vypočítávají výši měsíčních záloh, ale zvednutí záloh z 6000,- na 23000,- měsíčně není ani v režimu DPI natož klasického dodavatele, který by dle všeho měl mít cenu pro zákazníky fixovanou a ne před topnou sezonou klientům přehodit smlouvu na jiný typ než měl doposud. Označuji to za minimálně nekalé jednání ze strany ČEDu.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
6.12.2021 15:36, před 3 lety

K neadekvátním zálohám:
Zálohy slouží k pokrytí nákladů za dodávku energií. Ideálně nastavené zálohy za energie by měly být takové, aby odpovídaly reálné spotřebě a přeplatek (případně nedoplatek) byl co nejnižší.

Výše záloh je smluvní záležitostí, nicméně vzhledem k tomu, že dodavatel energií je v těchto případech silnější stranou, je velmi pravděpodobné, že nastaví zálohy vyšší, aby měl jistotu, že spotřebiteli nevznikne nedoplatek, který by poté společnost musela složitě vymáhat. V případě vysokých nedoplatků je poté pro dodavatele energií zvýšené riziko, že spotřebitel nebude mít ani jak zaplatit.

Přestože je zvýšení záloh (a vyšší zálohy obecně) často pochopitelné, v tomto případě nám přijde naprosto nedůvodné a zároveň nepřiměřené. Energetický trh sice prochází složitou situací, to ovšem nedává dodavatelům právo zneužívat svého postavení. Dle našeho názoru se v tomto případě jedná o porušení zákazu zneužití práva, což je jedna ze zásad soukromého práva.

Jak již bylo zmíněno výše dodavatel energií má právo (a dokonce povinnost jakožto řádný hospodář) zohlednit rizika a promítnout je do výše záloh. Avšak zároveň musí podle § 11a odst. 9 energetického zákona jednat přiměřeně a výši záloh nastavit „důvodně“. Neměl by tak přistoupit k tomu, že výše záloh bude pro odběratele naprosto neadekvátní (s ohledem na spotřebu v uplynulých obdobích) až likvidační.


K (ne)možnosti odstoupení od smlouvy:
Podle § 11a odst. 5 je možné od smlouvy odstoupit do 3 měsíců od zvýšení ceny jestliže spotřebitel nebyl na zvýšení ceny (resp. změnu smlouvy) upozorněn nejpozději 30 dnů před účinností této změny a nebyl poučen o možnosti odstoupení. Jestliže spotřebitel upozorněn a poučen byl, měl možnost odstoupit pouze desátý den před účinností této změny (tedy 21. 11. 2021), není-li ve smluvních podmínkách uvedeno jinak.

Pokud by spotřebitel neměl možnost odstoupit od smlouvy (z důvodu uvedeného výše), musel by smlouvu vypovědět. V případě, že šlo o smlouvu na dobu určitou se dodavatel energií již může domáhat smluvní pokuty (byla-li uvedena ve smlouvě), což podle informací na jeho stránkách 8000 Kč.


V případě, že se spor nepodaří vyřešit smírnou cestou, může se spotřebitel obrátit na Energetický regulační úřad (ERÚ). To lze učinit pomocí kontaktů na stránkách ERÚ (https://www.eru.cz/cs/informacni-centrum/kontakty), případně pomocí kontaktního formuláře (dostupný zde: https://www.eru.cz/kontaktni-formular).

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
3.3.2022 15:07, před 3 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.