Počet nahlášených stížností: | 105 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Asi před dvěma lety mě navštívili 2 pracovníci vaší firmy, kteří slibovali, že za mne budou hlídat dodavatele s nejnižší cenou plynu. Dali mi podepsat smlouvu, aniž bych si ji pořádně přečetl a na podrobnosti smlouvy mě neupozornili. Asi po půl roce mě převedli z dobrého dodavatele MND k jinému dodavateli ČED. Asi před dvěma měsíci mě přišlo navýšení záloh na plyn o 400%. Jednání firmy České srovnávací a jednání firmy ČED se mi zdá velni neférové, neboť ostatní dodavatelé tak výrazně nezdražují. Přešel jsem zpět k MND, ale ČED po mě bude vymáhat 8000Kč jako odstupné. Chtěl bych se tímto zeptat, zda je možné se této smluvní pokutě vyhnout vzhledem k tomu, že plyn zdražila několikanásobně více než můj původní dodavatel. Děkuji za odpověď. S pozdravem Pavlíček Antonín
Chtěl bych se tímto zeptat, zda je možné se této smluvní pokutě vyhnout vzhledem k tomu, že plyn zdražila několikanásobně více než můj původní dodavatel. Děkuji za odpověď. S pozdravem Pavlíček Antonín
|
Tweet |
K navýšení záloh:
Výši záloh (což je nejčastější způsob platby za energie) lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny smluvních podmínek.
Jestliže byly nové (vyšší) zálohy stanovené na konci zúčtovacího období, nejde podle našeho názoru o jednostrannou změnu smlouvy. Zálohy se stanovují zpravidla na jedno zúčtovací období a změny mezi těmito obdobími reflektují skutečnou spotřebu (aby nebyly vysoké nedoplatky/přeplatky) a jsou důvodné (v souladu s § 11a odst. 9 energetického zákona. Jde tak jen o povinné stanovení podmínek způsobu platby. V případě, že by však změna výše záloh proběhla v průběhu zúčtovacího období, nahlíželo by se na ni jako na jednostrannou změnu podmínek.
Pokud dodavatel přistoupí k druhé variantě a výši záloh mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny ceny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně spotřebitele adresně včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Má-li být společně se zálohami zvýšena i cena, je vhodné připomenout, že cenu sjednanou jako fixní/garantovanou nelze skrze mechanismus jednostranné změny navýšit (a to ani tehdy, pokud si takovou možnost dodavatel vyhradil v obchodních podmínkách).
Pokud nejsou podmínky pro jednostranné zvýšení záloh naplněny, je jednostranná změna vůči spotřebiteli neplatná a spotřebitel by měl tuto neplatnost namítat s tím, že společnost nemá na jednostranně zvýšené zálohy nárok.
K (ne)možnosti odstoupení od smlouvy:
Podle § 11a odst. 5 je možné od smlouvy odstoupit do 3 měsíců od zvýšení ceny jestliže spotřebitel nebyl na zvýšení ceny (resp. změnu smlouvy) upozorněn nejpozději 30 dnů před účinností této změny a nebyl poučen o možnosti odstoupení. Jestliže spotřebitel upozorněn a poučen byl, měl možnost odstoupit pouze desátý den před účinností této změny, není-li ve smluvních podmínkách uvedeno jinak.
Pokud by spotřebitel neměl možnost odstoupit od smlouvy (z důvodu uvedeného výše), musel by smlouvu vypovědět. V takovém případě se již bohužel dodavatel energií může domáhat smluvní pokuty (byla-li uvedena ve smlouvě), což podle informací na jeho stránkách 8000 Kč.
Vzhledem k tomu, že společnost po spotřebiteli vymáhá zmíněných 8000 Kč, domníváme se, že spotřebitel smlouvu vypověděl. Pokud by ale společnost ČED chtěla sankcionovat odstoupení od smlouvy, byla by tato sankce vůči spotřebiteli neúčinná a spotřebitel by ji nemusel platit. Doporučujeme tedy spotřebiteli, aby si ověřil, zda šlo o odstoupení (smluvní pokutu by platit nemusel), či o výpověď (zde už společnost nárok na vymáhání smluvní pokuty má).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při Energetickém regulačním úřadu ("ERÚ"). Více informací k mimosoudnímu řešení sporů u ERÚ je možné zjistit na stránkách úřadu: https://www.eru.cz/cs/mimosoudni-reseni-sporu.
Dále je možné obrátit se na naši poradnu na čísle 299 149 009.
Ke smlouvě s Českou srovnávací:
Česká srovnávací s.r.o. je zprostředkovatelem na trhu s energiemi. To znamená, že sama obvykle energii nedodává, pouze zprostředkuje uzavření smlouvy mezi dodavatelem a spotřebitelem. K tomu zpravidla využívá plnou moc, kterou od spotřebitele získala mimo obchodní prostory, typicky při podomním prodeji (zde upozorňujeme na to, že podomní prodejci mohou využívat nekalé a podvodné praktiky - k tomu viz většinu ostatních stížností na společnost Česká srovnávací s.r.o.). Z tohoto důvodu doporučujeme spotřebitelům plnou moc odvolat, jelikož v momentě odvolání plné moci pozbývá Česká srovnávací s.r.o. oprávnění za spotřebitele jednat ve věcech energetiky.
Dozorovým orgánem na úseku energetických zprostředkovatelů je prozatím Česká obchodní inspekce. K 1.7.2022 by tato agenda měla přejít pod Energetický regulační úřad. V případě sporu se zprostředkovatelem se tedy lze obrátit i na ADR České obchodní inspekce. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.