Počet nahlášených stížností: | 342 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Na internetu jsem dne 27.9.2021 objevila nemovitost na prodej a chtěla jsem získat informace. Proklikala jsem se na portálu s-drazby.cz až k registraci. Dne 28.9.2021 přišel zpět email. Ani při registraci, ani z mailu jasně nevyplývalo, že se jedná o placenou registraci ani nebyla uvedena výše ceny. Žádnou smlouvu jsme neuzavřeli. Dostala jsem přístupové údaje, na nemovitost se podívala, ale další kroky jsem nepodnikla a o nemovitost se více nezajímala. Proto mě dne 12.11.2021, po téměř dvou měsících, mail velmi překvapil. Nemohu souhlasit s fakturou (vystavenou firmou Centrum aukcí.cz, s.r.o.). To, že jsem učinila registraci pro mě nebylo nikterak přínosné a žádné služby jsem nevyužila. Přístupové údaje už nemám. Fakturaci registračního poplatku v nepřiměřené výši 6.000,-Kč!!! považuji za neopodstatněnou. Toto jsem napsala i společnosti formou reklamace. Následně přišel vygenerovaný mail, že mě evidují jako dlužníka, abych zaplatila. Žádám o upuštění poplatku na základě nedodržení § 1811 ods. 1, 2 písm. c) a d) zákona č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník, ve znění novějších předpisů, a § 12 zákona č. 634/1992 Sb., O ochraně spotřebitele.
Při registraci není nikde uvedena cena. Zmínka o aukčních podmínkách a odkaz na ně považuji za nedostatečné. A cena, kterou si společnost dovoluje fakturovat, je nehorázná!
Upuštění od poplatku (stornování faktury), na základě nedodržení § 1811 ods. 1, 2 písm. c) a d) zákona č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník, ve znění novějších předpisů, a § 12 zákona č. 634/1992 Sb., O ochraně spotřebitele.
Prošetření podezření na nekalou praktiku společnosti na základě nedodržování výše uvedených zákonů.
|
Tweet |
Máme za to, že společnost Centrum aukcí.cz, s.r.o. (provozovatel portálu www.s-drazby.cz) neplní vůči spotřebitelům řádným způsobem svou informační povinnost o ceně [§ 1811 odst. 1, 2 písm. c) občanského zákoníku, dále také § 12 zákona o ochraně spotřebitele]. Ze smyslu a účelu zákona a z rozhodování Nejvyššího správního soudu plyne, že informace o ceně musí být spotřebiteli přístupná okamžitě bez toho, že by byl nucen činit jakýkoliv úkon směřující k jejímu zjištění. V řešené věci je spotřebitel nucen učinit úkony směřující ke zjištění ceny.
Z rozhodování Ústavního soudu, obecných soudů nebo České obchodní inspekce vyplývá, že v obchodních podmínkách (jimiž jsou zcela nepochybně v řešené věci i tzv. aukční podmínky, neboť nerozhoduje název, ale povaha dokumentu) není možné sjednat platně smluvní pokutu. Pokud není možné v obchodních podmínkách platně sjednat smluvní pokutu, tím spíš v nich není možné ujednat cenu. Tento zákaz je v řešené věci společností Centrum aukcí.cz s.r.o. porušován.
Nikdo, tím spíše podnikatel ve vztahu ke spotřebiteli, se nesmí na druhé straně dopouštět tzv. neúměrného zkrácení (§ 1793 občanského zákoníku). Neúměrné zkrácení znamená, že společností poskytnuté služby neodpovídají tomu, jakou částku spotřebitel zaplatil. Spočívá-li celé plnění společnosti v tom, že přepošle spotřebiteli veřejně dostupné údaje (přičemž totožnou službu poskytují konkurenti této společnosti zdarma), a následně za to inkasuje 5 000,- nebo 6 000,- Kč, jedná se podle našeho názoru o neúměrné zkrácení.
Předem upozorňujeme, že společnost se velice často zaštiťuje rozhodnutím Okresního soudu v Hradci Králové, které zní v její prospěch (a pochopitelně neuvádí rozsudek totožného soudu, který je v její neprospěch). K tomuto rozhodnutí závěrem doplníme, že jde o (i.) rozsudek soudu nejnižší možné instance, (ii.) závazný pro jeden konkrétní spor, (iii.) nezávazný pro společnost v jejím vztahu s jinými spotřebiteli, (iv.) založený na aplikaci nesprávné části právního předpisu a (v.) věcně rozporný s jinou judikaturou téhož soudu, přičemž tento odklon nebyl v odůvodnění k rozsudku vůbec nijak vysvětlen. Jinými slovy, společností zmiňovaný rozsudek nemusí spotřebitele vůbec zajímat.
V případě další právní konzultace může spotřebitel využít bezplatnou poradnu na čísle 299 149 009.
Mediální zpracování případu spotřebitel najde např. na
- https://www.seznamzpravy.cz/clanek/spolecnost-vyuziva-hlad-po-nemovitostech-nasla-trik-ktery-vas-pripravi-o-penize-174492
- https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097429889-cerne-ovce/221452801080916/
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den, přeposíláme Vám citací text před samotnou registrací: "Odesláním registrace souhlasíte s aukčními podmínkami pro jednotlivé typy aukcí a služeb pro exekuční dražby a služeb pro insolvenční nemovitosti. Odesláním formuláře učiníte registraci, která je ZPOPLATNĚNA dle platných Aukčních podmínek a ceníku-zde a souhlasíte s těmito aukčními podmínkami a ceníkem pro jednotlivé typy aukcí, služeb pro exekuční dražby a služeb pro insolvenční nemovitosti." Ohledně obdržených dokumentů, tak pracujeme s veřejně dostupnými informacemi, které zveřejňuje příslušný exekutorský úřad, co zveřejní, to Vám bylo zasláno. Prosíme, nezaměňovat zaslání veřejně dostupných informací s vytvořením příležitosti k nabytí vlastnického práva k nemovitosti. Kdo Vás informoval o možnosti "dražby", po jakém subjektu jste požadoval informace a to v rámci zpoplatněné registrace ?? Děkujeme za pochopení a úhradu poplatku.
Dobrý den, děkuji za vyjádření D-Testu, vidím, že stojíte na straně spotřebitele. Děkuji i za vyjádření společnosti, bohužel nemohu souhlasit. Zmínka o ceně není před samotnou registrací natolik patrná, aby byl spotřebitel včas varován. Kdyby bylo jasné, že inkasujete za pouhou registraci 6.000,-Kč, nikdo by ji neučinil!!!! Maily, kterými dokazujete vaše služby mi sice byly zaslány, ale vůbec k ničemu jsem je nevyužila a o nemovitost se dále nezajímala a tudíž to moji nelehkou situaci, kdy nemám kde bydlet, vůbec nepomohlo vyřešit. Proto jsem hned v prvním mailu reagovala na zaslanou fakturu a podala reklamaci na nesouhlas s částkou. A již tam žádala, abyste vzali v potaz, že jsem samoživitelka se dvěma dětmi a přistupovali k případu individuálně a lidsky a poplatek snížili, či od vymáhání ustoupili úplně... Proto opakovaně žádám o upuštění poplatku, stornování faktury a vymazaní mých údajů z vaší evidence. Děkuji.
Společnost žádáme o vyjádření, zda bude požadavek spotřebitelky na odpuštění nebo snížení vymáhané částky bude akceptovat, nebo nikoliv.
K argumentům společnosti:
Domníváme se, že o možnosti dražby spotřebitel může získat informace z jiných, veřejně přístupných zdrojů (jak jsme ostatně uvedli v našem prvním vyjádření) zadarmo, a proto takto výrazné zpoplatnění zpřístupnění této informace není možné. Spočívá-li "vytvoření příležitosti k nabytí vlastnického práva" pouze v přetlumočení informací, které lze získat z jiných veřejně přístupných zdrojů zadarmo, rovněž není možné ho takto výrazně zpoplatňovat. Spočívalo-li "vytvoření příležitosti k nabytí vlastnického práva" i v dalších úkonech, je na uvážení soudu, zda hodnota těchto úkonů dosahuje částky 5 000,- (popř. 6000,-) Kč. Při rozhodnutí může (resp. musí; viz § 1793 občanského zákoníku) soud zohlednit a srovnat fungování společnosti Centrum aukcí.cz s.r.o. a konkurenčních společností (ty některé zde zpoplatněné úkony poskytují zdarma). Touto otázkou se soudy doposud v případech Centrum aukcí.cz s.r.o. nezabývaly.
Dobrý den, klient byl od počátku informován o skutečnosti, že společnost svou činnost provádí bez součinnosti účastníků insolvenčního řízení, že údaje čerpá z veřejně dostupných zdrojů. Tato informace je zveřejněna jak v textu realitní inzerce, tak opakovaně v emailové komunikaci. Nevíme o žádné jiné společnosti v ČR, která by tuto službu - službu insolvenční nemovitosti - uměla "zprocesovat" tak, že klient dostane informaci několik měsíců před "zahájením zpeněžování" v rámci insol. řízení. Pokud dTest takovou informací má, prosíme o ni. Vzhledem k životní situaci stěžovatelky, jsme pro to, aby finanční částku na vyrovnání nabídla sama. Děkujeme dTestu za součinnost.
Dobrý den, děkuji za vaše vyjádření. Vzhledem k tomu, že jsem služby vaší společnosti vůbec nevyužila, jsem ochotna uhradit poplatek ve výši 1.000,-Kč. Prosím o novou fakturu a o zrušení původní faktury na částku 6.000,-Kč. Dále žádám vaše vyjádření ve smyslu, že tato záležitost bude tímto zcela vyřízena. Původní faktura a maily, které vyzývají k úhradě budou stornovány, moje osobní údaje vymazány a dále nezpracovávány. A že se nestane, aby se původní faktura znovu objevila, například i s úroky. Děkuji. Petra Novotná. Věřím v provázanost této naší komunikace (přes vaše stížnosti) a komunikace mailové.
Vzhledem k životní situaci stěžovatelky a vzhledem ke slušné komunikaci a posouzení jejího případu souhlasíme. Uhraďte částku dle výzvy k úhradě, kterou máte historicky v emailu, po obdržení částky 1.000,-Kč Vám přijde faktura. Poté si prosím zažádejte emailem o výmaz osobních údajů. Děkujeme a přejeme pohodový rok 2022.
Dobrý den. Děkuji za dohodu. Poplatek ve výši 1.000,-Kč jsem poslala na účet, pod VS původní faktury. Čekám na slíbenou zaslanou fakturu. Následně požádám o zrušení původní a výmaz údajů. Pěkný den. Petra Novotná
Dobrý den paní Novotná, také děkujeme za slušnou komunikaci, jak je vidět, pokud se klient chová slušně, je možné najít společnou řeč. Samozřejmě, pokud je situace opačná, umíme se také velmi účinně soudně bránit. Ať se Vám daří dobře.
Dobrý den. Dne 13.1. jsem odpovídala na mail na mailovou adresu, ze které mi přišla nová faktura na 1.000,- Kč na základě zaslaných peněz... a to takto: "Děkuji za novou fakturu, prosím o zrušení původní faktury (měla stejný VS10554 částka 6.000,-) a dále prosím o výmaz mých osobních údajů z vaší evidence. Prosím o zpětné ujištění o tomto, pak považuji naši věc za vyřízenou.
Přikládám původní komunikaci a komunikaci z vašestížnosti, kde jsme se na tomto dohodli.
Děkuji.
Petra Novotná"
- Dosud mi nepřišla žádná zpětná vazba, žádná odpověď a utvrzení o tom, že byly mé údaje vymazány a původní faktura zrušena. Prosím tedy společnost Centrum aukcí nebo Sdražby, aby tak bylo učiněno. Prosím o potvrzení neexistence jakýchkoli mých závazků vůči těmto společnostem. Děkuji. Petra Novotná
Dobrý den, výmaz OU byl učiněn dle Vašeho požadavku, vše platí dle dohody. Děkujeme.
Děkuji za vyřízení. Pěkný den. Petra Novotná
Dobrý den paní Novotná, pokud jste spokojená se způsobem vyřízení stížnosti, budeme rádi, pokud toto ohodnotíte zde v tomto systému zeleným palcem nahoru. Díky-
Hodnocení: