Společnost


Pražská energetika, a.s.

Počet nahlášených stížností:9
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#543691. neúměrně vysoký odhad spotřeby el. energie 2. zamítnutí žádosti o řádnou kontrolu vadného elektroměru

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

4 měsíce 14 dnů 4 hodiny

Detail stížnosti

Publikováno
14.12.2021, před 3 lety

Miloslava Kadlecová

Znění stížnosti

k bodu 1. stížnosti: od 19. října do 17. listopadu 2021 jsme přešli /po ukončení dodávek elektřiny společností Kolibřík/ k dodavateli PRE jako dodavateli tzv. "poslední instance". Ačkoliv jsem PRE informovala o faktu, že od srpna 2021 v místě odběru nikdo nebydlí /koupili jsme mimopražskou nemovitost, kde se prokazatelně s manželem zdržujeme a nikdo další v bytě ani nebydlí, ani nemá klíče od bytu/, přesto nám byla odhadnuta spotřeba za tento měsíc ve výši 434 kWh. Podle faktury předchozího dodavatele v době, kdy jsme byt plně užívali, tzn. v něm i bydleli byla průměrně 114 kWh. Tedy v době, kdy jsme byt neužívali /je tam pouze v provozu kombinovaná chladnička s měsíční spotřebou 30 kWh/ nám byla PRE nafakturována odhadem
4 x vyšší spotřeba, než když jsme byt plně užívali.

k bodu 2.zjistili jsme /ofocením stavu elektroměru/, kdy jsme měli podle faktury PRE stav k 19. 10. 2021, že na elektroměru jsou k datu 12. 12, 2021 nesmyslně vysoké hodnoty, ačkoliv se v bytě nezdržujeme. Za jeden měsíc elektroměr vykazuje spotřebu 1482 kWh. Je tedy zřejmé, že elektroměr musí být vadný. Požádala jsem PRE o jeho přezkoušení. Současně jsem se obrátila na ředitele Českého metrologického institutu v Brně p. RNDr. Klenovského, co činit, pokud elektroměr vykazuje bez obývání bytu nesmyslné údaje, kdy vykázaná spotřeba není každý měsíc konstantní.
Jeho odpověď v textu pod čarou.

...................................................................
Dobrý den,

Dostala se ke mně Vaše prosba níže. Obecně tady platí, že k takové situaci může dojít – se zaváděním obnovitelných zdrojů se do sítě dostává rušení (často to dělají střídače, které převádí stejnosměrný proud ze solárů na střídavý), které může způsobit značnou chybu měření u elektroměrů, může ale jít i o nějaký jiný instalační efekt spojený s místem instalace elektroměru, citlivé jsou na to zejména elektroměry staršího data výroby. Už jsme se takovými případy u nás setkali a podle mého názoru PRE určitě také. Důsledkem je to, že když si necháte provést přezkoušení elektroměru podle zákona o metrologii, tak příslušná distribuční firma jako autorizované metrologické středisko pro ověřování elektroměrů, v tomto případě PRE, to provede na stanici pro ověřování elektroměrů, kde ten elektroměr téměř s jistotou „vyjde“ – ta stanice žádné místní instalační efekty logicky simulovat nedokáže. Je třeba trvat na tom, aby PRE provedla přezkoušení tak, že nainstaluje na místo moderní elektroměr jako podružné měřidlo a jeho údaj aby se pak porovnal s Vaším elektroměrem. Nebude to úplně jednoduché, oni budou chtít udělat tu zkoušku na stanici, ale věřím, že PRE je solidní firma, které nejde o okrádání zákazníků za každou cenu (podle mne se oni už s takovými situacemi setkali). Nakonec mohou udělat zkoušky obě, když k Vám přijedou deinstalovat ten současný elektroměr, tak mohou zrovna nainstalovat ten podružný (problém samozřejmě je, že když elektroměr na stanici „vyjde“, tak budete muset zkoušku zaplatit).

Není to jednoduchá situace, víc už k tomu říci teď nedokáži.

S pozdravem


...............................................................

Požádala jsem tedy písemně PRE o instalaci nového elektroměru a ponechání starého vadného pro kontrolu a tato moje žádost byla ústně zamítnuta. Požádala jsem o písemné zamítnutí této mé žádosti, to mi dosud nebylo poskytnuto.

Dále jsem kontaktovala svého známého výborného odborníka elektrikáře a popsala mu problém. Sdělil mi, že PRE je "republika v republice" pokud přezkum elektroměru dělá jejich vlastní subjekt, že elektroměr odvezou vynulují a často zamítnou jeho vadu bez možnosti kontroly spotřebitelem.

Chtěl mi provést kontrolu elektrorozvodu, ale to jsem na radu právníka D-testu zatím odmítla, aby se PRE nemohlo vymlouvat na fakt, že se "cokoliv dělo" kolem elektroinstalace.

Dohodnuté odebrání elektroměru společností PRE, které bylo dojednáno na 16. 12. 2021 tedy odmítnu a vyčkám, zda se pomocí Vás PRE zachová solidně a nebude vystupovat pouze z pozice síly.


Produkt

číslo elektroměru - T653074, odběrné místo 8110548113, EAN OPM 859182400304596815, odběr pro byt 1, přízemí, Na Marně 666/14, 160 00 Praha 6 Bubeneč


Požadované řešení

k bodu 1. odhadovanou spotřebu změnit za období 19. 10. - 17. 11, 2021 změnit m a x i m á l n ě na spotřebu, kdy byl byt plně obýván, tedy průměrně 114 kWh

k bodu 2. prověřit a) rozvody elektro společností PRE
b) osadit nový funkční elektroměr jako podružný za ponechání stávajícího vadného elektroměru a srovnání vykazované spotřeby


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
17.1.2022 15:14, před 3 lety

Zálohy:
Dodavatel energie je povinen stanovit zálohové platby nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby (§ 11 odst. 6 energetického zákona).

Důvodně předpokládaná spotřeba se odhaduje, resp. počítá, na základě údajů o spotřebě za stejná období v minulých letech, popř. na základě dalších relevantních skutečností. Takovou skutečností je podle nás i fakt, že odběratel v domě už nebydlí (to lze v komunikaci s dodavatele podle nás doložit např. čestným prohlášením), a tedy logicky nebude mít žádnou, anebo jen minimální spotřebu.

Vzhledem k tomu, že se jednalo „pouze“ o zálohu na jeden měsíc, byl by přeplatek za běžných okolností vrácen a spotřebitel by se tak o své peníze nemusel bát (přestože ceny v režimu DPI jsou vyšší). V tomto případě je však nutné vzít v úvahu i druhý zmíněný bod.

Elektroměr:
Technická zařízení pro měření spotřeby musejí splňovat požadavky bezpečnosti a spolehlivosti (tyto požadavky stanoví právní předpisy a technické normy). Eventuální výměna měřicího zařízení vykazujícího závadu je tedy v bytostném zájmu provozovatele vzhledem k jemu ukládané povinnosti [§ 11 odst. 1 písm. c) energetického zákona].

Ověření správnosti měření na žádost dotčeného účastníka trhu s elektřinou zahrnuje demontáž a výměnu měřicího zařízení. Totéž platí i pro případy, kdy je na měřicím zařízení zjištěna závada.

Zákonnou povinnost ověření měřidla zabezpečit má provozovatel přenosové nebo distribuční soustavy, který dotčené osobě musí následně poskytnout osvědčení o výsledku.

Písemná žádost, postup a lhůty:
Spotřebitel by si měl před podáním žádosti o přezkoušení měřicího zařízení provést například test elektroinstalace nebo test spotřeby jednotlivých elektrospotřebičů, aby minimalizoval riziko případné úhrady nákladů s tím spojených.

Písemná žádost musí obsahovat identifikaci účastníka trhu (zde spotřebitel) a specifikovat základní údaj o elektroměru (označení). Dále je nutné vymezit důvody, které vedou k pochybnostem o správnosti měření.

Provozovatel přenosové nebo distribuční soustavy není oprávněn zkoumat tvrzení dotčeného účastníka trhu s elektřinou optikou relevantnosti vznášených argumentů, nýbrž k jeho písemné žádosti je povinen do 15 dnů od jejího doručení měřicí zařízení vyměnit a do 60 dnů zajistit ověření správnosti měření.

Pokud provozovatel distribuční soustavy nezareaguje, doporučujeme kontaktovat Energetický regulační úřad. Půjde o porušení zákonné povinnosti, kterou navíc může vzniknout i škoda. Tu má spotřebitel nárok vymáhat zpět (§ 2910 občanského zákoníku).

Ohledně zásahů třetí osoby uvádíme, že musí být v každém případě dodržen standard odborné péče. Zda by společnost zásah odborníka poté použila jako argument ke zpochybnění neumíme z naší pozice posoudit.

Odkaz na dozorový orgán:
Energetický regulační úřad
www.eru.cz
Masarykovo náměstí 5, 586 01 Jihlava
564 578 666 – ústředna

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
28.4.2022 15:11, před 3 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.