Počet nahlášených stížností: | 60 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 29. 6. 2021 zakoupena motorová sekačka DTZ VEGA 46 HWXV 6in1. U sekačky se hned od prvního použití, v prvním týdnu od koupě, vyskytla závažná závada: ze sekačky se po několika minutách používání začne valit dým a motor je přehřátý. Tuto vadu jsem reklamoval ihned po vyzkoušení, dne 9. 7. 2021 a žádal o opravu (viz reklamační protokol). Reklamace nebyla uznána s rozporným tvrzením: „uvedená závada se neprojevila do výfuku se přelil olej a dým byl způsobem vypalováním zbytku oleje.“ Marně jsem žádal o vysvětlení, jak jsem mohl závadu způsobit.
Po převzetí závada přetrvávala, reklamoval jsem tedy dne 17. 8. 2021 sekačku znovu se stejnou závadou. K této druhé reklamaci jsem přiložil list s obšírným popisem závady a dvě videa, která jsem umístil na server YouTube, jež jasně prokazují, že závada se před první i druhou reklamací projevuje. Zmínil jsem také novou závadu: po reklamaci se vrátila sekačka s mechanicky poškozenou rychlostní pákou.
Druhá reklamace se vrátila ze servisu dne 9. 9. 2021, ale nebyla řádně vyřízena, neboť se prodávající (resp. servis) řádně nevyjádřil ke všem vadám, které jsem při uplatnění reklamace vytknul. Vyjádřil se pouze k druhé závadě, poškozené páčce, ale hlavní a opakující se důvod reklamace neřešil. S reklamací jsem tedy nesouhlasil a vrátil sekačku v rámci stejné reklamace s přetrvávající vadou dne 1. 11. do servisu. Nejednalo se tedy o reklamaci novou, ale rozporování vadného vyřízení reklamace předchozí. Sekačka byla vrácena ze servisu prodejci až dne 19. 11. 2021, nebyla tím tedy dodržena stanovená lhůta reklamace.
Sekačku jsem proto nevyzvedl a zaslal jsem prodejci odstoupení od kupní smlouvy s žádostí o vrácení kupní ceny, jelikož prodejce nevyřídil reklamaci včas, čímž nesplnil zákonně danou povinnost. Žádost jsem zaslal prodejci dne 30. 11. 2021, prodejce reagoval teprve po urgování dne 17. 12. 2021: „Je mi lito, ale na odstoupeni od smlouvy v tomto pripade nevznika pravni narok, reklamace byla vyrizena radne.“
Jsem přesvědčen, že mi pro výše zmíněné důvody právní nárok vzniká a žádám jej o vrácení kupní ceny.
nevyřízená reklamace, odstoupení od smlouvy
Vrácení kupní ceny žádané odstoupením od smlouvy pro marné uplynutí lhůty k vyřízení reklamace.
|
Tweet |
Lhůta k vyřízení reklamace je obecně 30denní:
"Vyřídit reklamaci" v sobě zahrnuje i umožnění, aby spotřebitel mohl s reklamovanou věcí disponovat. To znamená, že v (obvykle) 30denní lhůtě by mělo být nejen rozhodnuto o reklamaci (zamítnuta nebo přijata), ale v této lhůtě by měla být reklamovaná věc také:
- buď připravena k vyzvednutí v rámci pracovní doby prodávajícího (o možnosti vyzvednutí však musí prodávající spotřebitele prokazatelně informovat),
- anebo doručena spotřebiteli v poslední den lhůty k vyřízení reklamace do místa jeho bydliště, pokud bylo mezi stranami smluveno, že prodávající věc spotřebiteli doručí.
Tyto závěry vyplývají jednak ze smyslu a účelu zákona, jednak např. z rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 10, č. j. 34 C 109/2017-32.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), jedná se o podstatné porušení smlouvy. Dle § 2002 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, má v takovém případě spotřebitel právo odstoupit od smlouvy. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
S ohledem na výše uvedené a zmíněná data v popisu stížnosti se domníváme, že reklamace byly vyřízeny včas, avšak nemusely být vyřízeny řádně (viz níže).
K zamítnutí reklamace:
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.