Společnost


DIVERSE Reality s.r.o.

Počet nahlášených stížností:1
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#54537Neuznaná reklamace

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

6 měsíců 16 dnů 13 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
20.12.2021, před 3 lety

Alexandra Poláková

Znění stížnosti

Od developerské společnosti DIVERSE Reality s.r.o. jsem koupila novostavbu rodinného domu v Moravanech u Brna, lokalita Švédské kříže za cca 17,2 mil. Kč. Rodinný dům má vady, které jsou v rozporu s kupní smlouvou a nedá se užívat. Developerská společnost odmítá jakoukoliv odpovědnost, neuznává žádné reklamace, odpovědné osoby jsou arogantní. Konkrétně se jedná o nefunkční úplně novou elektroinstalaci v domě. V rodinném domě je vadně napojena vířivka, která má mít dle dodatku č. 1, kdy jsem navíc zaplatila cca 120tis. Kč, samostatný jistič C nebo D20 A v hlavním rozvaděči. Dodnes ovšem jistič nebyl instalován, nachází se jen v podružném rozvaděči a je na něj chybně napojen zásuvkový obvod v 1 a 2.patře domu včetně světelného okruhu s jištěním pouze D20 A. Toto je ovšem v rozporu s technickými normami, kdy je povinnost instalovat vždy jistič vyšší, než je základní jištění. Proto, když v domě zapnu např. žehličku, konvici, vypadne elektřina. Elektřina vypadává i samovolně např. v noci, když spíná tepelné čerpadlo. Jistič v hlavním rozvaděči č.3O, který má vadné jištění, nahazuji až 10 x denně. Tímto se poškozuje tepelné čerpadlo s pořizovací cenou 200tis. Kč a vířivka s cenou 400tis. Kč. V domě nemohu používat ani pračku, která rovněž vyhazuje pojistky. Hrozí poškození drahé elektroniky vířivky, tepelného čerpadla, nové lednice americké. Dům se nedá užívat, přičemž byl předán 9.11.2021. Developerovi jsem zaplatila za revizní zprávu k vířivce, odmítá mi ji dodat. Po zaplacení celé částky developer neuznává reklamace. Nejsou schopni ani zasilikonovat umyvadla, zatéká tak do podumyvadlových skříněk. Toto ovšem vzhledem k nefunkční a vadně udělané elektroinstalaci považuji za detail. Developer již 2 x opravil elektroinstalaci, ale vadně. Dům je neobyvatelný. Požaduji opravu elektroinstalace, koupelen, a zaplacenou revizní zprávu, dále požaduji finanční kompenzaci za nemožnost běžně užívat novostavbu rodinného domu.


Požadované řešení

Požaduji opravu elektroinstalace, koupelen, a zaplacenou revizní zprávu, dále požaduji finanční kompenzaci za nemožnost běžně užívat novostavbu rodinného domu.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
28.1.2022 09:13, před 3 lety

Vzhledem k tomu, že se jedná o složitou problematiku, kde jde o vysoké částky, doporučujeme využít primárně služeb advokátů. Kontakty na advokáty lze nalézt na stránkách České advokátní komory (https://vyhledavac.cak.cz/), případně i na stránkách dTestu (https://www.dtest.cz/advokati), kde lze filtrovat advokáty i podle kraje. Tato služba níže uvedené hodnocení berte především jako výchozí bod pro další řešení.

Protože je stížnost velmi rozsáhlá, rozdělíme odpověď do několika oddílů. Zároveň bychom chtěli upozornit, že vycházíme z vyjádření spotřebitele, že se jedná o kupní smlouvu, nikoliv o smlouvu o dílo.

Rozpor s kupní smlouvou neuznávání reklamací vadné napojení vířivky chybné napojení obvodu nezasilikonování umyvadel:
Jestliže věc neodpovídá objednávce, lze uplatnit reklamaci. Tuto reklamaci musí prodávající/poskytovatel služby řádně vyřídit a v případě zamítnutí jej řádně odůvodnit.

Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.


Chování odpovědných osob:
Chování zaměstnanců nepodléhá přímo právním normám. Mezilidské vztahy se řídí zejména zásadami slušnosti. Pracovník jedná za společnost, která by měla mít zájem na jeho vhodném chování k zákazníkům, lze se tedy setkat i s různými kodexy, které zaměstnavatelé vypracovávají pro své zaměstnance. Vzhledem k výše uvedenému je vhodné se stížnostmi směřujícími pouze na chování zaměstnanců obrátit přímo na jejich nadřízené.


Poškození jiných věcí z důvodu špatného jističe:
V případě, že by vadné plnění developera způsobilo jiné škody (např. by jističe zničily vířivku), je možné požadovat náhradu škody podle § 2939 a násl. občanského zákoníku, neboť se jedná o škodu způsobenou vadnou věcí, na kterou byl navíc developer spotřebitelem upozorněn. S ohledem na to, že samotný jistič vadný není, ale je špatně použit, nebude za vadu nejspíše zodpovídat výrobce jističe, ale právě developer. Ten zodpovídá i za jiné společnosti, které např. najal za účelem zapojení elektroinstalace – spotřebitel tak nemusí pátrat po původci špatné instalace, ale může náhradu škody požadovat přímo po developerovi.


Neobyvatelnost domu:
Vzhledem k tomu, že dům z několika důvodů nelze využívat k bydlení, což je bezpochyby účelem věci (novostavby), která je předmětem kupní smlouvy, může spotřebitel nárokovat práva z vadného plnění, kterými by zde mohly být přiměřená sleva a především náprava vad.


K vadné opravě elektroinstalace:
Podobně jako v úvodním případě je možné i u opravy využít reklamace. Tentokrát se nebude jednat o reklamaci zboží, nýbrž služby, nicméně postup a výsledek je prakticky stejný. Zamítnutí musí developer písemně odůvodnit, a proti tomuto odůvodnění lze postavit posudek znalce.

Za nejvhodnější reklamační nárok zde považujeme řádné provedení služby (opravy), které by případně bylo možné i u jiné společnosti na náklady developera.


Nedodání zaplacené revizní zprávy (tu lze považovat v tomto smyslu za zboží):
Pokud spotřebitel uhradil kupní cenu zboží, prodávající má povinnost zboží dodat. Pokud tak neučiní ve sjednaném termínu, ocitá se v prodlení. Pokud doba dodání nebyla sjednána, může spotřebitel požadovat dodání zboží ihned. Prodávající je poté povinen plnit bez zbytečného odkladu, nejpozději by mělo být plněno do 30 dní. Jestliže zboží nedodá, upozorní spotřebitel prodávajícího, že nedodal zboží včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k dodání zboží (lze poskytnout i mlčky).

Pokud prodávající nedodá zboží ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy dle § 1978 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a strany si mají povinnost vrátit poskytnutá plnění. Spotřebiteli tedy odstoupením od smlouvy vzniká nárok na vrácení zaplacené částky.

Shrnutí a požadované řešení:
K požadovanému řešení uvádíme, jak je již zmíněno výše, že je možné požadovat opravu (elektroinstalace i koupelen), dále je možné žádat i zmíněnou revizní zprávu, případně lze odstoupit od smlouvy (a tak získat peníze za revizní zprávu zpět).

Co se týká finanční kompenzace, je možné požadovat například zmíněnou slevu z kupní ceny, která v tomto konkrétním případě, může být opravdu vysoká.

Celou věc může spotřebitel (a domníváme se, že to je u věci s pořizovací cenou přes 17 milionů korun nanejvýš vhodné) řešit prostřednictvím advokáta.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
7.7.2022 13:41, před 3 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.