Společnost


LAMA energy a.s.

Počet nahlášených stížností:38
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#54715Naletěla jsem na nátlak Makléřů od Lama energy a E-on

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

6 měsíců 18 dnů 3 hodiny

Detail stížnosti

Publikováno
02.01.2022, před 3 lety

Karla Kamlerová

Znění stížnosti

Dobrý den.

Píši Vám společně s paní Karlou Kamlerovou, která mě jako sociálního pracovníka organizace Člověk v tísni o.p.s. požádala o spolupráci a pomoc.

Její příběh po analýze situace a podrobném průzkumu souvisejících dokumentů:

Plyn i elektřinu odebírala (dále jen klientka) do února 2020 od Innogy. Telefonicky byla kontaktována Českou srovnávací společností, týden na to ji fyzicky – u ní doma navštívili zástupci této společnosti k „nezávazné schůzce“. Nafotili si její stávající smlouvy, podepsala jim nějaký dokument (s největší pravděpodobností plnou moc k jejímu zastoupení pro převod dodavatele energií s tím, že ji za týden znovu navštíví a nabídnou jí nejlepší varianty energií.

Místo toho přišly poštou tyto dokumenty
- dopis z 21.5.2020 se smlouvou platnou na plyn od 13.3.2020
- dopis z 2.7.2020 - vyrozumění o převodu dodavatele plynu ode dne 7.10.2021
- dopis z 17.7.2020 se smlouvou na el. energii platnou od 22.5.2020 za 400 Kč
(Obchodník Lama - protipodepsáno Českou srovnávací nejspíše na základě plné moci)

7.10.21 přijel pan DIVIŠ (další makléř) pro společnost E-ON, s tím, že jí zbaví závazků k Lama a přejde k E-ON - opět mu podepsala plnou moc, neví k čemu, vyfotil si smlouvy a odjel. Klientka na radu Diviše podepsala plnou moc k odvolání plné moci - opět neví - nečetla + byla přihlášena do aukce, závazků k dodavateli Lama jí nezbavil, jen ji přihlásil souběžně k E-ON.
- 9.7.2021 - od E-On smlouvy na dodávku plynu i elektřiny podepsané opět prostřednictvím k 9.7.2021
- 4.8.2021 - je odběratelkou plynu i el. energie od E-ON

- dopis 14.11.2021 - pokuta za předčasné ukončení smlouvy s Innogy ve výši 8 800 Kč - SPLATNOST do 10.11.21, tuto pokutu klientka zaplatila a dodávka plynu od Innogy tím byla ukončena.

Nyní (prověřovali jsme toto telefonicky) klientka odebírá el. proud stále od Innogy, plyn ale souběžně od Lama i E-On. Totéž bude platit i pro el. proud od 7 měsíce 2022. Ptali jsme se jakým způsobem by bylo možné odstoupit od dodavatele Lama, zde jsme dostali odpověď, že za odstup od každé z energií je pokuta ve výši 5 000 Kč s tím, že lze předpokládat podobné sankce od České srovnávací, nebo i vyšší.

Ptáme se, je-li toto právně možné, zda je klientka opravdu povinna platit všechny sankce odstupu od dvojitého odběru energií, když byla makléři vědomě uvedena v omyl, nebo zda je možnost jiné právní obrany ve prospěch klientky.

Děkujeme za spolupráci – Karla Kamlerová prostřednictvím
Petr Němec, terénní sociální pracovník org. Člověk v tísni o.p.s., pracoviště Jeseník

Tel.: 778 442 545
Email: petr.nemec@clovekvtisni.cz


Člověk v tísni, o.p.s.
Olomoucký kraj | Kancelář Jeseník
Gogolova 92/2, 790 01 Jeseník
www.clovekvtisni.cz/olomouc


Produkt

Uvedeno výše


Požadované řešení

Uvedeno již v základním textu


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
2.2.2022 11:07, před 3 lety

Vzhledem k tomu, že budeme vycházet spíše z domněnek, než z jistého skutkového základu, upozorňujeme spotřebitele, že níže uvedené je spíše "orientační hodnocení" případu.

K odstupnému a pokutám:
Smlouvu, kterou za spotřebitele uzavřel zprostředkovatel, je možné vypovědět bez jakéhokoliv postihu (ať už ze strany dodavatele, anebo ze strany zprostředkovatele) do 15 dnů ode dne zahájení dodávek. Pokud (i.) tato lhůta uplynula a (ii.) je mezi dodavatelem a spotřebitelem uzavřena smlouva na dobu určitou, je obvyklé (v závislosti na konkrétním dodavatelovi a konkrétní smlouvě), že spotřebitel při jejím předčasném ukončení platí konkrétnímu dodavateli odstupné. Na českém trhu s energiemi se pohybuje odstupné většinou od 5 000,- Kč do 10 000,- Kč za jedno odběrné místo. Maximální délka smlouvy na dobu určitou je 36 měsíců; je-li sjednána smlouva na dobu určitou delší než 36 měsíců, automaticky se mění na smlouvu na dobu neurčitou (a tu lze již vypovědět bez nutnosti platit odstupné).

Neznáme konkrétní smluvní dokumentaci, ale ze zkušeností s touto společností můžeme předpokládat, že nevzniká nárok zprostředkovatele (Česká srovnávací) na zaplacení jakékoliv pokuty v případě, že spotřebitel využije svého práva a od dodavatele předčasně odejde (za což dodavateli navíc zaplatí odstupné).

Pokud jde o "souběh" dodavatelů, nechceme rozporovat to, že dodavatel něco sdělil spotřebiteli, ale podle nás není možné (logisticky, technicky, a nakonec ani právně), aby docházelo k odběru energie od dvou dodavatelů najednou na jednom odběrné místě. Buď teče energie od jednoho, nebo od druhého. Pokud dodavatel nesplnil svou povinnost a řádně ukončený vztah "nenahlásil" příslušnému operátorovi trhu, resp. distributorovi, nejedná se o chybu spotřebitele. A v případě, že jsou smlouvy řádně ukončeny (notabene, je-li zaplaceno odstupné), netrvá vztah mezi původním dodavatelem a spotřebitelem. Spotřebitel je zavázán jen k jednomu dodavateli konkrétní komodity, a to v závislosti na znění smluv, resp. na konkrétních krocích při změně dodavatele (obvykle si nový dodavatel vezme plnou moc a detaily změny řeší sám, což plyne i ze stížnosti).

Dodavatel (i zprostředkovatel), který spotřebitele zastupuje na základě plné moci, je povinen (bez ohledu na to, zda to je ve smlouvě výslovně uvedeno, nebo ne) povinen chovat se s náležitou péčí a nesmí spotřebiteli svými kroky způsobovat nepřiměřené a nedůvodné náklady - tzn., měl by vždy najít nejlevnější způsob změny dodavatele (což ale nutně neznamená, že půjde o změnu bezplatnou). Chová-li se bez této péče a vybírá-li pro spotřebitele složitější, resp. dražší cesty k tomu, jak dodavatele změnit, mohou jít náklady k jeho tíži (pokud jde o zjevný exces).

Nepodaří-li se spor vyřešit přes tuto platformu, lze se obrátit na Energetický regulační úřad. S ohledem na to, že společnosti Lama energy a E.ON se dlouhodobě neobtěžují stížnosti spotřebitelů skrze nás řešit, doporučuje spotřebitelce, aby ERÚ - s ohledem na dobu vyřízení, kontaktovala rovnou.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
20.7.2022 11:45, před 2 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.