Společnost


Zelená elektřina s.r.o.

Počet nahlášených stížností:53
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

60%
40%
Toto skore je založeno na 10 stížnostech.

#54787Neustálé zvedání záloh

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

9 měsíců 6 dnů

Detail stížnosti

Publikováno
04.01.2022, před 3 lety

Soňa Kalejová

Znění stížnosti

Ke spol. Zelená elektřina jsem se dostala ne z vlastní vůle, když odkoupili smlouvy Stabil Energy. Nejprve mi zvýšili zálohy na 1900 Kč/měsíc, později na 3200 Kč/měsíc a nyní mi přišel rozpis záloh na 7200 Kč/měsíc. Jsem ze zdravotních důvodů nezaměstnaná, žiju sama a ani mé příjmy nedosahují takových částek, abych mohla takové zálohy platit. Se zvýšením záloh jsem nesouhlasila. Chci odstoupit od smlouvy, společnost mi ale do dnešního dne nedodala žádnou smlouvu, ze které bych vyčetla podmínky, za jakých mohu odstoupit. Komunikace je možná pouze přes jejich formulář, který má omezený počet znaků. Telefonicky nikdo nekomunikuje. Už jsem bezradná.


Produkt

Způsob úhrady SIPO


Požadované řešení

Již jsem se smířila se zálohami ve výši 3200 Kč, na které mi však musí půjčovat rodina, ani na ty totiž nemám dostatek peněz. 7200 Kč je pro mě likvidační. Mohu buď nadále platit původní výši záloh, nebo potřebuji vyřešit odstoupení od smlouvy/zrušení dodávek plynu, abych mohla jít k jiné seriózní společnosti.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
14.1.2022 10:18, před 3 lety

1) Zvýšení ceny
Cenu za energie lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.

Pokud dodavatel přistoupí k druhé variantě a cenu mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně spotřebitele adresně a včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).

2) Navýšení záloh během probíhajícího zúčtovacího období
V případě, že dodavatel změní výši záloh v průběhu zúčtovacího období (tzn. zvýší zálohy, které již jsou dopředu stanovené), musí splňovat podobné podmínky jako při zvýšení cen. Musí si tedy možnost zvýšení vyhradit ve smlouvě, musí o zvýšení záloh spotřebitele včasně a stanoveným způsobem informovat a také musí spotřebiteli umožnit smlouvu bez postihu vypovědět.

3) Navýšení záloh na počátku zúčtovacího období
Dodavatel může na začátku zúčtovacího období nastavit novou výši záloh (tehdy se nejedná o změnu již stanovených záloh, ale o nové vypočtení pro následující zúčtovací období). Nastavené zálohy musí odpovídat důvodně předpokládané spotřebě elektřiny, plynu nebo tepelné energie v následujícím zúčtovacím období. Dodavatel tedy nemůže zálohy zvednout na neopodstatněnou výši, ale vždy pouze na rozumně očekávatelnou výši.

§ 11 odst. 9 energetického zákona zakotvuje maximální možnou výši, a to relativně neurčitým způsobem s odkazem na důvodně předpokládanou spotřebu komodity v následujícím zúčtovacím období. V souladu se zmocněním obsaženým v § 98a odst. 2 písm. h) a i) energetického zákona má Energetický regulační úřad stanovit vyhláškou pravidla trhu s plynem (vyhláška č. 349/2015 Sb.), která mimo jiné stanoví postup pro stanovení zálohových plateb.

Vyhláška o pravidlech trhu s plynem postup pro stanovení zálohových plateb upravuje v § 109 této vyhlášky. Vyplývá z ní, že existují dvě skupiny spotřebitelů:
- pro spotřebitele s měřením typu C nebo CM se stanovují zálohové platby nejvýše v rozsahu plánované roční spotřeby plynu postupem podle přílohy č. 15 k této vyhlášce,
- pro spotřebitele s měřením typu A nebo B se stanovují zálohové platby nikoli v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby plynu, ale v rozsahu jiném, a to se zákazníkem smluvně sjednaném.

Vzhledem k tomu, že vyhláška nemůže být v rozporu s předpisem vyšší právní síly, tedy se zákonem, je třeba § 109 výše citované vyhlášky vykládat v souladu se zněním § 11a odst. 9 energetického zákona tak, že i smluvně sjednaný rozsah musí odpovídat nejvýše rozsahu důvodně předpokládané spotřeby plynu.

Podle § 91 odst. 1 písm. l) energetického zákona se držitel licence dopustí přestupku tím, že při uplatňování záloh za dodávky elektřiny, plynu nebo tepelné energie nestanovil jejich výši nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby elektřiny, plynu nebo tepelné energie v následujícím zúčtovacím období.

S podnětem na porušení energetického zákona, popř. vyhlášky o pravidlech trhu s plynem, se lze obrátit na Energetický regulační úřad (www.eru.cz). Energetický regulační úřad je rovněž způsobilý k tomu, aby rozhodoval mimosoudní cestou spotřebitelské spory v oblasti energetiky.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
21.1.2022 09:17, před 3 lety

Naše společnost nechá prověřit tuto stížnost a bude informovat zákazníka.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
21.1.2022 10:25, před 3 lety

Děkujeme společnosti za zprávu. Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitelku, aby mohla informovat o dalším vývoji stížnosti a věc případně při smírném řešení uzavřít.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
26.2.2022 08:39, před 3 lety

Žádáme spotřebitelku o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce spotřebitele

Publikováno
2.3.2022 13:41, před 3 lety


Soňa Kalejová

Dobrý den,
k žádnému kontaktování mé osoby ze strany společnosti od 21.1.2022, kdy sem napsali, nedošlo. Jediná změna je, že společnost zaslala dopis, že přecházejí pod společnost Elgas Energy, s. r. o., žádná smlouva mi však nepřišla, neznám ani své podmínky, jelikož mi od počátku společnost nedala smlouvu. Jsem domluvená s ČEZ, že od 19.5. mohu přejít k nim, tak snad to půjde, když společnost opět přešla pod někoho jiného. Skrze právníka se obrátím se na ERÚ.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
10.10.2022 15:26, před 2 lety

Společnost již nevyužila možnosti na stížnost reagovat. Vzhledem k tomu, že námi poskytovaná služba funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.