Počet nahlášených stížností: | 8 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Se společností TGC Energie s.r.o. mám uzavřenou smlouvu na produkt „Hlídáme cenu“ na dobu 36 měsíců. Tento produkt garantuje nezvýšení ceny po celou dobu trvání smlouvy.
Dne 9.10.2021 jsem obdržela Oznámení o změně všeobecných obchodních podmínek. Těmito smluvními podmínkami došlo k vložení ujednání o možnosti dodavatele změnit smluvní podmínky dodávky plynu, zejména změnit cenu a produktové podmínky. Následně jsem obdržela Oznámení o změně produktových podmínek a ceny komodity společně s novým ceníkem produktu „Hlídáme cenu“ 2022. Novým ceníkem došlo k jednostrannému zvýšení ceny plynu, které je v rozporu s původně uzavřenou smlouvou.
Vyjádření společnosti TGC energie na můj nesouhlas s navýšením fixní ceny produktu "Hlídáme cenu":
Vážený zákazníku,
dovolujeme si reagovat na Váš požadavek.
V souladu se Smlouvou a Obchodními podmínkami (článek IV. odst. 6) upravujeme cenovou hladinu produktu Hlídáme cenu a nastavujeme novou referenční hodnotu pro další období. Současně se ruší Produktové podmínky tohoto produktu a nahrazují se ujednáním o nové výši ceny komodity. Nové ceny energií budou platné od 15. 1. 2022. Tuto změnu jsme samozřejmě konzultovali s právním oddělením.
Pokud jde o dobu trvání smlouvy, ta se pro Vaše odběrná místa tímto oznámením nemění a zůstává stejná. Roční vyúčtování obdržíte ve stejnou dobu a ve stejné podobě, jak tomu bylo doposud. V případě, že bude potřeba upravit výši záloh, přijde Vám (nejpozději začátkem příštího roku) aktualizovaný platební kalendář.
Každá smlouva s klientem, jejíž součástí jsou všeobecné obchodní podmínky a případně produktové podmínky, stanovuje právo dodavatele jednostranně změnit cenu a jakékoli jiné smluvní podmínky včetně produktových podmínek. Energetický zákon na tuto možnost pamatuje v ustanovení § 11a, kde se uvádí, že pokud dodavatel zvýší cenu nebo jiné smluvní podmínky, má klient právo se změnami nesouhlasit a může smlouvu s dodavatelem bez jakékoliv sankce vypovědět ve lhůtě nejpozději 10 dnů před účinností změn. Abyste měl více času na hledání nového dodavatele, prodloužili jsme tuto lhůtu o jeden měsíc, tedy až do 15. 2. 2022.
Děkujeme za pochopení.
S pozdravem
Tgc energie s.r.o.
Produkt Hlídáme cenu
Požaduji dodržení podmínek původně uzavřené smlouvy a fixní ceny, která byla smlouvou sjednána.
|
Tweet |
Cenu za energie lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.
Pokud dodavatel přistoupí k druhé variantě a cenu mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny ceny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně ceny spotřebitele adresně včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).
Sjednání fixace/garance ceny totiž z povahy věci vylučuje možnost jednostranné změny (v období, na které je tato garance sjednána). Pokud i přesto dojde k tomu, že dodavatel jednostranně zvýší cenu, je toto jednostranné zvýšení ceny neplatné, byť by se opíralo o ujednání (článek/bod) v obchodních podmínkách nebo v externím ceníku. Takové ujednání obchodních podmínek je totiž překvapivé, neboť poskytovatel energií po uzavření smlouvy (resp. dodatku) s garantovanou cenou de facto jednostranně prohlásil, že tato cena garantovaná není.
Neplatnost může spotřebitel namítat primárně vůči dodavateli, v případě neúspěchu vůči Energetickému regulačnímu úřadu nebo soudu.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při Energetickém regulačním úřadu ("ERÚ"). Více informací k mimosoudnímu řešení sporů u ERÚ je možné zjistit na stránkách úřadu: https://www.eru.cz/cs/mimosoudni-reseni-sporu.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.