Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 21.02.2020 jsem zaplatil ubytování v hostelu svoji matce a jejímu manželovi, kteří žijí v Rusku. 16.3.2020 byl zakazán vstup cizincům na území České republiky v souvislosti s COVID, kvůli čemuž matka nemohla být ubytována.
V souvislosti s tím 15. dubna 2020 moje matka emailem požádala o vracení peněz. 16. dubna zaměstnanec hostelu Lukáš Míča odpověděl matce, že současně nemůže peníze vrátit, jako řešení nabídl změnit termín ubytování. Matce toto řešení nevyhovovalo vzhledem k tomu, že nemohla předem naplánovat dovolenou.
Dne 5. června matka znovu požádala o vracení peněz a 6. června znovu obdržela odpověď, od Lukáše Míči, že ji peníze nemůžou vrátit kvůli tomu, že nemají klienty.
Následně jsme se dozvědeli, že česká vláda schválila kompenzace pro ubytovací zařízení v rámci programu COVID-ubytování
Proto dne 15.8.2020 matka ještě jednou požádala o vracení peněz a znovu obdržela odpověď, že ji současně peníze nemůžou vrátit, protože údajně hostel v rámci tohoto programu žádné kompenzace nedostal.
Následně matka požádala o vrácení peněz ještě jednou, na tento email už však nikdo neodpověděl.
Hranice jsou stále zavřené pro turisty, kteří jsou občany státu mimo EU, proto se matka stále nemůže v hostelu ubytovat.
ubytování v hostelu pro 2 osoby (Regina Soboleva, Veniamin Tseitlin) od 3.6.2020 do 20.6.2020
Vrácení peněz na bankovní účet, který jsem použil k zaplacení ubytování.
|
Tweet |
V řešené věci plnění spotřebitele spočívá v zaplacení ceny, zatímco plnění podnikatele spočívá v poskytnutí služby krátkodobého ubytování.
Služba je poskytována zpravidla v čase, který si mezi sebou strany sjednaly, jestliže se později nedohodly na změně času, ve kterém má být služba plněna. Jednostranná změna času plnění je ve smluvním právu v zásadě nepřípustná. Spotřebitel tedy bude muset zásadně vždy s jednostrannou změnou času plnění souhlasit.
Pokud se změnou závazku spotřebitel souhlasit nebude, bude závazek pro tzv. nemožnost plnění ze strany podnikatele (§ 2006 občanského zákoníku) zrušen a spotřebitel bude mít možnost požadovat vrácení peněžních prostředků, které uhradil poskytovateli služby. Nemožnost plnění je/byla zapříčiněna restrikcemi vlády v návaznosti na pandemii nemoci COVID-19.
Pokud tedy v řešené věci ke shodě o změně času plnění (přesného, náhradního termínu ubytování) nedošlo - což nám plyne z popisu stížnosti, má podnikatel povinnost vrátit spotřebiteli peníze. Neučiní-li tak, drží majetkový prospěch bez právního důvodu. V takovém případě by se mohlo jednat o bezdůvodné obohacení. Kdo se bezdůvodně obohatil, je povinen získaný majetkový prospěch vrátit ochuzenému bezprostředně po výzvě. Pokud tak neučiní, ocitá se v prodlení a ochuzený má možnost navíc požadovat zákonný úrok z prodlení.
Společnost je možné vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.