Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Hezké odpoledne,
objednal jsem si u firmy Skala system výrobu a dodávku nábytku na míru. Bohužel řada věcí se nepovedla, dodávka byla výrazně zpožděná a během realizace došlo k řadě závažných chyb. S firmou není dobrá komunikace a nejde se s ní domluvit na finančním vypořádání. Prosím Vás proto o pomoc.
Pro větší přehlednost se pokusím rozdělit popis do šesti částí:
a) nedostatky v plnění
b) nové závady
c) rozpor ve smlouvě a její příloze
d) fakturace a úhrada ceny
e) dosud nezapočítané závady
f) shrnutí a prosba o pomoc
a) Nedostatky v plnění
Firma měla s dodáním nábytku velká zpoždění, poničila při montáži podlahy, stěny, stropy i elektrické rozvody a dodala několik kusů nábytků horší jakosti. Jednatel firmy po delších diskusích tato pochybení přiznal a 4. 8. slíbil kompenzaci ve výši 24 000 Kč bez DPH, na kterou měl být dodatečně vystaven dobropis.
b) Nové závady
Po montáži se objevily závady při otevírání zásuvek. Nepomohlo ani seřízení, které muselo být provedeno už třikrát. Po posledním seřízení otevírání zásuvek fungovalo pouze dva dny.
Pracovník firmy při posledním seřízení označil použitý mechanismus jako nekvalitní (jeho slovy „šunt“) a byl překvapen, proč byl vůbec použit tento typ. U jedné zásuvky konstatoval, že je chyba v pístu a na místě jej ani nedokázal seřídit.
Čtvrtou reklamaci jednatel (aniž by byl na místě) zamítl s tím, že zásuvky jsou prý přetěžovány. Vzhledem k tomu, že ve smlouvě je specifikované povolené zatížení 30 kg, zatímco žádná zásuvka se tomuto zatížení ani vzdáleně neblíží, považuji zamítnutí reklamace za nesprávné. Navíc nefunguje ani zásuvka, ve které jsou jen 3 kilogramy.
c) Rozpor ve smlouvě a její příloze
S firmou jsem uzavřel smlouvu o dílo, ve které je uvedena celková cena za dílo ve výši 338 235 Kč bez DPH. Smlouva je uzavřená na více kusů nábytku. V příloze je podrobná cenová kalkulace, kde jsou na stranách 7 a 8 pod sebou sčítané ceny jednotlivých položek a pod nimi je zvýrazněně celkový součet ceny 338 235 Kč. Avšak když jsem nyní součet překontroloval, tak nesedí cca o 60 000 Kč.
Chyby jsem si všiml až několik měsíců po dodání nábytku poté, co jednatel firmy napsal, že „chybně kalkuloval cenu dodávky“. Pokud by firma předem nacenila nábytek dráž, jistě bych si jej neobjednal.
d) Fakturace a úhrada ceny
Před a během realizace díla probíhaly bez problémů dílčí fakturace a úhrady fakturovaných částek.
Závěrečná doplatková faktura však byla o více než 60 tisíc korun vyšší než částka uvedená ve smlouvě. Po vrácení faktury 14. 12. jednatel firmy uznal, že chybně kalkuloval cenu dodávky, ale do nové faktury už odmítá zahrnout předem slíbené náhrady za zpoždění, dodání nábytku horší kvality a poničení bytu (24 000 Kč bez DPH).
Jednatel firmy přitom 4. 1. argumentuje tím, že „skříně na chodbu nejsou uvedeny ve smlouvě, protože byly počítány navíc. Ty jsme Vám nakonec nefakturovali jako kompenzaci za komplikace“. To však není pravda. Smlouva se jmenuje „Dodávka – (...) botník a skříň chodba“. Jejím předmětem je „dodávka interiéru – (...) botník a skříň chodba“. Ve smlouvě jsou přesně zapsány použité součástky botníku i skříně na chodbě a oba kusy nábytku jsou podrobně rozkresleny v technickém nákresu. Ani ústně nikdy nepadlo nic o tom, že by smlouva nebyla na botník nebo skříň na chodbě.
Domnívám se, že uznání jakékoliv chyby v součtu nemůže být brané jako „kompenzace za komplikace“.
e) Dosud nezapočítané závady
Pracovníci z firmy během montáže nábytku zcela zničili dveře do koupelny: rozlomili je na dvě části. Koupelna tak zůstala více než čtyři měsíce bez dvěří, než je firma konečně nainstalovala zpět. K incidentu došlo až po spočítání kompenzací za ostatní nedostatky.
Jako projev dobré vůle jsem ochotný se náhrady za výrazné omezení komfortu bydlení bez koupelnových dveří vzdát, pokud firma přestane odmítat slíbenou kompenzaci a pokud rychle (a trvale) opraví rozbité zásuvky.
Nábytek na míru
f) Shrnutí a prosba o pomoc
Nefunkční zásuvky
Zásuvky už musely být třikrát opravovány a stále se rozbíjí. Navíc i pracovník firmy upozorňuje na jejich špatnou kvalitu. Očekávám proto, že firma uzná reklamaci a rychle navrhne a hlavně realizuje trvalé řešení problému.
Faktury
V doplatkové faktuře by měla být odečtena dohodnutá kompenzace za zpoždění, dodání nábytku horší kvality a poničení bytu. Částka na doplatkové faktuře by proto měla být snížena o 27 600 Kč včetně DPH.
Splatnost faktur
Firma dlouhodobě nereaguje na některé e-mailové zprávy a neplní dohodnuté termíny. I poslední reklamaci zásuvek jsem musel urgovat po vypršení smluvní lhůty. Vzhledem ke špatným zkušenostem s firmou se velmi obávám úhrady jakékoliv faktury, protože opravy otevírání zásuvek bych se pak nemusel dočkat.
Poprosil bych proto o radu, jestli je možné odložit úhradu faktury až na dobu po vyřešení reklamace zásuvek.
Budu Vám zavázán za radu či moderování komunikace.
Předem moc děkuji.
S pozdravy,
Michal Zeman
|
Tweet |
Úvodem děkujeme spotřebiteli za přehlednou stížnost rozdělením stížnosti do jednotlivých částí.
Uvedený případ je smlouvou o dílo, která je upravena v § 2586 a násl. občanského zákoníku. Dílo má být dle § 2590 odst. 1 stejného zákona provedeno s potřebnou péčí v ujednaném čase.
1) K pozdnímu dodání a poničení domu:
Prodávající má povinnost dodat zboží. Pokud tak neučiní ve sjednaném termínu, ocitá se v prodlení. Jestliže zboží prodávající nedodá v tomto termínu, upozorní spotřebitel prodávajícího, že nedodal zboží včas a poskytne prodávajícímu přiměřenou lhůtu k dodání zboží (lze poskytnout i mlčky).
Pokud prodávající nedodá zboží ani ve lhůtě poskytnuté spotřebitelem, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy dle § 1978 občanského zákoníku a na vrácení zaplacené peněžní částky. Oznámí-li spotřebitel prodávajícímu, že mu určuje dodatečnou lhůtu k plnění a že mu ji již neprodlouží, platí, že marným uplynutím této lhůty od smlouvy odstoupil.
Vzhledem k tomu, v jakém stádiu se nyní případ nachází (zboží je již dodáno) je možnost odstoupení spíše teoretickou variantou.
Pokud by spotřebiteli vznikla kvůli tomuto porušení smluvní povinnosti ze strany společnosti škoda, mohl by žádat po společnosti náhradu této škody. Musel by však prokázat, že mu škoda vznikla, a že důvodem vzniku škody bylo porušení smluvní povinnosti ze strany prodávajícího.
U poničení vybavení již škoda vznikla. Jedná se o škodu na převzaté věci dle § 2944 občanského zákoníku. Převzatá věc musí být hmotná, avšak i přes časté dovozování, že musí jít o věc movitou se dle komentářové literatury a důvodové zprávy domníváme, že může jít i o věc nemovitou – tedy o dům. Zde byla podnikatelem převzata nemovitost za účelem splnění smlouvy o dílo a byla poškozena. Protože byla nutná oprava, je možné si nárokovat tuto opravu, případně částku, která za opravu byla vynaložena.
Další možností jak lze situaci řešit je podle § 2910 a § 2113 ve spojení s § 2914 občanského zákoníku. Dle těchto ustanovení je zhotovitel povinen k náhradě škody, která vznikla druhé straně porušením jeho povinností. Zároveň je zde dána odpovědnost za zaměstnance, za které zhotovitel zodpovídá a hradí tak škodu, jako by ji způsobil sám.
Škoda se nahrazuje dle § 2951 uvedením do předešlého stavu – nelze-li tak učinit, je hrazena v penězích a měla by být nahrazena skutečná škoda, tedy cena opravy.
Zároveň se domníváme, že zhotovitel učinil závazný slib prostřednictvím svého jednatele. Jednání jednatele totiž dle § 430 odst. 1 občanského zákoníku zavazuje podnikatele. Jestliže tedy byla kompenzace 24 000 Kč slíbena, je podnikatel povinen slibu dostát. Tuto částku je obecně možné započíst vůči pohledávce, avšak pohledávka nemůže vzniknout chybou v součtu. Započtení v tomto případě tak není možné.
2) K novým závadám:
Jestliže je zboží vadné, je vhodné uplatnit reklamaci. Zároveň zde platí pravidlo, že při třetí reklamaci stejného problému lze odstoupit od smlouvy. Toto odstoupení musí být učiněno s podáním reklamace, kterou prodávající uzná (není uznána automaticky – je nutné posouzení).
Vzhledem k tomu, že již 3x byla reklamace uznána, má objednatel právo od této dílčí dodávky odstoupit při každé další reklamaci stejného problému. Zároveň je možné odstoupení pro nevyřízení reklamace řádně a včas. Vzhledem k tomu, že poslední reklamace byla zamítnuta a objednateli se důvody zamítnutí nezdají přiléhavé, má možnost obrátit se na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
K vyjádření spotřebitele v závěru stížnosti, kde uvádí, že opravu musel urgovat i po vypršení smluvní lhůty uvádíme, že vadu stačí v této lhůtě oznámit. I v případě, že by prodávající zareagoval později, má povinnost přihlédnout k tomu, že spotřebitel právo z vady uplatnil již ve lhůtě.
3) Zboží nižší kvality:
Jestliže zboží neodpovídá objednávce (resp. popisu), je možné jej reklamovat. Reklamace by měla být učiněna bez zbytečného odkladu. V případě zamítnutí reklamace je možné ji rozporovat znaleckým posudkem (viz bod 2)
4) Rozpor smlouvy a přílohy:
Dle § 1811 odst. 2 písm. c) občanského zákoníku musí být spotřebitel informován o ceně, případně o způsobu jejího výpočtu.
U smluv o dílo podle § 2586 odst. 2 občanského zákoníku platí, že je cena ujednána dostatečně určitě, jestliže je dohodnut alespoň způsob jejího určení. Cenu lze určit odhadem, rozpočtem (§ 2620), případně fixně.
Tato informace o ceně byla obsažena ve smlouvě – šlo o fixní částku 338 235 Kč bez DPH. Ve smlouvě hlavní by měla být uvedená definitivní cena. Domníváme se proto, že tato cena je primárně závazná, nota bene když je takto sečtená i v příloze. Podnikatel má tak povinnost zhotovit dílo za tuto cenu.
5) Skříně na chodbě
Jestliže skříně na chodbě byly ve smlouvě, jedná se o smluvní povinnost zhotovitele, neboť jsou součástí díla. V takovém případě by se tedy nemohlo jednat o „dobrou vůli“, neboť zhotovitel pouze plnil svou povinnost.
6) Dveře do koupelny
Přestože již byla nahrazena majetková újma (navrácením do původního stavu dle § 2951 – podrobněji viz bod 1), má spotřebitel právo na uhrazení nemajetkové újmy. Dle popisu spotřebitele, který uvádí, že dveře do koupelny neměl 4 měsíce, se domníváme, že nelze pochybovat o způsobené újmě snížením komfortu. Nemajetková újma se hradí dle § 2951 odst. 2 přiměřeným zadostiučiněním, které je zpravidla poskytnuto v penězích.
Nicméně s ohledem na situaci a možnosti soukromého práva se lze dohodnout i na jiné kompenzaci (např. zmíněná trvalá oprava zásuvek).
7) Možnost pozdržení platby
Občanský zákoník zná institut zadržovacího práva, který upravuje v § 1395. Jedná se o možnost věřitele zadržet cizí movitou věc, kterou by jinak dlužníkovi musel vydat. V tomto případě bude tedy spotřebitel zadržovat peníze zhotovitele.
K uplatnění tohoto práva je nutné informovat dlužníka (zhotovitele) o tom, že věřitel (spotřebitel) věc zadrží a také o důvodu. Vzhledem k tomu, že je smlouva písemná, bude i uplatnění zadržovacího práva vyžadovat písemnou formu. Tuto povinnost (informační i formy) ukládá § 1397 odst. 1 občanského zákoníku.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.