Počet nahlášených stížností: | 529 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 3 |
Před Vánoci jsem si objednala pro dceru elektro koloběžku. Byla to dle prodávajícího koloběžka již vybalená ale s tím, že se na ni stejně vztahuje záruka 2 roky. Koloběžka dorazila, po vybalení vůbec nešla zapnout (nereagovala). Zkoušela jsem ji nabít ale na nabíječce svítili, zelené světlo (což bylo dle návodu ukazatel toho, že je nabitá). Po telefonátu na Mall linku nám bylo řečeno, že není problém abychom ji poslali zpět a sepsali reklamaci, což jsem udělala. Koloběžka dle doručenky od České pošty dorazila na Mall 3.12.Pokoušela jsem se spojit s reklamačním oddělením, protože ani po 5 dnech od doručení nebyla naše reklamace evidována. Do Vánoc jsme volali na Mall ještě asi 5x až 15.12.byla naše reklamace zaevidována a bylo nám sděleno, že ji posílají do servisu. Když jsem se opět pokoušela zjistit stav naší reklamace, nikdo nebyl schopen říct v jaké fázi se nachází a ani mi neřekli adresu servisu kam byla koloběžka zaslána. 2.1.jsem opět volala do Mall, že uplynulo 30 dní od podání reklamace, načež mi bylo řečeno, že oni počítají termín až od jejich zaevidování (což je nesmysl, když já mám doručenku na 3.12. od České pošty. Dále jsem čekali na vyřešení. 10.1. mi byl poslán mail že koloběžku posílají zpět s tím že reklamaci neuznávají že bylo s koloběžkou nevhodně zacházeno. Jak mohlo být s koloběžkou nevhodně zacházeno, když jsem ji pouze vybalila a už nešla? Volala jsem na zákaznickou linku Mall s tím, že chci vědět jak je tohle možné. Bohužel, nikdo mi nebyl schopen nic říct. Prosím jak postupovat?
Kolonožka Elektrická Koloběžka Eljet Track
Chtěli bychom novou koloběžku. Dcera na ni stále čeká jako dárek.
|
Tweet |
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí. Podnikatel má dle ustanovení § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci bez zbytečného odkladu. Nejdelší možná lhůta je přitom 30 dní. Jediná výjimka je v situaci, kdy se podnikatel se spotřebitelem výslovně dohodne na delší reklamační lhůtě. Tato lhůta se dle rozsudku Nejvyššího soudu ČR spis. zn. 33 Cdo 3228/2009 ze dne 27. 7. 2011 vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
"Vyřídit reklamaci" v sobě zahrnuje i umožnění, aby spotřebitel mohl s reklamovanou věcí disponovat. To znamená, že ve 30denní lhůtě (zásadně, k tomu viz výše) by mělo být nejen rozhodnuto o reklamaci (zamítnuta nebo přijata), ale v této lhůtě by měla být reklamovaná věc také:
- buď připravena k vyzvednutí v rámci pracovní doby prodávajícího (o možnosti vyzvednutí však musí prodávající spotřebitele prokazatelně informovat),
- anebo doručena spotřebiteli v poslední den lhůty k vyřízení reklamace do místa jeho bydliště, pokud bylo mezi stranami smluveno, že prodávající věc spotřebiteli doručí.
Tyto závěry vyplývají jednak ze smyslu a účelu zákona, jednak např. z rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 10, č. j. 34 C 109/2017-32.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (30 dnů nebo individuálně sjednaná doba), jedná se o podstatné porušení smlouvy. Dle ustanovení § 2002 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, má v takovém případě spotřebitel právo odstoupit od smlouvy. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Třicetidenní reklamační lhůta začíná běžet následujícího dne po převzetí této zásilky, v tomto případě dne 4.12.2021. Třicátým dnem reklamační lhůty je 2.1.2022 (neděle). Když však poslední den lhůty připadá na sobotu, den pracovního klidu nebo svátek, je posledním dnem lhůty první následující pracovní den (tedy 3.1.2022).
Z popisu spotřebitelky se domníváme, že vzniklo právo na odstoupení od smlouvy.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitelka možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.