Počet nahlášených stížností: | 61 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
moje babička se rozhodla změnit dodavatele plynu, aby měla jak elektřinu, tak plyn u jednoho dodavatele - ČEZ. Paní z ČEZu nás ujistila, že žádné sankční poplatky nevzniknou a to byl hlavní důvod pro přechod. Před pár dny však babičce dorazil dopis od firmy Platform Energy s.r.o. kde po ní žádají pokutu 5 000Kč. Sama si už nepamatuje, že před více jak 2 lety podepsala podomnímu pracovníkovi od Platform Energy s.r.o. plnou moc a smlouvu o aukci na nejvýhodnějšího dodavatele plynu. Ani v době podpisu nám nic neřekla, že něco s někým podepisovala. Všude jsem se dočetla že lze od smlouvy odstoupit do 14ti dnů od podpisu smlouvy nebo do 1 roka a 14dnů. Ani jedno už bohužel pro nás není aktuální. Chci se jen zeptat, zda je nějaká možnost se vyhnout placení pokuty. Sama v to nedoufám, ale chci se i tak zeptat. Bohužel babička evidentně naletěla... Po zralé úvaze jsem všechna jednání o dodavatelích energií vzala do vlastních rukou. Protože snadno se oklame starý, naivní, důvěřivý člověk.
Děkuji za odpověď.
Königová
Smluvní pokuta
Jak celou situaci řešit ev. zda je možnost se vyhnout pokutě
|
Tweet |
Je-li smluvní pokuta obsažená pouze v obchodních podmínkách, je neúčinná (nález Ústavního soudu ČR sp. zn. I. ÚS 3512/11).
Dále, je-li smluvní pokuta sjednána příliš neurčitě (tzn. formulace typu "v případě porušení povinností plynoucích z této přihlášky" atp.), z níž není přesně možné určit, jakou konkrétní povinnost vlastně kryje, je taková smluvní pokuta neplatná (rozsudek Nejvyššího soudu ČR sp. zn. NS 23 Cdo 4281/2011).
A konečně, smluvní pokuta sjednaná pro případ výkonu práva na ukončení závazku (tzn. smluvní pokuta sankcionující spotřebitelův výkon práva na odstoupení od smlouvy nebo práva na výpověď smlouvy) je neplatná, neboť smluvní pokuta může být požadována pouze tehdy, je-li porušena smluvní povinnost, nikoliv je-li využito zákonem nebo smlouvou založené právo na ukončení závazku (praxí stále nepřekonaný rozsudek Nejvyššího soudu ČR sp. zn. 32 Cdo 4469/2010).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Další informace je možné získat taktéž na naší telefonické poradně na čísle 299 149 009.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.