Počet nahlášených stížností: | 707 |
Z toho za letošní rok: | 2 |
Stále v řešení: | 14 |
Dobry den, podavam stiznost na vzniklou situaci, kdy došlo k pochybení na Vasi straně, kdy mi byla udelena neopravnena pokuta za neodevzdany router. Router jsem odevzdal zhruba koncem listopadu, řádném terminu na pobočce Praha 1, Palladium, kdy se mnou byla i snoubenka a jednali jsme pod kamarami a vse probihalo srandardnim zpusoben,kdy jsem byl pracovnikem Vodafonu ubezpecen - byl to tmavovlasy mlady muž, kolem 25-let, ze je vse v poradku. Jen chybel kabel a prislibil jsem,ze ten zaplatim.
Zadam omluvu a kladne řešení
|
Tweet |
Co se týče smluvní pokuty za prodlení s vrácením daného zařízení, dle nálezu Ústavního soudu, sp. zn. I. ÚS 3512/11 (citovaný spotřebitelem), platí, že v rámci spotřebitelských smluv ujednání zakládající smluvní pokutu zásadně nemohou být součástí tzv. všeobecných obchodních podmínek, nýbrž toliko spotřebitelské smlouvy samotné (listiny, na niž spotřebitel připojuje svůj podpis). Pokud je ujednání o smluvní pokutě pouze součástí obchodních podmínek, tak je ve vztahu ke spotřebiteli překvapivé a pro něj neúčinné. Ukládání smluvních pokut za porušení smlouvy je tedy možné, ale pouze pokud to bylo dohodnuto přímo ve smlouvě.
Pokud by smluvní pokuta přeci jen byla obsažena přímo ve smlouvě, ale byla uvedena nepochopitelně malým a špatně čitelným písmem, uplatní se totožný nález Ústavní soudu. Ústavní soud v něm podobné praktiky taktéž zakazuje s odkazem na zásadu poctivosti, když uvádí, že: "v praxi se zásada poctivosti projevuje mj. tím, že text spotřebitelské smlouvy, obzvláště jedná-li se o smlouvu formulářovou, má být pro průměrného spotřebitele dostatečně čitelný, přehledný a logicky uspořádaný. Např. smluvní ujednání musejí mít dostatečnou velikost písma, nesmějí být ve výrazně menší velikosti než okolní text, nesmějí být umístěna v oddílech, které vzbuzují dojem nepodstatného charakteru."
Nad rámec stížnosti spotřebitele upozorňujeme, že velmi často není ve smlouvě ani v obchodních podmínkách ujednáno místo, na které má spotřebitel zařízení vrátit. V takovém případě se aplikuje ustanovení § 1955 zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, dle kterého platí, že nepeněžitý dluh plní dlužník v místě svého bydliště nebo sídla. To znamená, že povinnost je splněna již v momentě, kdy dlužník (spotřebitel) vyrozumí věřitele (podnikatele) o tom, že mu k určitému dni umožní nakládat s danou věcí v místě svého bydliště. Podnikatel si pak věc na vlastní náklady vyzvedne.
Ujednání o smluvní pokutě rovněž podléhá požadavku přiměřenosti ve smyslu § 1813 občanského zákoníku. K ujednání o smluvní pokutě, která je ve vztahu k porušované povinnosti nepřiměřená, se nepřihlíží, a to v souladu s § 1815 občanského zákoníku. Pokud by byla smluvní pokuta sjednána ve výši 2000,- Kč za prodlení jen několik dní, a zajišťovala-li tato smluvní pokuta dodání modemu, byla by podle našeho názoru nepřiměřeně vysoká, neboť v takovém případě ztratí funkci zajišťovací, a naopak bude mít daleko více nepřípustnou funkci zneužívající (šikanózní).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při Českém telekomunikačním úřadu.
Dobrý den, paní Matějčková, mrzí mě, pokud došlo k nedorozumění. Abychom se na to mohli podívat, napište nám prosím na poradime@vodafone.com. V e-mailu uveďte číslo Vaší smlouvy (variabilní symbol z Vyúčtování) a popište situaci. Děkuji za pochopení. Přeji Vám pěkný den. Lenka Pilná Péče o zákazníky
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitelka již nevyužila možnosti na vývoj případu reagovat, stížnost proto uzavíráme.