Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 27.října 2021 jsme podepsali blokační dohodu na dům, který chceme koupit. Dům má v nabídce realitní společnost Fincentrum reality. Během listopadu jsme složili blokační poplatek ve výši 272 214 Kč - ve dvou splátkách, neměli jsme k dispozici hned celou hotovost. Bylo nám řečeno, že jakmile je blokační poplatek celý složený, právní oddělení vypracuje kupní smlouvy.3. prosince jsme obdrželi do emailu první návrh kupní smlouvy, který jsme připomínkovali - vůbec tam nebyla zmínka, že si bereme hypotéku na část kupní ceny, plus nějaké další nesrovnalosti. Hodně nás zarazilo, že se nad rámec provize RK,která je výše uvedený blokační poplatek, hradí ještě notářská úschova peněz, o které dodnes nevím, kdo ji bude platit, kolik bude činit, o tomto nás nikdo neinformoval, cena 7 499 000 Kč měla být konečná.
Další šok jsme zažili 3.ledna večer, když realitní makléř zavolal, že se prodávající rozhodl navýšit cenu o 70 000 Kč. Na to jsme hned kontaktovali právní oddělení Fincentra, kde nám bylo přislíbeno, že se obchod uskuteční za cenu, která je závazně podepsaná v blokační dohodě. Tak doufáme, že to tak bude, jelikož jsme návrh kupní smlouvy neviděli a můžeme jen doufat a věřit. Před týdnem mi ze společnosti Fincentrum bylo sděleno, že oni teď nemohou nic dělat, ať si seženeme právničku a zkusíme urgovat sami právní zastoupení strany prodávající. Což tedy nechápu, jak může říct zprostředkovatel obchodu, který za svoji práci, spíš za nicnedělání a nepravdivé informace, má provizi 272 tisíc.
Zatím jsem tedy kontaktovala právní zastoupení strany prodávající sama a vypadá to nadějně a snad se malinko posuneme, když přes realitní kancelář to nešlo. Vše již budeme zřejmě řešit bez realitní kanceláře.Nevíme ale kde skončily zástavní smlouvy na naši hypotéku, které jsou již oficiálně podepsané a v prosinci jsme předali realitnímu makléři, aby je doručil na podpis straně prodávající. Sice tři týdny dostáváme informace, že je má strana prodávající, ale jelikož se mě právnička ptala, zda bude zástava kvůli hypotéce, tak zjevně smlouvy ještě nedošly a více než měsíc jsou asi u realitního makléře, nevíme. Je to odstrašující jednání a ráda bych se zeptala, zda máme nějakou možnost se takovému jednání bránit, případně odstoupit od smlouvy z důvodu nečinnosti zprostředkovatele a absolutní nespokojeností s jejich prací. Předem děkuji
Prosíme o radu, zda se můžeme takovému jednání nějak bránit, odstoupit od smlouvy, případně za jakých podmínek nebo zda musíme jen čekat a doufat, že se to nějak vyřeší a budeme mít kde bydlet.
|
Tweet |
K výkonu činnosti zprostředkovatele:
Neplní-li realitní zprostředkovatel své povinnosti, které mu plynou ze smlouvy a za které mu spotřebitel poskytuje protiplnění (peníze), je možné poskytování této služby reklamovat.
V reklamačním řádu společnosti se uvádí, že: "Reklamace (stížnost) musí být v případě písemného oznámení doručena na některý z níže uvedených kontaktů:
- e-mail: reklamace@fincentrumreality.com
- adresa: Fincentrum Reality s.r.o., Plzeňská 3217/16, Praha 5, 150 00."
Reklamaci lze uplatnit i osobně, a to na pobočce popř. v sídle poskytovatele služby.
Reklamace musí být vyřízena bezodkladně, maximálně do 30 dní. V této souvislosti upozorňujeme spotřebitele zejména na znění článku IV odst. 7 reklamačního řádu společnosti, kde se uvádí: "Pokud nemůže být reklamace v této lhůtě vyřízena, je pověřený pracovník povinen se [...] dohodnout se zákazníkem na prodloužení lhůty k vyřízení reklamace." Toto je pouze interní pokyn pro zaměstnance. Spotřebitel v žádném případě nemusí přistupovat na prodloužení lhůty. Po marném uplynutí reklamační lhůty 30 dní vzniká spotřebiteli právo na odstoupení od smlouvy (§ 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele ve spojení s § 2002 občanského zákoníku).
K navýšení ceny:
Neznáme přesné znění "blokační dohody", nicméně obecně lze uvést, že pokud je v takové dohodě sjednána nějaká, určitá cena nemovitosti (anebo způsob jejího výpočtu), jde o částku, kterou je možné jednostranně změnit jen za předem sjednaných podmínek a předem sjednanými postupy (přičemž musí být respektován zákon, zejména § 1813 a § 1814 občanského zákoníku). Nástrojem, kterým by bylo možné cenu změnit, je např. tzv. inflační doložka. Není-li tento (nebo obdobný) mechanismus předem ujednán, nemůže prodávající prostřednictvím zprostředkovatele bez smluvního nebo zákonného oprávnění oznámit, že cenu zvyšuje, a toto zvýšení si vynucovat.
K rezervačnímu poplatku:
Je-li záloha sjednána jako propadná, jedná se ve své podstatě o sankční nástroj. Právě proto je nutné, aby bylo předem domluveno, splnění kterých povinností záloha kryje - tedy v jakých případech propadá. Tyto případy musí být ujednány dostatečně určitě a hlavně - má-li propadnout záloha poskytnutá spotřebitelem, může propadnout jen tehdy, pokud ke zmaření uzavření kupní smlouvy došlo vinou spotřebitele. Pokud prodávající (bez smluvního nebo zákonného oprávnění) zvýší prostřednictvím makléře kupní cenu oproti té, která je uvedena v "blokační dohodě", nejedná se podle nás o pochybení spotřebitele. V takovém případě není podle nás možné po spotřebiteli žádat, aby buď (i.) uzavřel smlouvu se zvýšenou kupní cenou, anebo (ii.) akceptoval propadnutí poskytnuté zálohy.
Opět upozorňujeme, že neznáme konkrétní znění "blokační dohody" a výše uvedené je spíše obecným komentářem k fungování propadné zálohy. Výše uvedené hodnocení tedy není vyčerpávající, tím spíše, že ze stížnosti vyplývá, že blokační poplatek je navíc zároveň odměnou realitnímu zprostředkovateli.
K absenci ujednání o notářské úschově peněz:
Spotřebitel musí být před nebo nejpozději při uzavření smlouvy informován o všech poplatcích za služby, které mu budou poskytnuty. Nebylo-li dopředu dohodnuto, že spotřebitel je povinen platit za notářskou úschovu, tato povinnost mu dodatečně nevzniká.
S ohledem na hodnotu sporu může spotřebitel zvážit, zda se neobrátit na advokáta. Databáze např. na www.dtest.cz/advokati.
Žádáme zdvořile společnost, aby se ke stížnosti spotřebitelky vyjádřila. V opačném případě bude stížnost uzavřena.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.