Společnost


Eco Face s.r.o.

Počet nahlášených stížností:1
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#55386Poplatek za vrácení zboží z e-shopu na kamenné prodejně prodejce v zákonné lhůtě 14 dní

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

5 měsíců 19 dnů

Detail stížnosti

Publikováno
31.01.2022, před 3 lety

Bc. Zita Domesová

Znění stížnosti

Jako zákazník jsem při objednávce z e-shopu společnosti chtěla v zákonné lhůtě vrátit zboží na kamennou prodejnu (pobočku) společnosti Genesis a je po mě za tento úkon vyžadován poplatek 29,- Kč za každou vrácenou zásilku. Od dTestu jsem, an můj dotaz, dostala toto vyrozumění, které jsem přeposlala firmě Genesis:

Dobrý den,

děkujeme Vám za využití online poradny časopisu dTest.

Vzhledem k tomu, že z Vašeho dotazu není patrné, zda jste smlouvu
uzavřela jako spotřebitelka, nebo jako podnikatelka na IČO, budeme dále
vycházet z toho, že jde o spotřebitelský právní vztah.

V případě, že využijete své právo na odstoupení od smlouvy
uzavřené distančním způsobem (e-shopy) ve lhůtě 14 dnů ode dne
převzetí zboží dle § 1829 zákona č. 89/2012 Sb., občanského
zákoníku, nelze s výkonem tohoto práva spojit žádný postih, a to dle
§ 1818 občanského zákoníku.
Odstoupit od smlouvy můžete bez udání důvodu a učinit tak rovněž
můžete přímo na kamenné prodejně daného prodejce. Za toto
odstoupení nemusíte nic platit a takovýto požadavek je v rozporu se
zákonem.

Spotřebitel však podle § 1833 občanského zákoníku odpovídá
prodejci pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku
nakládání zboží s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním
nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti. To se vykládá tak, že
se zbožím objednaným z e-shopu lze před odstoupením od smlouvy
zacházet pouze tak, jak by s ním bylo možno zacházet v kamenné
prodejně - například jej pouze vyzkoušet, nikoliv však delší dobu
nosit, poškodit jej apod. Pokud by nevhodným zacházením byla hodnota
zboží snížena, může si prodejce za toto snížení např. účtovat
adekvátní částku.

Abychom to shrnuli, tak v obecné rovině je nepřípustné spojit s výše
uvedeným právem na odstoupení od smlouvy jakýkoli postih - například
poplatek. Pokud ovšem vracíte zboží znehodnocené či poškozené z
důvodu špatného zacházení s ním ve výše uvedeném smyslu, prodejci
pak odpovídáte za snížení hodnoty zboží, které tím vzniklo.

V případě, že by se Vám spor s podnikatelem nepodařilo vyřešit
smírně, doporučujeme věc řešit na stížnostním portálu
VašeStížnosti.cz (na www.vasestiznosti.cz), kde dTest zdarma
zprostředkovává dosažení dohody mezi spotřebiteli a podnikateli ve
sporech, které by jinak hrozily eskalací do podoby soudní pře.

Také se můžete obrátit na Českou obchodní inspekci, která
zajišťuje mimosoudní řešení sporů (ADR) www.coi.cz/informace-o-adr/.

V obou případech se jedná o zprostředkování dosažení dohody mezi
spotřebiteli a podnikateli ve sporech, a to za účelem předcházení
finančně a časově náročných soudních pří. ADR České obchodní
inspekce je zajišťováno ze zákona, ovšem řešení případu je
neveřejné. Zatímco stížnostní služba VašeStížnosti.cz je
provozována veřejně a není pod záštitou státu. Veřejnost zaručuje
efektivní potrestání daného podnikatele zejména z hlediska veřejného
mínění.

Obě mimosoudní řízení jsou pro spotřebitele zdarma.


Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další
konzultace kontaktujte prosím naši poradenskou linku na telefonním
čísle 299 149 009.

S přáním příjemného dne

Časopis dTest
objektivně * nezávisle * bez reklam

Upozornění:
Rady a postup navržený poradcem odráží Vámi popsaný skutkový stav
věci a s ohledem na tuto skutečnost dTest nenese odpovědnost za
případný neúspěch navrženého řešení. Poradenství poskytované
dTestem nemůže nahradit odbornou pomoc advokáta. Online poradenství se
řídí Pravidly spotřebitelského poradenství, které naleznete na
www.dtest.cz.V příloze si Vám dovolujeme zaslat vzorové vydání a
nabídku předplatného časopisu dTest za zvýhodněnou cenu 1089 Kč za
rok. Součástí předplatného je 12 vydání časopisu dTest, přístup
do předplatitelské sekce stránek www.dtest.cz s výsledky testů
tisíců výrobků a řada dalších výhod.

Jednací číslo Vašeho dotazu je 74984/JaHen

Na toto vyjádření mi od společnosti Genesis e-shop přišla tato reakce:

Obecně je pravdou, že v případě odstoupení od smlouvy má zákazník právo na vrácení veškerých částek, které prodávajícímu zaplatil, tedy i nákladů na dodání zboží. Toto pravidla má však jednu výjimku obsaženou v § 1832, odst. 2 občanského zákoníku, který stanoví:



Jestliže spotřebitel zvolil jiný, než nejlevnější způsob dodání zboží, který podnikatel nabízí, vrátí podnikatel spotřebiteli náklady na dodání zboží ve výši odpovídající nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání zboží.



V rámci našeho eshopu si můžete zvolit několik způsobů dodání zboží např. výdejna Genesis, Penguin box nebo prostřednictvím vyzvednutí v našem Centrálním skladu. Kromě vyzvednutí v Centrálním skladu jsou ostatní způsoby dodání zboží zpoplatněny. Pokud si tedy vyberete jiný způsob dodání zboží, než je vyzvednutí v centrálním skladu, tak má naše společnost právo Vám účtovat rozdíl mezi tímto nejlevnějším způsobem dodání zboží a nákladem, který jsme museli na dodání zboží vynaložit. Nejsme Vám tedy povinni rozdíl mezi náklady na dodání zboží vyzvednutím v Centrálním skladu a jiným způsobem dodání vracet a je to zcela v souladu se zákonem. Na toto jste ostatně upozorněna i v čl. VI, odst. 8 našich obchodních podmínek. Pokud chcete mít veškeré náklady na dopravu zboží v případě odstoupení od smlouvy vráceny, doporučujeme využívat možnost vyzvednutí v Centrálním skladu.


Ráda bych věděla, zda má na takové jednání společnost právo. Velmi děkuji.


Produkt

Zásilky secondhandových oděvů z eshopu společnosti Genesis


Požadované řešení

Upuštění od dle mého soudu nezákonných poplatků za vrácení zboží na kamenné pobočce firmy v jiném okrese, než je centrála firmy.


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
2.2.2022 11:03, před 3 lety

Dle obecného právního názoru, se vyzvednutí zboží na pobočce nepovažuje za dodání zboží. Nelze tak ani za způsob dodání zboží považovat možnost vyzvednutí zboží v centrálním skladu podnikatele. Na základě výše zmíněného tedy nelze v tomto případě uplatnit § 1832 odst. 2, způsobem, jakým jej uplatnil podnikatel.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
20.7.2022 11:44, před 3 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.