Počet nahlášených stížností: | 79 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Dne 19. 10. 2021 jsem podepsal smlouvu s ČEZ o dodávce elektrické energie, kde byl uveden fixní tarif. Tato smlouva do dnes nebyla uvedena v platnost. V listopadu 2021 byl ČEZ ustanoven jako dodavatelem poslední instance pro mé odběrné místo. Smlouva byla podepsána ještě v době, kdy DPI neprobíhaly. Od té doby jsem se snažil telefonicky a mailovou komunikací zjistit, jaký je stav smlouvy. Až dnes 7. 2. 2022 mi bylo telefonicky sděleno, že smlouva bude platná od 14. 2. 2022. Toto jednání považuji za účelové, protože ČES požaduje v době od podpisu smlouvy poplatky za DPI, které jsou několikanásobně vyšší, než je stanoveno ve smlouvě.
Z naší strany komunikace probíhala od prvního doručení dopisu se zálohou DPI 30.11.2021, od té doby ČEZ nebyl schopen náš požadavek i po několika mailech a telefonátech vyřešit. Následně byla sepsána i reklamace přímo přes formulář ČEZ a k té se také nevyjádřili.
Dodávka energie
Mnou požadované řešení je, aby byla smlouva o dodávkách elektrické energie platná v řádném termínu od podpisu smlouvy a aby dosud zaplacené zálohy na DPI byly přeúčtovány podle zmíněné smlouvy.
|
Tweet |
S ohledem na to, že neznáme přesné znění smlouvy, začneme naše vyjádření "ze široka". Pro smlouvy v oblasti energetiky je charakteristické uvedení tří časových údajů:
- dne platnosti smlouvy
- dne účinnosti smlouvy
- dne zahájení dodávek
První údaj vyjadřuje, kdy smlouva začíná existovat a kdy je ukončen proces jejího uzavírání. Proces uzavření smlouvy je upraven blíže zejména v § 1740 a 1745 občanského zákoníku, nicméně tento proces je možné si za určitých podmínek smluvně upravit i jinak – a to i ve vztahu spotřebitele a podnikatele. Obvykle se tak děje podpisem. Spotřebitel by nikdy neměl podepisovat smlouvu na dodávku energie, u níž chybí podpis protistrany.
Druhý údaj vyjadřuje, kdy smlouva začíná vyvolávat právní následky – přesněji kdy začíná zakládat práva a povinnosti smluvních stran.
Třetí údaj vyjadřuje, kdy má jedna strana začít s plněním – přesněji kdy má dodavatel začít s poskytováním komodity.
Obvykle platnost a účinnost smlouvy splývají v jedno, byť je možné si tyto momenty od sebe (smluvně) oddělit. Je diskutabilní, zda lze datum účinnosti nastavit tak, že jeho určení závisí zcela na libovůli dodavatele. A to samé platí pro datum zahájení dodávky energie. Pokud je zakázáno, aby podnikatel (= zde dodavatel) libovolně měnil práva a povinnosti stran [§ 1814 písm. g) občanského zákoníku], tím spíše by nemělo být možné, aby podnikatel zcela libovolně a bez omezení určoval, kdy práva a povinnosti stranám vlastně vůbec vzniknou, resp. kdy vůbec začne s dodáváním nasmlouvané komodity. Tento náš závěr je spíše polemika se zavedenou a bohužel nikým neřešenou praxí. Lze však uvést, že když už má být tato praktika připuštěna, pak ji rozhodně nelze zneužívat (§ 6 a § 8 občanského zákoníku) – to znamená, že společnost nemůže uměle natahovat dobu mezi platností smlouvy a účinností smlouvy, resp. mezi podpisem smlouvy a počátkem dodávek za výhodnější cenu.
Z popisu stížnosti vyplývá, že právě k takovému nedůvodnému natahování doby mezi platností a účinností smlouvy mohlo dojít. Takové jednání společnosti by bylo podle našeho názoru možné kvalifikovat jako zneužití (smluvního) práva, které – notabene ve vztahu ke slabší smluvní straně – nepožívá právní ochrany. Máme za to, že byla-li spotřebiteli způsobena nestandardním postupem společnosti škoda, má spotřebitel nárok na její náhradu (§ 2909 a následující občanského zákoníku).
K dalšímu postupu:
Spotřebitel se může pokusit rozdíl v ceně vyřešit smírně s dodavatelem, a nebude-li to možné, může se obrátit na Energetický regulační úřad (www.eru.cz). Další variantou je případně kontaktování advokáta (www.dtest.cz/advokati) a podání žaloby k civilnímu soudu, což je však velmi dlouhý a komplikovaný postup.
Společnost ČEZ, a.s. se rozhodla nevyužít možnosti smírného řešení sporů prostřednictvím služby VašeStížnosti.cz. Vzhledem k tomu, že je námi poskytovaná služba založena na principu dobrovolnosti, bude stížnost uzavřena.
Dle obecného vyjádření společnosti mají zákazníci právo řešit svoje reklamace a stížnosti přímým uplatněním na svého dodavatele, a dále mohou využít Ombudsmana ČEZ společnosti ČEZ, a.s.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit i na naši spotřebitelskou poradnu na telefonní lince 299 149 009.