Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 31.12.2021 jsem provedl samoodečet elektřiny a plynu, zaslal jsem samoodečet dodavateli a požádal o vystavení mimořádné faktury.
Dodavatel ELIMON a.s. vystavil fakturu a jako DUZP uvedl datum vystavení faktury.
Druhý můj dodavatel energií, ALPIQ ENERGY SE, vystavil faktury s DUZP 31.12.2021, což považuji za správné - viz. např. Informace GFŘ č.j. 70709/21/7100-20116-050822.
Domnívám se, že podle Rozhodnutí o prominutí DPH z důvodu mimořádné události zveřejněné ve Finančním zpravodaji 37/2021 je v případě, kdy při v lednu 2022 provedeném vyúčtování dodaného plynu nebo elektřiny s DUZP v 12/2021 (při němž je vyčíslen nedoplatek), je DPH 0 %, tj. dochází k prominutí daně.
Toto jsem na dodavateli ELIMON a.s. požadoval, ale bezvýsledně.
Zaplatil jsem dodavateli ELIMOON a.s. předmětné faktury FA2022000068, FA2022000233 a FA2022000250 jen částečně, tj. bez zaplacení účtovaného DPH ve výši 21 %.
Dodavatel ELIMON a.s. mně zaslal "Upomínku I. - Výzva k zaplacení".
Jedná se o částky 2.780,11 Kč, 366,18 Kč a 5.465,21 Kč.
Nevím, co mám dělat. Domnívám se, po přečtení mnoha informací, že dodavatel vystavil faktury s chybným DUZP a tedy chybným DPH.
Jedná se o EIC: 27ZG200Z0000809Y (FA2022000068), EAN: 859182400608776760 (FA2022000233) a EAN: 859182400608761117 (FA2022000250)
Žádám o vystavení nové faktury s DUZP 31.12.2021 s nedoplatkem, na který dodavatel uplatní DPH ve výši sazby platné k DUZP (prosinec 2021) = dochází k prominutí daně.
|
Tweet |
Byla-li faktura vystavena mimo měsíce listopad nebo prosinec, má spotřebitel zásadně povinnost zaplatit DPH. Ač je tato právní úprava v rozporu se svým proklamovaným účelem, tj. umožnit spotřebitelům ušetřit za dva konkrétní měsíce daň, není jiné posouzení situace podle našeho názoru možné. Právní předpisy vydané v této souvislosti Ministerstvem financí ČR podle našeho názoru jiný výklad neumožňují.
Výjimka nastává v situaci, kdy by smlouva nebo zákon zavazovaly dodavatele, aby vystavení faktury provedl v inkriminované době (tj. listopad a prosinec 2021), ale dodavatel tak z nějakého důvodu na jeho straně neučinil. Pak by se mohlo jednat o porušení smluvní, resp. zákonné povinnosti a způsobená škoda (tedy povinnost spotřebitele doplatit daň), by šla k tíži podnikatele.
Spotřebitel se může obrátit dále na Energetický regulační úřad (www.eru.cz).
Mediální zpracování:
https://www.youtube.com/watch?v=_rZIJM6NH_0
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.