Počet nahlášených stížností: | 61 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Na základě písemné výpovědi přihlášky k energetické soutěži (uzavřena v květnu 2018) a odvolání zmocnění nedošlo k akceptaci. Místo toho přišla od firmy Platform energy s.r.o. následující odpověď:
"Dobrý den,
z dikce ust. § 11n zákona č. 458/2000 Sb., energetický zákon, v platném
znění vyplývá, že spotřebitel je oprávněn mimo jiné kdykoliv bez postihu
a finančního plnění vypovědět bez výpovědní doby ZÁVAZEK ZE SMLOUVY O
ZPROSTŘEDKOVÁNÍ V ENERGETICKÝCH ODVĚTVÍCH. Smlouva uzavřená s námi však
nebyla smlouva o zprostředkování v energetických odvětvích dle ust. §
11m energetického zákona, proto se toto ustanovení na ni nevztahuje. Z
přechodných ustanovení pak vyplývá, že se to vztahuje pouze na smlouvy,
jejímž předmětem je výkon zprostředkovatelské činnosti dle energetického
zákona ve znění od účinnosti jeho novely, tedy od 1. 1. 2022, což rovněž
uzavřená smlouva nesplňuje.
Naopak má naše společnost možnost dát veškeré smlouvy do souladu s
požadavky uvedenými v ust. § 11m energetického zákona do 6 měsíců od
jeho účinnosti.
Přihlášku lze vypovědět bezplatně ke 3 letům od data podpisu s tím, že
zákazník musí splnit podmínky energetické soutěže, tedy přijmout
vysoutěženého dodavatele.
S pozdravem pěkného dne,
Platform Energy s.r.o."
Jak dále postupovat? Společnosti bylo jasně sděleno, že nechci dále zastupovat a oni dále jednají (vybírají nového dodavatele, hrozí sankcemi atd.).
Děkuji
Akceptace výpovědi bez sankce
|
Tweet |
Společnost PLATFORM ENERGY s.r.o. je v tomto vztahu patrně zprostředkovatelem, který za spotřebitele uzavírá smlouvu s dodavatelem. Zprostředkovatelskou činností v energetických odvětvích se rozumí činnost vykonávaná ve prospěch držitele licence, spotřebitele, či podnikající fyzické osoby, která spočívá v obstarání příležitosti k uzavření, změně nebo zrušení smlouvy o dodávce nebo smlouvy o sdružených službách, sjednání smlouvy nebo provádění přípravných jednání a prací směřujících k těmto činnostem.
Zprostředkování je tedy obecně činnost vykonávaná ve prospěch dodavatele či zákazníka, která směřuje k uzavření smlouvy dodávkového charakteru, bez ohledu na to, zda výsledkem tohoto procesu je uzavření smlouvy či pouze podíl na směřování k jejímu uzavření.
Dle novely energetického zákona, účinné od 1.1.2022 může spotřebitel vypovědět smlouvu o zprostředkování bez výpovědní doby a bez jakýchkoliv sankcí ze strany zprostředkovatele (§ 11n odst. 1), navíc zprostředkovatelská smlouva automaticky zaniká po uplynutí 12 měsíců od jejího uzavření. Dle vyjádření Energetického regulačního úřadu ze dne 9.1.2022 se výše uvedená ustanovení mohou uplatnit i zpětně, tedy i na smlouvy, které byly uzavřeny před účinností novely.
Vedle toho (resp. namísto toho) je možné namítat, že spotřebitel nevěděl a vzhledem k informacím, které mu před uzavřením smlouvy poskytla společnost PLATFORM ENERGY s.r.o., ani vědět nemohl, jakou listinu vlastně podepisuje. V takovém případě lze namítat nedostatek vůle jednající osoby. Dle § 551 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, je nedostatek vůle jednající osoby důvodem pro zdánlivost právního jednání. K podpisu smlouvy by se proto nepřihlíželo ("smlouva jako by ani nevznikla"). Uvažovat lze i nad neplatností smlouvy, pokud byl spotřebitel uveden v omyl o rozhodující okolnosti (§ 583 občanského zákoníku).
Co se týče smlouvy uzavřené mezi spotřebitelem a dodavatelem energií, platí že pokud za spotřebitele jedná zastupující společnost, která uzavře smlouvu o zastoupení se spotřebitelem mimo obchodní prostory (kupř. u spotřebitele doma), není už rozhodné, kde byla uzavřena smlouva mezi zastupující společností a novým poskytovatelem energií. I pokud by zastupující společnost a poskytovatel energie uzavřeli smlouvu v obchodních prostorech poskytovatele energie, pořád se bude podle názoru dTestu jednat o smlouvu uzavřenou mimo obchodní prostory. Souhlas spotřebitele k zastoupení byl totiž získán mimo tyto obchodní prostory. Protože se jedná o smlouvu uzavřenou mimo obchodní prostory, která se týká dodávky energií, spotřebitel má právo od smlouvy do 14 dnů od uzavření smlouvy odstoupit (bez udání důvodu). Pokud tuto lhůtu není možné stihnout, má spotřebitel jinou možnost - v souladu s energetickým zákonem vypovědět smlouvu bez sankce do 15 dnů po zahájení dodávky.
Ke smluvním pokutám:
Je-li smluvní pokuta obsažená pouze v obchodních podmínkách, je neúčinná (nález Ústavního soudu ČR sp. zn. I. ÚS 3512/11).
Dále, je-li smluvní pokuta sjednána příliš neurčitě (tzn. formulace typu "v případě porušení povinností plynoucích z této přihlášky" atp.), z níž není přesně možné určit, jakou konkrétní povinnost vlastně kryje, je taková smluvní pokuta neplatná (rozsudek Nejvyššího soudu ČR sp. zn. NS 23 Cdo 4281/2011).
A konečně, smluvní pokuta sjednaná pro případ výkonu práva na ukončení závazku (tzn. smluvní pokuta sankcionující spotřebitelův výkon práva na odstoupení od smlouvy nebo práva na výpověď smlouvy) je neplatná, neboť smluvní pokuta může být požadována pouze tehdy, je-li porušena smluvní povinnost, nikoliv je-li využito zákonem nebo smlouvou založené právo na ukončení závazku (praxí stále nepřekonaný rozsudek Nejvyššího soudu ČR sp. zn. 32 Cdo 4469/2010 a dle znění novelizovaného zákona o energiích platného od 1.1.2022).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Další informace je možné získat taktéž na naší telefonické poradně na čísle 299 149 009.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.