Počet nahlášených stížností: | 377 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 2 |
Dobrý den,
Ráda bych se na Vás obrátila s žádostí o radu či o pomoc.
Jedná se o objednávku na e-shopu Bonky.cz, jehož obsah považuji po neblahé zkušenosti za klamavý až podvodný a ráda bych věděla, jak se mohu jednání ze strany e-shopu bránit.
Dne 11.11.2021 jsem zde objednala dětský batůžek jako dárek k Vánocům.
E-shop se tváří poměrně standardně až seriózně: viz zboží je skladem, odesíláme každý pracovní den den, 100% bezpečný nákup (zboží můžete bezplatně do 60 dnů vrátit), okamžité vrácení peněz v případě nespokojenosti atd…
Je pravda, že dosud jsem neměla úplně ve zvyku pročítat obchodní podmínky a v tomto případě to byla chyba, neboť jsem netušila, že zboží není posíláno ze skladu z Čech, ale z Číny a že některé z obchodních podmínek mi připadají v rozporu s běžnými zvyklostmi, nevím, zda jsou zcela v souladu s obchodním právem, např. ohledně závazku při platbě či ohledně nestandardních dodacích lhůt bez možnosti odstoupit od smlouvy.
Dne 24.11.jsem ještě pro Českou poštu vyplnila celní dokumentaci a od té doby se nic nedělo.
Dne 14.12. jsem urgovala obchod, že uplynul více než měsíc a balíček v nedohlednu (viz printscreen komunikace).
Protože balíček nedorazil ani do Vánoc, dne 27.12.jsem kontaktovala e-shop se snahou nedoručenou objednávku zrušit (viz další prinscreen komunikace) a setkala jsem se pouze s arogantním přístupem zákaznické podpory e-shopu.
Balíček dorazil tento týden, dne 7.2.2022 (tedy 88 dní od objednávky).
Tento balíček je mi však nyní již k ničemu a přeji si jej vrátit a obdržet za něj peníze zpět.
Můžete mi prosím poradit, jaké jsou moje možnosti? Jak mohu nyní postupovat?
Mám balíček odeslat na adresu sídla společnosti v Rybné ulici v Praze (protože posílat jej zpět do Číny je asi nesmysl) či poslat reklamaci elektronicky či doporučeně?
Nebo se musím obrátit přímo na ČOI?
Předem moc děkuji za Váš čas a za odpověď!
S pozdravem a přáním pěkného dne.
Mgr. Markéta Pohořelá
Veselý dětský batůžek- více motivů
Přeji si vrátit peníze za pozdě dodané zboží, které jsem potřebovala do Vánoc a dorazilo až v únoru.
|
Tweet |
Předně uvádíme, že společnost FINALTY TARGET MEDIA s.r.o. uvádí, že ve vztazích se spotřebitelem vystupuje pouze jako zprostředkovatel, nikoliv jako prodejce. Uvádí to však pouze v obchodních podmínkách, tudíž je možné toto ustanovení vyhodnotit jako překvapivé a dle § 1753 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, by vůči spotřebiteli mělo být neúčinné. V momentě, kdy se webový portál tváří jako klasický e-shop a během uzavírání smlouvy není spotřebitel na fakt, že nejedná s prodejcem, nýbrž pouze se zprostředkovatelem, nikterak upozorněn, není možné podle našeho názoru dojít k jinému závěru, než že jde o překvapivé ujednání. Při tomto závěru vycházíme mj. i z rozhodovací činnosti ADR České obchodní inspekce.
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Odstoupení od smlouvy nemůže být podmíněno odesláním zboží do Číny, vzhledem k tomu, že společnost nelze označit za zprostředkovatele jak je uvedeno a odůvodněno výše. Zboží by tak mělo být při odstoupení od smlouvy či reklamaci odesláno na pobočku prodávajícího nebo do sídla prodávajícího (Rybná 716/24, Praha 11000).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Více informací o mimosoudním řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese www.adr.coi.cz.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese
www.adr.coi.cz.