Společnost


ELGAS Energy, s.r.o.

Počet nahlášených stížností:312
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:14
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#55851Nereagování na odstoupení od smlouvy, neoprávněné navyšování záloh

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

7 měsíců 18 dnů 17 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
17.02.2022, před 3 lety

Jana Riedelová

Znění stížnosti

1)Dne 30.12.2021 jsem od společnosti Zelená elektřina s.r.o. obdržela nové rozpisy záloh, navrženou výši záloh 7700,- Kč za plyn a 1800,- Kč za elektrickou energii jsem považovala za zcela nepřiměřenou a neopodstatněnou. Toto jsem společnosti sdělila dopisem dne 4.1.2022 zaslaným doporučenou poštou a e-mailem. Uvedla jsem, že se zálohami nesouhlasím a prozatím budu hradit zálohy v původní výši, s poznámkou, abych v případě nesouhlasu byla kontaktována. Tento můj dopis zůstal do dnešního dne bez odpovědi, pokládala jsem tedy tuto věc pro mě za vyřízenou.

2)Dne 6.1.2022 jsem na webových stránkách společnosti Zelená elektřina s.r.o. nalezla nový ceník dodávek plynu s uvedenou zpětnou platností od 1. 1. 2022. O této změně jsem nebyla nijak informována a nemohla jsem na základě toho využít možnosti odstoupit od smlouvy s okamžitou platností, což bych jinak učinila. Na základě tohoto zjištění, které jsem považovala za naplnění ustanovení bodu 2. článku X. Všeobecných obchodních podmínek (VoP), jsem společnosti Zelená elektřina, s.r.o. téhož dne doporučenou poštou a e-mailem odeslala výpověď smlouvy. Jedinou reakcí na tuto výpověď byl následně telefonát od společnosti ELGAS Energy, s.r.o., kdy jsem opět potvrdila, že na výpovědi trvám. K žádné oficiální reakci a vypořádání mé žádosti však do dnešního dne nedošlo.

3) Dne 17.1.2022 jsem na webových stránkách společnosti Zelená elektřina s.r.o. nalezla nový ceník rovněž pro dodávky elektrické energie, opět s údajnou zpětnou platností od 1. 1. 2022, přičemž jsem si jistá, že tento ceník v předešlých dnech uveřejněn nebyl. Obdobně jako v předchozím případě plynu jsem odeslala výpověď smlouvy na dodávku elektrické energie.

4)Dne 28.1.2022 jsem obdržela dva dopisy od společnosti ELGAS Energy, s.r.o. (jeden se týkal plynu, druhý elektrické energie), v nichž mi bylo „připomenuto“, že došlo ke sloučení této společnosti a mého původního dodavatele Zelená elektřina s.r.o. Upozorňuji, že toto bylo první sdělení, ze kterého jsem se tuto skutečnost dozvěděla. Předtím jsem o tomto informována nebyla a obracela jsem se proto na původního dodavatele. V těchto dopisech byly přiloženy nové rozpisy záloh, a to v původní mnou odmítnuté výši (viz bod č. 1, dopis ze dne 4.1.2022).

5)Dne 7.2.2022 jsem od společnosti ELGAS Energy, s.r.o. obdržela doporučený dopis, v němž mi bylo sděleno, že mnou „podaná výpověď smlouvy o dodávce elektrické energie nebyla akceptována a to z důvodu: ke zvýšení ceny za dodávku nedošlo“ a že je pro mne platný ceník ze dne 6.10.2021. Zde zmíním, že stránky společnosti Zelená elektřina byly mezi tím zrušeny a dnes již na internetu vůbec není možné nalézt informace o aktuálních cenách.


Produkt

dodávky plynu a elektřiny


Požadované řešení

- neprodlené vyřízení žádosti o odstoupení od smlouvy na dodávku plynu ze dne 6.1.2022
- potvrzení původních záloh na elektřinu
- vyúčtování obou komodit


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
3.3.2022 14:07, před 3 lety

1) výše záloh
Dle § 11 odst. 6 energetického zákona poskytovatel energií stanoví na začátku zúčtovacího období zálohové platby nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby jak u elektřiny, tak u plynu. S ohledem na popis není možné určit, zda jsou plánované zálohy v tomto rozsahu, či zda jej přesahují. Dodavatel tedy nemůže zálohy zvednout na neopodstatněnou výši, ale vždy pouze na rozumně očekávatelnou výši. Spotřebitel se může se společností domluvit na jiné výši záloh, avšak nemůže tak učinit jednostranně - pokud platí nižší částku, může mu u dodavatele energií vzniknout dluh. Přestože tedy společnost nevyjádřila nesouhlas, doporučujeme platit zálohy, které byly stanoveny.


2) Zvýšení ceny plynu
Cenu za energie lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.

Pokud dodavatel přistoupí k druhé variantě a cenu mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně spotřebitele adresně a včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).

Z popisu spotřebitele se domníváme, že tyto podmínky naplněny nebyly - spotřebitel má tak možnost od smlouvy odstoupit bez dalšího (smluvní pokuty apod.), což učinil. Vzhledem k tomu, že se jedná o jednostranný právní úkon, nemá dodavatel energií právo spotřebiteli toto odstoupení neuznat (bylo-li učiněno ve správné formě) a musí jej respektovat.


3) Zvýšení ceny elektřiny
Zde platí to stejné, co u zvýšení ceny plynu (viz bod 2) - dle našeho názoru (vycházejícího z popisu spotřebitele) tedy spotřebitel měl právo odstoupit a není k tomu potřeba souhlas dodavatele.


4) Fúze společností
Fúzí společnosti Zelená elektřina s.r.o. dochází k přechodu práv a povinností této společnosti, na jejího právního nástupce, kterým je ELGAS Energy, s.r.o.

ELGAS Energy, s.r.o. tedy přebral veškeré závazky společnosti - pokud by byly důvody k odstoupení u společnosti Zelená elektřina, s.r.o., musí je respektovat i nástupnická společnost (tedy ELGAS Energy, s.r.o.). Vzhledem k tomu, že spotřebitel o této fúzi (a změně kontaktních údajů) nebyl informován, je podnikatel povinen respektovat výpověď podanou i na starou adresu.


5) (Ne)změněná cena
Jestliže se nové ceny spotřebitele nedotkly, je možné, že spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy neměl. Výše zmíněné body (2 a 3) se týkají jen situace, kdy by cena zvýšená byla.


Pro úplnost dodáváme možnosti komunikace s nástupnickou společností (tedy ELGAS Energy, s.r.o.), které lze nalézt na jejich stránkách (zde: https://elgasenergy.cz/kontakt-elgasenergy/).

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při Energetickém regulačním úřadu ("ERÚ"). Více informací k mimosoudnímu řešení sporů u ERÚ je možné zjistit na stránkách úřadu: https://www.eru.cz/cs/mimosoudni-reseni-sporu.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
6.10.2022 10:13, před 2 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.