Počet nahlášených stížností: | 1367 |
Z toho za letošní rok: | 9 |
Stále v řešení: | 36 |
Dne 28.1 2022 jsem v prodejně Alza.cz v Brně Bystrci reklamoval mobilní telefon.
Celých 30 dni jsem čekal na vyřízení reklamace,dnes to jest 28.2 2022 uplynula zákonná lhůta 30 dnů.
Alzu jsem tedy kontaktoval stím,že žádám o vystaveni dobropisu,odpověď alzi že zboží bude během několika dnů na pobočce kde si ho mám vyzvednout…opět jsem tedy odepsal že uplynula lhůta 30 dnů a požadují dobropis.
Odpověď alzi: Až budeme mít zboží na pobočce tak vám můžeme vystavit dobropis…opravdu nemám zapotřebí čekat dalších několik dnů,týdnu až si někam něco převezou,jedná se o mobilní telefon čili věc kterou každý potřebuje denně.
Vystaveni dobropisu
|
Tweet |
Spotřebitel může uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí. Podnikatel má dle § 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, povinnost vyřídit reklamaci bez zbytečného odkladu. Nejdelší možná lhůta je přitom zásadně 30 dní. Jediná výjimka je v situaci, kdy se podnikatel se spotřebitelem výslovně dohodne na delší reklamační lhůtě. Tato lhůta se dle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR (viz sp. zn. 33 Cdo 3228/2009) vztahuje také na povinnost prodávajícího informovat spotřebitele o vyřízení reklamace.
Pokud podnikatel nevyřídí reklamaci ve stanovené době (zásadně 30 dnů), jedná se o podstatné porušení smlouvy. Dle § 2002 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, má v takovém případě spotřebitel právo odstoupit od smlouvy. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
"Vyřídit reklamaci" v sobě zahrnuje i umožnění, aby spotřebitel mohl s reklamovanou věcí disponovat. To znamená, že v (obvykle) 30denní lhůtě by mělo být nejen rozhodnuto o reklamaci (zamítnuta nebo přijata), ale v této lhůtě by měla být reklamovaná věc také:
- buď připravena k vyzvednutí v rámci pracovní doby prodávajícího (o možnosti vyzvednutí však musí prodávající spotřebitele prokazatelně informovat),
- anebo doručena spotřebiteli v poslední den lhůty k vyřízení reklamace do místa jeho bydliště, pokud bylo mezi stranami smluveno, že prodávající věc spotřebiteli doručí.
Tyto závěry vyplývají jednak ze smyslu a účelu zákona, jednak např. z rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 10, č. j. 34 C 109/2017-32.
Jak je uvedeno výše, reklamace je vyřízena ve chvíli, kdy si zboží může spotřebitel vyzvednout na prodejně. Z popisu spotřebitele vyplývá, že tak prodávající neučinil a zároveň nebyla dohodnuta delší doba - spotřebitel s ní nesouhlasil.
Spotřebitel tak má právo na odstoupení od smlouvy a na základě toho mu podnikatel vrátí vynaložené finanční prostředky. Pokud by tak neučinil, jednalo by se o bezdůvodné obohacení a spotřebitel by poté mohl žádat i úroky z prodlení.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý deň, pán Fitz,
výsledkom reklamácie č. ASRE22120043 je dobropis č. 3220220783, ktorý Vám bol refundovaný na platobnú kartu. Platbu by ste mali obdržať do 5 pracovných dní.
Ďakujem a prajem pekný deň
Zuzana, Oddelenie Starostlivosti o zákazníkov, Alza.cz
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat, stížnost proto uzavíráme.