Počet nahlášených stížností: | 1367 |
Z toho za letošní rok: | 9 |
Stále v řešení: | 36 |
Dobrý den, Chci se zeptat nebo rovnou podat stížnost na to, že mi Alza nevrátila peníze. Jednalo se o dárek v hodnotě 2499,-kč kupovaný kolem Vánoc a vrácený nerozbalený a nepoškozený v řádném termínu dne 2.1.2022. Reklamace přijata dne 11.01. 2022 a vyřízena dne 25.01.2022 a peníze doteď nikde. A teď se dozvídám, po komunikaci s Alzou přes Messenger, že jsem si měl nejpozději do konce ledna vybrat jakýsi dárek ve stejné výši. O ten jsem zájem neměl a nic jsem si nevybral a Alza si peníze jednoduše a sprostě nechala a prý, že je to v jejich obchodních podmínkách. Co je toto za prapodivné obchodní podmínky? Tohle přece musí být porušení zákona! Co s tím lze dělat?
Děkuji za jakoukoliv radu a nápomoc
Podvedený a Nešťastný kupující
Vrácení peněz!
|
Tweet |
V uvedeném případě záleží, zda se jedná o zákonné odstoupení od smlouvy ve 14denní lhůtě od převzetí nebo o smluvní možnost po této lhůtě. Ani v jednom případě však zcela jistě není možné peníze zadržet a spotřebiteli je žádnou formou nevrátit.
Zákonná úprava:
Při koupi zboží na dálku má spotřebitel dle § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodávajícího uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodů.
V návaznosti na to má prodávající povinnost mu dle § 1832 odst. 1 občanského zákoníku vrátit do 14 dnů od tohoto odstoupení všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným způsobem. Zákon připouští pozdržení platby jedině v případě, že spotřebitel ještě nevrátil zboží nebo neprokázal jeho odeslání. Pokud taková skutečnost nenastala, není důvod k pozdržení vrácení peněžních prostředků spotřebiteli. Spotřebiteli doporučujeme, aby si doklady prokazující odstoupení i odeslání zboží uschoval.
Pokud prodávající nevrátí peněžní prostředky ve stanovené lhůtě, ocitá se v prodlení. Spotřebitel tak může požadovat úroky z prodlení dle § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.). Nevrácením částky v zákonné lhůtě se z ní stává bezdůvodné obohacení na straně prodávajícího, které je povinen dle § 2991 odst. 1 občanského zákoníku vydat spotřebiteli.
Smluvní úprava:
Zde záleží na podmínkách, které určila sama společnost. Avšak domníváme se, že možnost získání peněz zpět formou dárku pouze v týdenní lhůtě (25. 1. - 31. 1. 2022) je silně nepřiměřená a spotřebitel tak má právo na vrácení peněz i po uplynutí této lhůty.
Nicméně u smluvní úpravy je možné, že peníze budou vráceny formou kuponu a nikoliv formou peněz.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den,
děkuji za předání případu a Vaše vyjádření.
Reklamaci produktu jsem detailně ověřovala. Vzhledem k tomu, že byl produkt vrácen po uplynutí 14 denní zákonné lhůty, bylo nutné využít zakoupenou službu Výměna nevhodného dárku za poukaz do 31.1.2022. Jak je již v názvu této služby řečeno, za vrácené zboží je vystaven dárkový šek, který je třeba uplatnit do data uvedeného v informačním e-mailu. V rámci prozákaznického přístupu jsme platnost dárkového šeku prodloužili do konce května a zákazníka e-mailově informovali.
Přeji hezký zbytek dne, Kateřina - Alza.cz, Oddělení péče o zákazníky
Děkujeme společnosti za zprávu. Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitele, aby mohl informovat o dalším vývoji stížnosti a věc případně při smírném řešení uzavřít.
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat, stížnost proto uzavíráme.
Spotřebitel nás informoval, že mu společnost předala poukaz, který využil. Stížnost proto uzavíráme s dosažením dohody. Děkujeme stranám za součinnost.