Počet nahlášených stížností: | 216 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
Na stránke bonky.cz som vytvorila objednávku - termolegíny na zimu. Objednávka mi bola doručená Českou poštou do schránky.
Po skontrolovaní som zistila, že mi oblečenie nesedí, má veľmi zlú kvalitu, a nesedí ani s popisom tovaru na stránke. Stránka nemá pokyny pre takéto vrátenie tovaru, iba formulár pre reklamáciu. Tak som musela využiť ten s vyplnením závad, zaslaním presných fotiek podľa pokynov, atď.
O 15 dní neskôr mi prišla automatická odpoveď, že moja reklamácia nebola uznaná, tovar sa zhoduje s popisom na stránke, a že "...se jedná o finální rozhodnutí ze strany prodejce a i přesto, že jsme dělali vše co bylo v našich silách tak nejsme schopni žádným způsobem ovlivnit rozhodnutí dodavatele.
Vrácení platby tedy není v našich možnostech neboť naše nákupní galerie je pouze zprostředkovatelem zahraničního obchodu, nikoliv přímým prodejcem."
Kontaktovala som obchod a napísala som, že nechcem tovar reklamovať, chcem ho vrátiť do 14 dní od doručenia. Bolo mi odpísané, že "...vrácení zboží možné je, ale jelikož figurujeme pouze v pozici zprostředkovatele prodeje, je nutno uplatnit právo na odstoupení přímo u konkrétního dodavatele. Zboží, ale v tomto případě nikam nezasílejte! Pokud máte o tuto možnost zájem, prosím o informaci, abychom Vám mohli poslat adresu našeho zahraničního dodavatele.
Možností je vyplnit formulář v reklamačním řádu našeho obchodu, kde je možnost zboží vyreklamovat na základě rozličných důvodů, od nepřijetí zboží v rámci dodací doby, přes nevyhovující velikost až po vadu materiálu.
Reklamační formulář naleznete zde:
https://bonky.cz/reklamacny-poriadok/"
Dámské hřejivé zateplené legíny s vysokým pasem Petrucca - L, Black Cat Size: L, Color: Black Cat https://bonky.cz/p/damske-hrejive-zateplene-termo-leginy-s-vysokym-pasem-petrucca/
Poskytnutie adresy pre vrátenie tovaru, prijatie zaslaného tovaru, a vrátenie plnej čiastky za objednávku na bankový účet.
|
Tweet |
Předně uvádíme, že společnost Top Rise s.r.o. uvádí, že ve vztazích se spotřebitelem vystupuje pouze jako zprostředkovatel, nikoliv jako prodejce. Uvádí to však pouze v obchodních podmínkách, tudíž je možné toto ustanovení vyhodnotit jako překvapivé a dle § 1753 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, by vůči spotřebiteli mělo být neúčinné. V momentě, kdy se webový portál tváří jako klasický e-shop a během uzavírání smlouvy není spotřebitel na fakt, že nejedná s prodejcem, nýbrž pouze se zprostředkovatelem, nikterak upozorněn, není možné podle našeho názoru dojít k jinému závěru, než že jde o překvapivé ujednání. Při tomto závěru vycházíme mj. i z rozhodovací činnosti ADR České obchodní inspekce.
Odstoupit od smlouvy a získat zpět své peněžní prostředky je možné prostřednictvím § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (vhodné např. v situaci, kdy je sjednaná dlouhá doba dodání). Jelikož má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy uzavřené distančním způsobem ve lhůtě 14 dnů po převzetí zboží bez udání důvodu, má toto právo za použití logického a euro konformního výkladu i ještě před samotným převzetím.
Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy ještě před tím, než vůbec převzal zboží, má prodávající dle § 1832 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, lhůtu 14 dnů na to, aby mu vrátil peněžní prostředky. Poté se prodávající ocitá v prodlení.
Dle výše uvedeného se tedy domníváme, že spotřebitel měl právo na odstoupení a od smlouvy dokonce odstoupil (odeslání zboží podnikatelem na právo odstoupení od smlouvy spotřebitele nemá žádný vliv), a to dokonce dvakrát (podruhé po doručení). Společnost je tedy povinna vrátit spotřebiteli peněžní prostředky, které od něj obdržela - nyní je však může zadržet do doby, kdy spotřebitel zboží vrátí, neboť mu již bylo doručeno.
Jak spotřebitel zmiňuje, postačí, když zboží vrátí na českou adresu - tedy sídlo společnosti. Ustanovení o tom, že je společnost zprostředkovatelem je totiž neúčinné (viz 1. odstavec).
Spotřebitelům doporučujeme nakupovat především na prověřených e-shopech. E-shop bonky.cz (ale i bonky.sk) jsou Českou obchodní inspekcí vyhodnoceny jako rizikové (coi.cz/rizikove).
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.