Počet nahlášených stížností: | 220 |
Z toho za letošní rok: | 11 |
Stále v řešení: | 27 |
Pěkný den. na eshopu Booho.cz jsem si objednal minipowerbanku. U produktu bylo psáno, druhý den odesíláme. Proto jsem hned zaplatil, zboží jsem potřeboval rychle, měl to být dárek. Po zaplacení mi přišel email, že zboží dostanu za 30, 40 až 60 dní. Objednávku jsem emailem stornoval. Přišla mi odpověď, že zaplacením zboží jsem souhlasil s jejich podmínkami a objednávka zrušit nelze, maximálně můžu věc řešit s firmou, která sídlí v zahraničí, eshop Booho.cz je prý pouze zprostředkovatel. To jsem také nevěděl. Poslal jsem písemné Odstoupení od kupní smlouvy, bez reakce.
minipowerbanka pink - včetně dalších poplatků
Vrácení celé částky 717,- Kč (659,- Kč, balné 19,- Kč, pojištění zásilky 39,- Kč), případně včetně penále z prodlení. Celé věci věnuji již moc svého času.
|
Tweet |
Předně uvádíme, že společnost EPHEMERA SOLITUDE ECOMMERCE s.r.o. uvádí, že ve vztazích se spotřebitelem vystupuje pouze jako zprostředkovatel, nikoliv jako prodejce. Uvádí to však pouze v obchodních podmínkách, tudíž je možné toto ustanovení vyhodnotit jako překvapivé a dle § 1753 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, by vůči spotřebiteli mělo být neúčinné. V momentě, kdy se webový portál tváří jako klasický e-shop a během uzavírání smlouvy není spotřebitel na fakt, že nejedná s prodejcem, nýbrž pouze se zprostředkovatelem, nikterak upozorněn, není možné podle našeho názoru dojít k jinému závěru, než že jde o překvapivé ujednání. Při tomto závěru vycházíme mj. i z rozhodovací činnosti ADR České obchodní inspekce.
Odstoupit od smlouvy a získat zpět své peněžní prostředky je možné prostřednictvím § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (vhodné např. v situaci, kdy je sjednaná dlouhá doba dodání). Jelikož má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy uzavřené distančním způsobem ve lhůtě 14 dnů po převzetí zboží bez udání důvodu, má toto právo za použití logického a euro konformního výkladu i ještě před samotným převzetím.
Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy ještě před tím, než vůbec převzal zboží, má prodávající dle § 1832 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, lhůtu 14 dnů na to, aby mu vrátil peněžní prostředky. Poté se prodávající ocitá v prodlení.
Pokud prodejce nereaguje, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis). V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky v zákonné lhůtě, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobnívýzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Odstoupení od smlouvy je navíc jednostranným právním jednáním - prodávající s ním nemusí souhlasit, postačí, že je o vůli spotřebitele odstoupit informován. Odstoupení od smlouvy tak dle našeho názoru (vycházejícího z popisu spotřebitele) proběhlo v pořádku a podnikatel je nyní povinen vrátit přijaté peněžní prostředky od spotřebitele.
Závěrem doporučujeme spotřebitelům, aby nakupovali na prověřených e-shopech. E-shop booho.cz (ale i slovenská verze booho.sk) je Českou obchodní inspekcí veden na seznamu rizikových e-shopů (seznam je dostupný zde: coi.cz/rizikove) a nákup na těchto stránkách doporučuje "důkladně uvážit".
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.