Společnost


ČEZ, a. s.

Počet nahlášených stížností:79
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:1
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

0%
100%
Toto skore je založeno na 2 stížnostech.

#56296Jednostranné navyšování ceny za elektřinu v režimu DPI

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

7 měsíců 3 dny 1 hodina

Detail stížnosti

Publikováno
10.03.2022, před 3 lety

Karin Skuplíková

Znění stížnosti

V režimu DPI nám přišlo koncem října z ČEZ oznámení o zahájení dodávky a ceník elektřiny (4.727,- Kč za MWh) s informací, že rozpis záloh přijde dodatečně. Nestalo se. Dvakrát jsme telefonicky urgovali. Zálohy tedy neplaceny.

Včera 9.3.2022 přišlo poštou vyúčtování (datum splatnosti 9.3.2022), kde se několikrát měnily a navyšovaly ceny, aniž bychom o tom byli informování ze strany ČEZ. Akceptovali bychom mírné navýšení, ovšem cena 9.242 Kč / MWh (bez DPH) v lednu 2022 je slušně řečeno neetická! Jde o 100 % navýšení mj. v období, kdy jsme přecházeli k jinému dodavateli.

Vzhledem k tomu, že ze strany ČEZ jsme nebyli o navyšování cen informováni, NESOUHLASÍME S JEDNOSTRANNÝM NAVYŠOVÁNÍM CENY BEZ VĚDOMÍ KLIENTA a přístup ČEZ považujeme za neoprávněný a amorální. Požadujeme tímto vystavit nové vyúčtování s cenou 4.727 Kč/MWh.

I když jsme neměli možnost platit zálohy, jako vstřícný krok (do vyřešení stížnosti) pošleme dnes 4.000,- Kč jako zálohu na finální vyúčtování. Protože chceme odebranou elektřinu zaplatit.

Celkově považujeme přístup ČEZ za nedůvěryhodný, kdy bez komunikace se zákazníkem jednostranně zneužila situace, do které jsme se ne vlastní vinou dostali.


Produkt

Elektřina v režimu DPI - domácnost, kategorie D02d


Požadované řešení

Jak je uvedeno v popisu:
1) požadujeme zaslat nové vyúčtování s cenou, o které jsme byli informování - a akceptujeme ji
2) do vyřízení stížnosti posíláme ČEZ 4.000,- Kč na účet, VS atd. uvedený v konečném vyúčtování, aby mohl ČEZ platbu identifikovat


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
17.3.2022 11:05, před 3 lety

Vzhledem k tomu, že navyšování ceny v režimu DPI nemá speciální úpravu, užije se analogicky úprava změny cen energií u "běžného" dodavatele.

Cenu za energie lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.

Pokud dodavatel přistoupí k druhé variantě a cenu mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně spotřebitele adresně a včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).

Protože se jedná o režim DPI, předpokládáme, že cena nebyla sjednána jako "fixní", nicméně i tak platí ustanovení § 11a odst. 2 energetického zákona, které ukládá dodavateli povinnost o zvýšení ceny informovat nejpozději 30 dnů předem a zároveň spotřebitele poučit o jeho právech (odmítnutí změny + výpověď). Jelikož tak dodavatel dle popisu spotřebitele neučinil, nevyvolává změna právní účinky (§ 11a odst. 3) - spotřebiteli tak zůstane stejná cena jako před zvýšením cen.

Spotřebitel dle popisu již přešel k jinému dodavateli. Ostatním spotřebitelům v režimu DPI doporučujeme, aby z tohoto režimu vystoupili a uzavřeli "běžnou" smlouvu bez zbytečného odkladu.

Vyúčtování může spotřebitel reklamovat přímo u společnosti ČEZ. V případě, že bude reklamace zamítnuta, může spotřebitel toto zamítnutí rozporovat u Energetického regulačního úřadu.

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při Energetickém regulačním úřadu ("ERÚ"). Více informací k mimosoudnímu řešení sporů u ERÚ je možné zjistit na stránkách úřadu: https://www.eru.cz/cs/mimosoudni-reseni-sporu.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
13.10.2022 15:18, před 2 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.