Počet nahlášených stížností: | 12 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
jménem své maminky, pí. Pokorné, se na vás obracím o radu ve věci změny dodavatele elektřiny. Původní dodavatel Mor.plynárenská s.r.o (dále jen MP) nereaguje a není možná žádná komunikace ohledně nabídky, která byla učiněna ze strany MP - nabídka zprostředkování přechodu k jinému dodavateli elektřiny (ČEZ) na základě výrazného zvýšení ceny elektřiny ze strany společnosti Moravská plynárenská, s.r.o.. Zprostředkování mělo proběhnout formou přeposlání dokumentu do společnosti ČEZ. Dokumentem je míněna pí.Pokorné doručená předpřipravená smlouva s tímto novým dodavatelem, kterou zákazník podepíše a prostřednictvím pošty pošle na korespondenční adresu Mor.plynárenské k následné administraci-přeposlání na ČEZ.
Chronologicky:
1)
doručen informační dopis (s datem odeslání 5.10.2021)o změně produktové řady (eTarif 2021) a o navýšení ceny od data 5.11.2021(platnost ceníku od 1.9.2021).
- pí. Pokorná akceptovala změny a nadále zůstala zákazníkem Moravské plynárenské, s.r.o.
2)
doručen informační dopis (s datem odeslání 19.12.2021)o další výrazné navýšení ceny elektřiny dle přiloženého ceníku (platnost od 1.1.2022) – tento ceník není ani k dnešnímu datu vyvěšen na webových stránkách Mor.plynárenské. Společně s touto informací byl doručen Návrh ukončení smlouvy a nabídka ke zprostředkování přechodu klienta ke společnosti ČEZ k datu 1.2.2022 - forma: přepřipravená Smlouva o sdružených službách dodávky elektřiny již podepsaná obchodním zástupcem ČEZ
- pí. Pokorná akceptovala nabídku ukončení smlouvy s Moravskou plynárenskou, s.r.o. i nabídku zprostředkování přechodu ke společnosti ČEZ
- dne 29.12.2021 odeslala, vyplněnou a podepsanou Smlouvu o sdružených službách dodávky elektřiny se společností ČEZ na adresu Moravská plynárenská s.r.o., Křižíkova 2697/70, 612 00 Brno – Královo Pole (přesně dle instrukcí uvedených ve zmíněném dopise, doporučeně)
3)
Následně se v průběhu měsíce ledna 2022 nedělo nic, navzdory ujištění, že po obdržení podepsané Smlouvy o sdružených službách dodávky elektřiny se společností ČEZ, budou činěny kroky k „hladkému přechodu“.
- pí. Pokorná se snažila mnohokrát spojit pro informace s Moravskou plynárenskou, toto však nebylo možné, neboť obě telefonní linky byly (a jsou dosud) nedostupné, nebylo možno navázat jakoukoli komunikaci, ani emailovou (na dotaz prostřednictvím emailu bylo sděleno, že na zodpovězení dotazu je lhůta 30 dní – dodnes nepřišla odpověď.
4)
Dne 24.1.2022 pí. Pokorná obdržela telefonát od zástupce jiné plynárenské společnosti (Slovenská) s informací o jejich povědomosti o časové náročnosti administrativy na straně Moravské plynárenské s tím, že:
- nebude možno uskutečnit přechod k ČEZ v termínu k 1.2.2022
- tím pádem nebude realizována dodávka elektřiny do odběrného místa od tohoto data
- navrhují přechod k jejich společnosti
- pí. Pokorná nereagovala na tuto externí výzvu
- pí. Pokorná se opět intenzivně snažila spojit s Moravskou plynárenskou a vyjasnit situaci s dodržením termínů, toto však nebylo možné – viz výše.
- pí. Pokorná se obrátila na ČEZ s dotazem, zda byla na adresu ČEZ doručena výše zmíněná (bod 2) podepsaná Smlouva o sdružených službách dodávky elektřiny.
Obdržela informaci, ŽE NIKOLI!!!
- akceptovala proto nabídku ČEZ na urychlené sepsání smlouvy nové se zárukou dodávky elektřiny od data 1.2.2022.
- Moravská plynárenská však trvá na uvolnění zákazníka k datu 2.1.2025, opírající se k smlouvě termínované do roku 2025.
Navýšení ceny je dosti vysoké oproti jiným dodavatelům a pro klienta v důchodovím věku (81 roků) je téměř likvidační. Máme za to, že všechny kroky, které byly ze strany MP činěny (opakované navyšování ceny, ale především nekomunikování se zákazníkem) byly činěny s úmyslem zmatení zákazníka, vyvinutí tlaku na něj a uvržení zákazníka do časového tlaku tak, aby zákazník sám začal řešit v časové tísni svoji situaci a tím byl vmanipulován do pozice, kdy jako by odmítl pomoc Mor.plynárenské s přechodem a tím sám sebe uvedl do situace, kdy bude muset dodržet další 3-leté prodloužení smlouvy (shodou okolností či náhodou? koresponduje prodloužení s problémy s energetickými trhy).
Děkuji za pochopení a vstřícnost.
Jakékoli doplňující informace či dokumenty mohu poskytnou.
Jana Řeháková
rehakovaj@seznam.cz, tel 775 116 154
Dodržení slibu o umožnění přechodu k jinému dodavateli v termínu před vypršením termínu 3-leté smouvy (2.1.2025)z důvodu nesplnění závazku zprostředkování přechodu a pravděpodobné ztráty či úmyslného zatajení a nepřeposlání platné smlovy s novým dodavatelem tomuto dodavateli.
Se společností ČEZ má pí.Pokorná popsánu smlouvu a je jen na Moravské plynárenské, kdy bude možné zahájit dodávku elektřiny ČEZem.
|
Tweet |
Cenu za energie lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.
Pokud dodavatel přistoupí k druhé variantě a cenu mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně spotřebitele adresně a včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).
Z popisu spotřebitele se domníváme, že tyto podmínky naplněny nebyly - spotřebitel má tak možnost od smlouvy odstoupit bez dalšího (smluvní pokuty apod.), což učinil. Vzhledem k tomu, že se jedná o jednostranný právní úkon, nemá dodavatel energií právo spotřebiteli toto odstoupení neuznat (bylo-li učiněno ve správné formě) a musí jej respektovat.
Odstoupení od smlouvy je jednostranné právní jednání. To znamená, že k jeho účinnosti není potřeba souhlas/potvrzení druhé strany. Jediný předpoklad pro účinnost odstoupení je, že bylo dodavateli doručeno, resp. bylo mu doručovatelem (je-li zasláno poštou) řádně nabídnuto k převzetí. Pokud tedy bylo odstoupení oprávněné - přičemž z obsahu stížnosti plyne, že oprávněné bylo - nevyžaduje se jakékoliv potvrzení od dodavatele.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při Energetickém regulačním úřadu ("ERÚ"). Více informací k mimosoudnímu řešení sporů u ERÚ je možné zjistit na stránkách úřadu: https://www.eru.cz/cs/mimosoudni-reseni-sporu.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.