Počet nahlášených stížností: | 55 |
Z toho za letošní rok: | 1 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
dne 20.03.2022 ve 21.48h mě byla e-mailem potvrzena má objednávka, viz :
1) "Vážený zákazníku, Vaši objednávku jsme v pořádku přijali. Kód objednávky: 2022001342. Datum: 20.2.2022."
2) Téhož dne ve 23.34h "VAŠE OBJEDNÁVKA NA ZENKY´S BYLA ZAPLACENA. Vážený zákazníku, Vaše objednávka 2022001342 je zaplacena a v nejbližší možné době bude předána k expedici."
3) Dne 21.03.2022 v 11.24h přišel e-mail "VAŠE OBJEDNÁVKA NA ZENKY´S BYLA ODESLÁNA. Vážený zákazníku, Vaše objednávka je předána k odeslání. Objednávka bude doručena přibližně za 15-45 dní od přijetí Vaší platby. Pokud jste objednali více produktů, zboží Vám může být doručeno ve více zásilkách. Kód objednávky: 2022001342. Děkujeme za objednávku. Pokud budete cokoliv potřebovat, neváhejte nás kontaktovat. Jsme tu pro vás, Vaše Zenky´s email: info@zenkys.cz".
Na nimi uvedeném telefoním čísle je pouze automat s opakující se hláškou a nelze se komukoli dovolat. Zkusil jsem tedy dotaz e-mailem, na ten ale nikdo neodpověděl.
Vzhledem ke skutečnosti negativních hodnocení nalezených o této firmě v internetu, nehodlám ztrácet další čas čekáním na zboží jež nikdy nedodají, a obracím se tímto na vás s žádostí o pomoc v navrácení finanční částky.
Jsem přesvědčen, že nejsem jediným podvedeným "zákazníkem" této firmy, viz např. hodnocení: https://www.zbozi.cz/obchod/152655/
Redukce HDMI na AV, více: https://www.zenkys.cz/redukce-hdmi-na-av/
Navrácení finanční hotovosti ve výši 187,-Kč.
|
Tweet |
Předně uvádíme, že společnost eglobal shop s.r.o. uvádí, že ve vztazích se spotřebitelem vystupuje pouze jako zprostředkovatel, nikoliv jako prodejce. Uvádí to však pouze v obchodních podmínkách, tudíž je možné toto ustanovení vyhodnotit jako překvapivé a dle § 1753 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, by vůči spotřebiteli mělo být neúčinné. V momentě, kdy se webový portál tváří jako klasický e-shop a během uzavírání smlouvy není spotřebitel na fakt, že nejedná s prodejcem, nýbrž pouze se zprostředkovatelem, nikterak upozorněn, není možné podle našeho názoru dojít k jinému závěru, než že jde o překvapivé ujednání. Při tomto závěru vycházíme mj. i z rozhodovací činnosti ADR České obchodní inspekce.
Protože spotřebitel neuvedl správná data, není možné určit, zda se opravdu jedná o nedodání zboží, nicméně spotřebitel má u smluv uzavřených na dálku možnost odstoupení od smlouvy nejen ve 14denní lhůtě ode dne převzetí, ale i před převzetím samotným.
Odstoupit od smlouvy a získat zpět své peněžní prostředky je možné prostřednictvím § 1829 odst. 1 písm. a) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (vhodné např. v situaci, kdy je sjednaná dlouhá doba dodání). Jelikož má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy uzavřené distančním způsobem ve lhůtě 14 dnů po převzetí zboží bez udání důvodu, má toto právo za použití logického a euro konformního výkladu i ještě před samotným převzetím.
Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy ještě před tím, než vůbec převzal zboží, má prodávající dle § 1832 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, lhůtu 14 dnů na to, aby mu vrátil peněžní prostředky. Poté se prodávající ocitá v prodlení.
Pokud prodejce nereaguje, je vhodné zvolit komunikaci v písemné formě (nejlépe doporučený dopis). V případě, že prodávající nevrátí spotřebiteli peněžní prostředky v zákonné lhůtě, je možné prodávajícího vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobnívýzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva. Zároveň spotřebitel může žádat zákonný úrok z prodlení [viz § 1970 občanského zákoníku (ve výši stanovené nařízením vlády č. 351/2013 Sb.)].
Je možné, že se společnost bude odstoupení od smlouvy bránit tím, že je pouze zprostředkovatelem, avšak jak uvádíme v úvodu našeho vyjádření, domníváme se (i s odkazem na ČOI), že toto ustanovení není vůči spotřebiteli účinné a spotřebitel tak odstoupit může.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.