Počet nahlášených stížností: | 40 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Objednávku na služby pořádání energetikcké soutěže jsem s KTST společností podepsal 7.6.2018.
Následně jsem 18.2.2019 podepsal smlouvu s dodavatelem elektřiny firmou General energy,
kterou mi KTST vysoutěžila. Dodávka dle této smlouvy měla začít 1.4.2021. dále vkládám citaci z Vašeho vyjádření k jiné stížnosti
Dle novely energetického zákona, účinné od 1.1.2022 může spotřebitel vypovědět smlouvu o zprostředkování bez výpovědní doby a bez jakýchkoliv sankcí ze strany zprostředkovatele (§ 11n písm. a), navíc zprostředkovatelská smlouva automaticky zaniká po uplynutí 12 měsíců od jejího uzavření. Dle vyjádření Energetického regulačního úřadu ze dne 9.1.2022 se výše uvedená ustanovení mohou uplatnit i zpětně, tedy i na smlouvy, které byly uzavřeny před účinností novely.
To znamená, že dle této noveli smlova s Vaší společností zanikla 6.6.2019 a já jsem smlovu s jiným dodavatelem firmou Bohemia energy podepsal až 18.1.2021 a tato firma následně podala za mně
výpověď u firmy GE, tedy v době kdy už jsem neměl žádné závazky ve Vaší firmě.
Takto jsem odpověděl KTST, ta na úhradě pokuty dále trvá.
zrušení smluvní pokuty
|
Tweet |
K našemu vyjádření u jiné stížnosti:
Ve zmíněném vyjádření vycházíme ze znění zákona, přechodných ustanovení zákona a vyjádření Energetického regulačního úřadu (mj. zde: https://www.eru.cz/cs/-/zprostredkovatele-zakladni-otazky-a-odpovedi).
Interpretace spotřebitele je částečně správná - zánik po 12 měsících dle § 11m odst. 4 energetického zákona (není-li sjednána kratší doba) se vztahuje i na zprostředkovatelské smlouvy uzavřené před účinností tohoto zákona. Vztahuje se tedy i na zmíněnou smlouvu spotřebitele, která byla uzavřena 7. 6. 2018. Zde se právě užijí přechodná ustanovení (konkrétně ta, zavedena zákonem č. 362/2021 Sb. Čl. II), která v bodě 7 říkají, že 12měsíční lhůta se počítá ode dne účinnosti tohoto zákona - smlouvy uzavřené před 1. 1. 2022 tedy zaniknou 31. 12. 2022 (není-li sjednán dřívější zánik).
Stále nicméně platí, že spotřebitel může zprostředkovatelskou smlouvu vypovědět dle § 11n písm. a) energetického zákona bez výpovědní doby (tedy okamžitě) a bez postihu a finančního plnění. Již vzniklé pokuty (jsou-li oprávněné) však spotřebitel uhradit musí.
K oprávněnosti pokuty:
Nevíme, v jakém konkrétním znění smlouvu spotřebitel se společností KTST s.r.o. uzavřel, nicméně obecným faktem je, že smluvní pokutu lze vymáhat pouze za porušení smluvních povinností. Spotřebitel musí být o existenci smluvní pokuty navíc řádně informován (obecně nestačí např. zmínka v obchodních podmínkách, ale musela by být uvedena v hlavní smlouvě).
Další podmínkou pro možnost vymáhání smluvní pokuty je její přiměřenost. V případě, kdy by byla nepřiměřená - tedy příliš vysoká s ohledem na povinnost, kterou kryje, by se k takové smluvní pokutě vůbec nepřihlíželo - spotřebitel by tak tuto pokutu nemusel platit.
K povinnosti platit smluvní pokutu zároveň uvádíme, že v případech, kdy je smluvní pokuta obsažená pouze v obchodních podmínkách (jak je uvedeno již výše), je neúčinná (nález Ústavního soudu ČR sp. zn. I. ÚS 3512/11).
Za splnění výše uvedených podmínek by však spotřebiteli mohla vzniknout povinnost na úhradu této smluvní pokuty.
V případě, že se spor nepodaří vyřešit smírně, má spotřebitel možnost obrátit se na Energetický regulační úřad s žádostí o mimosoudní řešení sporu (více informací zde: https://www.eru.cz/cs/mimosoudni-reseni-sporu).
Další informace je možné získat taktéž na naší bezplatné telefonické poradně na čísle 299 149 009.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.