Počet nahlášených stížností: | 61 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
dne 9.12.2020 jsem podepsal (doma) přihlášku k energetické soutěži (plyn a elektřina). Poté jsem se rozhodl zůstat u stávajícího dodavatele energií - společnost ČEZ. Na základě telefonické domluvy jsem společnosti ČEZ zaslal v lednu 2022 plnou moc, díky které ukončili smlouvu bez sankce se společností, kterou pro mě Platform Energy vysoutěžila.
Nyní jsem obdržel výzvu k úhradě dlužné částky - smluvní pokuta ve výši 5.000,- Kč (porušení závazků vyplývající přistupiteli z přihlášky, že jsem odstoupil od přihlášky po uplynutí 14-ti denní lhůty pro odstoupení a tím jsem znemožnil vítěznému dodavateli dodávat energie v řádném termínu). Vysoutěžená společnost však v měsíci únor 2022 energii dodávala a od měsíce března 2022 je dodavatel původní společnost ČEZ.
Jak se bránit? Mám tu pokutu platit?
Děkuji.
Tomáš Havrlant
Platform Energy, energetická soutěž
Jak postupovat dále.
|
Tweet |
Odstoupení od smlouvy:
Společnost PLATFORM ENERGY s.r.o. je v tomto vztahu patrně zprostředkovatelem, který za spotřebitele uzavírá smlouvu s dodavatelem.
Dle novely energetického zákona, účinné od 1.1.2022 může spotřebitel vypovědět smlouvu o zprostředkování bez výpovědní doby a bez jakýchkoliv sankcí ze strany zprostředkovatele (§ 11n odst. 1 Energetického zákona), navíc plná moc automaticky zaniká po uplynutí 12 měsíců od jejího uzavření. Dle vyjádření Energetického regulačního úřadu ze dne 9.1.2022 se výše uvedená ustanovení mohou uplatnit i zpětně, tedy i na smlouvy, které byly uzavřeny před účinností novely.
Odstoupit od smlouvy, která byla uzavřena mimo obchodní prostory společnosti (bez ohledu na to, zda si návštěvu zprostředkovatele spotřebitel vyžádal či nikoliv), je možné ve lhůtě 14 dní od uzavření smlouvy. Pokud však spotřebitel o tomto svém právu nebyl poučen nebo neobdržel-li formulář pro odstoupení od smlouvy, může od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dní od uzavření smlouvy.
Zároveň je ale vhodné zprostředkovateli odvolat plnou moc. Plnou moc je zásadně možné odvolat kdykoliv
Pokud smlouvu o dodávkách s vysoutěženým dodavatelem uzavřel za spotřebitele zprostředkovatel, může spotřebitel od této smlouvy odstoupit do 15 dnů od zahájení dodávek.
Ke smluvní pokutě:
Je-li smluvní pokuta obsažená pouze v obchodních podmínkách, je neúčinná (nález Ústavního soudu ČR sp. zn. I. ÚS 3512/11).
Dále, je-li smluvní pokuta sjednána příliš neurčitě (tzn. formulace typu "v případě porušení povinností plynoucích z této přihlášky" atp.), z níž není přesně možné určit, jakou konkrétní povinnost vlastně kryje, je taková smluvní pokuta neplatná (rozsudek Nejvyššího soudu ČR sp. zn. NS 23 Cdo 4281/2011).
Pokud jde o výši smluvní pokuty, ta musí mít přiměřená s ohledem na povahu poskytovaných služeb. Domníváme se, že v daném případě není výše smluvní pokuty přiměřená.
A konečně, smluvní pokuta sjednaná pro případ výkonu práva na ukončení závazku (tzn. smluvní pokuta sankcionující spotřebitelův výkon práva na odstoupení od smlouvy nebo práva na výpověď smlouvy) je neplatná, neboť smluvní pokuta může být požadována pouze tehdy, je-li porušena smluvní povinnost, nikoliv je-li využito zákonem nebo smlouvou založené právo na ukončení závazku (praxí stále nepřekonaný rozsudek Nejvyššího soudu ČR sp. zn. 32 Cdo 4469/2010 a dle znění novelizovaného zákona o energiích platného od 1.1.2022).
K dozorovým orgánům:
Nepodaří-li se spor se zprostředkovatelem vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
V případě sporu s dodavatelem energií, má spotřebitel možnost podat podnět na zahájení mimosoudního řešení sporů na Energetický regulační úřad. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.eru.cz/-/mimosoudni-reseni-sporu
Další informace je možné získat taktéž na naší bezplatné telefonické poradně na čísle 299 149 009.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.