Počet nahlášených stížností: | 13 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
S dodavatelem energie Utylis máme společně podepsanou smlouvu č. *** ze dne 16.3.2020 o dodávkách elektřiny se zafixováním ceny na dobu 3 let od data zahájení dodávek ( 1.7.2020 ). Dohodnutá cena ve smlouvě je 1508 Kč/MWh za nízký i vysoký tarif. Nyní chce dodavatel navýšit cenu komodity na 2508 Kč/MWh na oba tarify. Dodavateli jsem psal, že s navýšením nesouhlasím vzhledem k našemu smluvnímu vztahu a trvám na dodržení písemné smlouvy. Dodavatel i přesto trvá na navýšení a jednostranně mi sdělil, že cenu tak či tak navyšuje. Požadoval jsem tedy alepsoň vysvětlení, na základě jakých právních kroků takto činí a zda mi alespoň bude doposlán dodatek ke smouvě, ale bohužel mi prý nic takového zasílat nemusí a v případě, že s navýšením nesouhlasím, můžu od nich odstoupit. Z mé strany ale nechci od dodavatele odejít, zároveň ale požaduji, aby plnil smluvené podmínky dle naší smlouvy.
č. smlouvy ***, den podpisu 16.3.2020, fixovaná částka na 3 roky 1508,- za MWh NT + VT od data zahájení dodávek - 1.7.2020, EAN OM ***
plnění smlouvy - dodržení zafixované částky za energie po celou dobu platnosti, tedy 3 roky od data zahájení dodávek ( 1.7.2020 )
|
Tweet |
Cenu za energie lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.
Pokud dodavatel přistoupí k druhé variantě a cenu mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně spotřebitele adresně a včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).
Z popisu spotřebitele vyplývá, že cena byla sjednána jako fixní - nelze ji tak jednostranně měnit.
Domníváme se tak, že podnikatel je povinen dostát svého závazku, kterým je dodávání energií za sjednanou fixní cenu. Výjimkou by byla situace, kdy by se změnila cena tzv. regulované složky energií. Tu podnikatel nemůže nijak ovlivnit, neboť tato část ceny je regulovaná a určovaná státem. Ze stížnosti však nevyplývá, že by se jednalo o tuto situaci.
V případě, že bude cena zvýšena, může spotřebitel vyúčtování reklamovat přímo u dodavatele energií. Pokud bude reklamace zamítnuta, může se obrátit na Energetický regulační úřad s rozporováním zamítnuté reklamace.
Jestliže se spor nepodaří vyřešit smírně, má spotřebitel možnost obrátit se na Energetický regulační úřad (www.eru.cz, adresa: Masarykovo náměstí 5, 586 01 Jihlava, telefon: 564 578 666 – ústředna).
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.