Počet nahlášených stížností: | 17 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den,
ke 30.4.2022 mi měla končit sjednaná smlouva fix na sdružené služby dodávky el. u firmy Yello CZ, kde cena fix byla sjednaná za VT i NT na
1646 Kč/MWh s DPH. V prosinci 2021 mě oslovila tato firma, která mi nabídla opět smlouvu na fixní cenu na 24 měs., a to již od 1.1.2022, kde byla zvýšena cena VT i NT na 3145 Kč/MWh i s DPH s odůvodněním, že pokud nechám stávající smlouvu dojet do 30.4.2022, tak mi již potom nemohou zaručit tuto fixní cenu (3.145), ale měl bych od 1.5.2022 u nich cenu daleko vyšší. Po dlouhé rozvaze a zjištění cen u jiných společností, jsem dodatek ke smlouvě o sdružených službách dodávky elektřiny od společnosti Yello na fixní cenu 24 měsíců s platností od 1.1.2022 podepsal. Nyní jsem však nemile překvapen, protože mi emailem 25.3.2022 přišel dopis od ředitele společnosti p. Kuliga, který mi sděluje, že jsem si jistě všiml růstu velkoobchodních cen elektřiny, a proto mi od 1.5.2022 navyšují fixní cenu za dodanou elektřinu stejnou pro VT i NT, a to na 4 838.79 Kč/MWh s DPH. Nerozumím tomu, jak mi mohou změnit fixní cenu podepsanou ve smlouvě na 24 měsíců. V OP nemají doslovně uvedeno, že fixní cenu mohou měnit.
Elektřinou vytápím celý RD a spotřebuji ročně okolo 24 000 kWh, což bylo doteď cca 70-75 tis. Kč . Při nových cenách se dostávám na dvounásobek.
Prosím o váš názor na celou záležitost. S navýšením fixní ceny 3.145 Kč/kWh, kterou mám zajištěnu dodatkem ke smlouvě nesouhlasím. Jakým stylem mám dále postupovat?
Navíc cítím z jejich jednání podvodné jednání, protože jsem mohl mít až do 30.4.2022 cenu 1 648 Kč/MWh. Od 1.1.2022 mám však cenu již vyšší, na kterou jsem přistoupil v domnění, že je to fix, což jak se ukazuje neplatí. Nebo to si mohou dělat tyto společnosti stále co chtějí ?
K čemu je tedy fixní smlouva, cena.
Případně mi doporučte serióznějšího dodavatele elektřiny.
Děkuji za vaši pomoc co možná nejdříve.
V.S.
|
Tweet |
Cenu za energie lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.
Pokud dodavatel přistoupí k druhé variantě a cenu mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně spotřebitele adresně a včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).
Dle popisu spotřebitele byla cena byla sjednána jako fixní - nelze ji tak jednostranně měnit. V tomto případě by se tak s nejvyšší pravděpodobností nic nezměnilo, i kdyby byla skutečnost doslovně uvedena v obchodních podmínkách.
Domníváme se tak, že podnikatel je povinen dostát svého závazku, kterým je dodávání energií za sjednanou fixní cenu. Výjimkou by byla situace, kdy by se změnila cena tzv. regulované složky energií. Tu podnikatel nemůže nijak ovlivnit, neboť tato část ceny je regulovaná a určovaná státem. Ze stížnosti však nevyplývá, že by se jednalo o tuto situaci. Navíc je ve stížnosti zmíněno, že dodavatel ke změně přistoupil s ohledem na růst velkoobchodních cen.
Spotřebitel má tak právo odmítnout toto navýšení ceny a "držet" si svoji původně sjednanou cenu. Mimo to je podnikatel povinen spotřebitele nejen informovat o zvýšení ceny, ale také o možnosti vypovězení smlouvy bez jakéhokoliv postihu a to do desátého dne přede dnem účinnosti zvýšení ceny (to vyplývá z § 11a odst. 2 a 4 energetického zákona).
Protože vyúčtování pravděpodobně nebude odpovídat sjednané sazbě, může spotřebitel toto vyúčtování reklamovat přímo u dodavatele energií. Pokud bude reklamace zamítnuta, může se obrátit na Energetický regulační úřad a zamítnutí této reklamace rozporovat.
Jestliže se spor nepodaří vyřešit smírně, má spotřebitel možnost obrátit se na Energetický regulační úřad (www.eru.cz, adresa: Masarykovo náměstí 5, 586 01 Jihlava, telefon: 564 578 666 – ústředna).
V případě potřeby se lze také obrátit na bezplatnou telefonickou poradnu na čísle 299 149 009.
Dobrý den,
děkujeme panu Syrovátkovi i dTestu, kteří nás prostřednictvím této platformy upozornili na okolnosti týkající se konkrétní smlouvy. Celou záležitost jsme ihned prověřili a se zákazníkem se spojili. Nastalou situaci jsme si vzájemně vysvětlili – podle smlouvy se zákazníkova cena opravdu nemění a od 1. 5. 2022 bude stále platit cena podle dodatku podepsaného dne 3. 12. 2021. Také cena záloh zůstává nadále ve stejné výši.
Velmi se omlouváme za všechny komplikace a věříme, že je výše uvedený komentář aktuálně kladně vyřešen.
S pozdravem,
tým Yello
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.