Počet nahlášených stížností: | 17 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den,
před rokem jsme spolu řešili případ s dodavatelem plynu Yello (neoprávněná sankce) – viz stížnost číslo 48104 https://www.vasestiznosti.cz/stiznost/48104.
Na základě výsledku tohoto mimosoudního řízení přes dTest nám byl vystaven Dodatek ke Smlouvě o sdružených službách dodávky plynu s platností od 1.4.2021.
Předmětem tohoto dodatku ke smlouvě je zvýhodněná cena plynu (0,6 Kč/kWh vč. DPH) na dobu určitou 24 měsíců bez možnosti výpovědi, ba naopak při porušení smlouvy ze strany zákazníka je tento povinen uhradit smluvní poplatek ve výši 30 % ze součtu záloh za období následujícím po předčasném ukončení Smlouvy do sjednané doby trvání smlouvy.
Rok probíhalo vše bez problémů na základě tohoto dodatku až do 25.3.2022, kdy jsme obdrželi e-mail, týkající se změn cen a záloh. Na základě tohoto e-mailu se ceny zvyšují téměř trojnásobně, tj. z 0,60 Kč/kWh na 2,20 Kč/kWh, tj. ze zálohy 1.500 Kč na 3.500 Kč. Dodavatel uvádí, že pokud nám cena nevyhovuje, máme právo úpravu ceny odmítnout a smlouvu z důvodu zvýšení ceny vypovědět ve lhůtě nejpozději do 21.4.2022.
Náš dotaz zní:
Je z právního hlediska možné zvýšení sazby, když máme uzavřený dodatek s platností do 31.3.2023?
Pokud to z právního hlediska možné není, jak postupovat, aby nám nebyly zálohy navýšeny?
Pokud to z právního hlediska možné je, podle jakého zákona dodavatel postupuje?
Veškeré dokumenty můžeme naskenovat a zaslat k podrobnějšímu prostudování (prosím o zaslání kontaktu – emailu).
Vzhledem k časovým termínům očekáváme brzkou odpověď
Děkuji a zdravím
Heinz Matoušek / Andrea Matoušková
Pokračovat v plnění dle dodatku s cenami platnými od 1.4.2021 s fixací na dva roky podle ceníku Hit.
|
Tweet |
Cenu za energie lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.
Pokud dodavatel přistoupí k druhé variantě a cenu mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně spotřebitele adresně a včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).
Dle popisu spotřebitele byla cena byla sjednána jako fixní - nelze ji tak jednostranně měnit. V tomto případě by se tak s nejvyšší pravděpodobností nic nezměnilo, i kdyby byla skutečnost doslovně uvedena v obchodních podmínkách.
Domníváme se tak, že podnikatel je povinen dostát svého závazku, kterým je dodávání energií za sjednanou fixní cenu. Výjimkou by byla situace, kdy by se změnila cena tzv. regulované složky energií. Tu podnikatel nemůže nijak ovlivnit, neboť tato část ceny je regulovaná a určovaná státem. Ze stížnosti však nevyplývá, že by se jednalo o tuto situaci.
Spotřebitel má tak právo odmítnout toto navýšení ceny a "držet" si svoji původně sjednanou cenu. Mimo to je podnikatel povinen spotřebitele nejen informovat o zvýšení ceny, ale také o možnosti vypovězení smlouvy bez jakéhokoliv postihu a to do desátého dne přede dnem účinnosti zvýšení ceny (to vyplývá z § 11a odst. 2 a 4 energetického zákona).
Jestliže spotřebitel zvýšení ceny odmítne a dodavatel energií cenu i přes nesouhlas zvýší, vyúčtování pravděpodobně nebude odpovídat sjednané sazbě. Spotřebitel toto vyúčtování následně může reklamovat přímo u dodavatele energií. Pokud bude reklamace zamítnuta, může se obrátit na Energetický regulační úřad a zamítnutí této reklamace rozporovat.
Výše uvedené shrneme k otázkám:
1) Cenu sjednanou jako fixní dle našeho názoru nelze měnit.
2) Je nutné dát dodavateli energií vědět, že se zvýšením cen spotřebitel nesouhlasí.
3) V případě potřeby je možné přílohy zaslat na e-mail dtest@dtest.cz.
Jestliže se spor nepodaří vyřešit smírně, má spotřebitel možnost obrátit se na Energetický regulační úřad (www.eru.cz, adresa: Masarykovo náměstí 5, 586 01 Jihlava, telefon: 564 578 666 – ústředna).
V případě potřeby se lze také obrátit na bezplatnou telefonickou poradnu na čísle 299 149 009.
Dobrý den,
děkujeme panu a paní Matouškovým a dTestu za upozornění týkající se konkrétní smlouvy. Výše uvedenou stížnost jsme důkladně prověřili a po ověření smlouvy můžeme potvrdit, že v tomto případě zůstává zákazníkova cena skutečně neměnná. Od 1. 5. 2022 je platná cena podle dodatku podepsaného dne 10. 3. 2021. Se zákazníkem jsme se telefonicky spojili a potvrdili si cenu i výši záloh. Omlouváme se za veškeré komplikace.
S pozdravem,
tým Yello
Dobrý den,
potvrzuji, že mě firma Yello kontaktovala a potvrdila telefonicky i písemně, že daná smlouva zústává v platnosti dle dodatku, tj. zafixovaná cena do 31.3.2023.
Děkuji tímto společnosti dTest, která nám byla nápomocná při řešení tohoto problému.
S pozdravem
Andrea Matoušková / Heinz Matoušek
S ohledem na výše uvedená vyjádření stížnost uzavíráme s dosažením dohody. Děkujeme stranám za součinnost.