Společnost


KTST s.r.o.

Počet nahlášených stížností:40
Z toho za letošní rok:0
Stále v řešení:0
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

#56841Pokuta za nedodržení smluvních podmínek

Stav stížnosti

uzavřeno

Celková doba trvání

6 měsíců 13 dnů 18 hodin

Detail stížnosti

Publikováno
05.04.2022, před 3 lety

Jana Cvrcková

Znění stížnosti

V roce 2018 jsem podepsala smlouvu s KTST (na smlouvě není datum uzavření). Dne 20.11 2018 jsem měla přestoupit od Bohemia ENERGY k vysoutěžené společnosti General Energy.Zjistila jsem že bych měla energie dražší a tak mě moje společnost Bohemie Energi ze smlouvy vyvázala.
4.3. 2022 mě od společnosti KTST přišla pokuta 5000, Kč za nedodržení smluvních podmínek.
Odvolala jsem se na novelu energetického zákona od 1.1 2022 může spotřebitel vypovědět smlouvu o zprostředkování bez výpovědní doby a bez jakýchkoliv sankcí ze strany zprostředkovatele (§ 11n písm. a), navíc zprostředkovatelská smlouva automaticky zaniká po uplynutí 12 měsíců od jejího uzavření. Dle vyjádření Energetického regulačního úřadu ze dne 9.1.2022 se výše uvedená ustanovení mohou uplatnit i zpětně, tedy i na smlouvy, které byly uzavřeny před účinností novely.Společnost na zaplacení pokuta stále trvá.


Produkt

Obědnávka na služby energetické soutěže EK011710


Požadované řešení

ZRUŠENÍ POKUTY


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
7.4.2022 14:11, před 3 lety

K možnosti výpovědi zprostředkovatelské smlouvy:
Dle novely energetického zákona, účinné od 1.1.2022 může spotřebitel vypovědět smlouvu o zprostředkování bez výpovědní doby a bez jakýchkoliv sankcí ze strany zprostředkovatele (§ 11n písm. a), navíc zprostředkovatelská smlouva automaticky zaniká po uplynutí 12 měsíců od jejího uzavření. Dle vyjádření Energetického regulačního úřadu ze dne 9.1.2022 se výše uvedená ustanovení mohou uplatnit i zpětně, tedy i na smlouvy, které byly uzavřeny před účinností novely.

Dle § 11o energetického zákona navíc lze od smlouvy uzavřené zprostředkovatelem s novým dodavatelem odstoupit kdykoliv do 15 dnů od zahájení dodávky energií.

Zmíněné "bez sankcí" však nezbavuje spotřebitele povinnosti uhradit smluvní pokutu, která vznikla z jiného důvodu (smluvního porušení podmínek) než z důvodu výpovědi. Taková pokuta však musí splňovat několik podmínek - viz níže.


K oprávněnosti pokuty:
Nevíme, v jakém konkrétním znění smlouvu spotřebitel se společností KTST s.r.o. uzavřel, nicméně obecným faktem je, že smluvní pokutu lze vymáhat pouze za porušení smluvních povinností. Spotřebitel musí být o existenci smluvní pokuty navíc řádně informován (obecně nestačí např. zmínka v obchodních podmínkách, ale musela by být uvedena v hlavní smlouvě).

Další podmínkou pro možnost vymáhání smluvní pokuty je její přiměřenost. V případě, kdy by byla nepřiměřená - tedy příliš vysoká s ohledem na povinnost, kterou kryje, by se k takové smluvní pokutě vůbec nepřihlíželo - spotřebitel by tak tuto pokutu nemusel platit.

K povinnosti platit smluvní pokutu zároveň uvádíme, že v případech, kdy je smluvní pokuta obsažená pouze v obchodních podmínkách (jak je uvedeno již výše), je neúčinná (nález Ústavního soudu ČR sp. zn. I. ÚS 3512/11).

Za splnění výše uvedených podmínek by však spotřebiteli mohla vzniknout povinnost na úhradu této smluvní pokuty. Zároveň však záleží, zda smluvní podmínky dodržela společnost - jestliže se zavázala k výběru "levnějšího dodavatele", který byl ve výsledku dražší, mohlo by se jednat o porušení smluvní povinnosti ze strany zprostředkovatele.

V případě, že se spor nepodaří vyřešit smírně, má spotřebitel možnost obrátit se na Energetický regulační úřad s žádostí o mimosoudní řešení sporu (více informací zde: https://www.eru.cz/cs/mimosoudni-reseni-sporu).

Další informace je možné získat taktéž na naší bezplatné telefonické poradně na čísle 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
19.10.2022 15:02, před 2 lety

Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.

V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.