Počet nahlášených stížností: | 108 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 4 |
Abych věděl, zda je možné úložný systém Bestå použít po zavěšení na zeď jako knihovnu, pátral jsem v dokumentaci po maximální nosnosti. Tu se mi ovšem nikde nepodařilo dohledat – informace je k dispozici pouze u dílů určených k stání. Obrátil jsem se tedy na zákaznickou linku IKEA, kde mi bylo opakovaně řečeno, že "výrobky jsou testovány na běžnou nosnost pro domácí použití podle evropských standardů" a pokud chci znát informaci o nosnosti z těchto norem vyplývající, mám si koupit normu ČSN EN 14749 ED.2. Ta je k dispozici pouze ve fyzické podobě, za 350 korun. To mě udivilo.
Spotřebitelská poradna dTestu, mi sdělila, že vzhledem k významnosti dotazovaného údaje je IKEA povinna informaci poskytnout (dokonce v návodu) a že této povinnosti se nemůže zprostit poukazem na normu.
S touto informací jsem znovu kontaktoval zákaznickou linku IKEA, kde mi bohužel bylo opět sděleno, že výroby odpovídají normě a normu si mám koupit.
Tak jak to tedy je?
Děkuji.
zjištění informace o nosnosti
ideálně pak její doplnění k produktu
|
Tweet |
Jak již bylo uvedeno na telefonické lince, domníváme se, že v uvedeném případě se jedná o významnou vlastnost produktu, která by měla být uvedena v popisu produktu i v návodu k němu. V opačném případě by pro spotřebitele nebylo možné používat zboží v souladu s jeho určením, neboť by neznal tento základní údaj. Podnikatel by v případě reklamace nemohl odkazovat na to, že spotřebitel produkt přetížil, jestliže by byl použit "pro domácí použití".
Dle našeho názoru se na tento případ vztahuje informační povinnost podnikatele ve smyslu § 9 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele. Tato povinnost zahrnuje také podání této informace písemně a srozumitelně v návodu, který bude k produktu přiložen.
Dle § 24 odst. 7 písm. e) zákona o ochraně spotřebitele se jedná o přestupek, který může být sankcionován pokutou až 1 000 000 Kč (§ 24 odst. 17 písm. b) stejného zákona.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.