Počet nahlášených stížností: | 11 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 14.4.2022 v cca 12.30hod. mi byl doručen RTV stolek PETRAS 120 buk v hodnotě 1490Kč a doprava stála 490Kč. Dne 15.5.2022 jsme stolek sestavili a při doplnění poslední vrchní desky jsme zjistili, že je v délce 16cm poškrábaná. Podotýkám, že jsme stolek sestavovali podle fota ze stránek společnosti, kde jsme zboží zakoupili, neboť v zásilce nebyl návod na sestavení, jen faktura s přicvaknutou reklamou Maluješ podle čísel. Dne 28.4.2022 v 11:52 mi odpověděli toto:
Dobrý den, byla jste požádaná o podklad k reklamaci. Je nutno zakreslit o jaký díl se v montážním návodu jedná. Navíc uvádíte že máte stolek složen. Vada musela být viditelná již před montáži. Pokud je zjištěno takto viditelné poškození nelze v montáži dále pokračovat. V rámci proklientského servisu Vám nabízíme slevu ve výši 10% při minimální hodnotě nákupu 3000,- pro další nákup. S pozdravem EU nábytek
Reklamace není stále dořešena, prodejce stáje tvrdí, že mi slevu poskytl a to 10% slevu na další nákup v hodnotě 3.000Kč.
BEST/BEST-KO29-PETER120-BUK/RTV stolek PETRAS 120 buk DOPRODEJ
slevu poškozeného výrobku, který se ponechám
|
Tweet |
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
V uvedeném případě si však nejsme jisti, zda by znalecký posudek mohl pomoci, jestliže se nejedná o výrobní vadu (což z popisu nevyplývá).
Spotřebitelům obecně doporučujeme, aby si dokumentovali vybalování doručených výrobků a předešli tak podobným problémům.
K chybějícímu návodu:
Prodávající je dle zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, mimo jiné povinen řádně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaného zboží a o způsobu jeho použití. Jestliže je to potřebné s ohledem na povahu zboží, způsob a dobu jeho užívání, je prodávající povinen zajistit, aby tyto informace byly obsaženy v přiloženém písemném návodu v českém jazyce a aby byly srozumitelné. Této povinnosti se nemůže prodávající zprostit poukazem na skutečnost, že mu potřebné nebo správné informace neposkytl výrobce, dovozce nebo dodavatel. Tyto povinnosti se však nevztahují na případy, kdy se jedná o zřejmé nebo obecně známé skutečnosti. Nemá-li výrobek přiložen návod v českém jazyce, jedná se zásadně o vadu ve smyslu § 2161 odst. 1 písm. e) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Spotřebitel může v takové situaci uplatnit práva z vadného plnění (§ 2169 občanského zákoníku).
V obou případech by vhodným nárokem spotřebitele mohla být přiměřená sleva, avšak volba nároku závisí na dohodě stran.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitelka využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.