Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den,
obracím se na Vás, jestli by jste mi pomohli vyřešit moji reklamaci.
Dne 23.10.2021 jsem v prodejně v Havířově zakoupila bundu. Dne 30.10.2021 jsem bundu osobně donesla k reklamaci, když jsem před tím volala na prodejnu, že bunda má vady, jestli mají jiný kus. Jednalo se o křivý šev a další vady, které mi na bundě zkontrolovala odbornice, a která mě upozornila na to, že v bundě chybí výplň, že mám bundu reklamovat, protože to je vážná vada. Požádala jsem ji, aby mi pomohla tuto reklamaci sepsat, takže se mnou byla na prodejně osobně. Již při sepisování reklamace vyvstal problém v řádném vyplnění reklamačního protokolu. Prodavačka mi sdělila, že mi peníze vrátí a dá mi vědět, ale že reklamace řeší majitel. Na prodejně má být po celou prodejní dobu přítomna osoba, která má reklamace přijímat a vyřizovat, což nebyla. Reklamace měla být vyřešena ihned, nejpozději do tří dnů. Nestalo se. Žádala jsem zdůvodnění proč mi nechtějí dát peníze, proč po mě požadují, abych si vybrala jiné zboží. Současně jsem požádala o písemné vyjádření k reklamaci. Po třiceti dnech jsem dostala další sms zprávu, že je reklamace vyřízena. Stavili jsme se s dcerou v prodejně a bundu mi odmítli vydat, že nemám reklamační protokol. Bundu mi vydali až 10.12.2021 s tím, že bunda nevykazuje žádné závady, že pro ně je reklamace ukončena a už žádnou reklamaci ode mě nepřijmou. S tím jsem nesouhlasila, vady nebyly odstraněny ani odborně posouzeny. Bunda ležela na prodejně po celou dobu a nikde nebyla odeslána. Obrátila jsem se na českou obchodní inspekci - mimosoudní řešení sporů, kde mi doporučili, poslat bundu k odbornému posouzení s informacemi kam ji poslat. Poučení dostal i prodejce. Soudní znalec zkoumal všechny vady ve své působnosti, protože prodejce tvrdí, že nevykazuje vady žádné. Ještě než jsem bundu znalci posílala, tak jsem ji prohlížela na denním světle, kdy jsem se snažila zjistit, jak může neodborník poznat skrytou vadu. Při tom jsem zjistila jsem, že bunda saje vodu (napadlo na ni několik sněhových vloček, které na ni vytvořily mokré a tmavé fleky). Ze znaleckého posudku jsem se dozvěděla, že má bunda dvě závažné vady včetně savosti vody, neodpovídající podmínkám posuzovaným dle ČSN. I deštník za stokorunu nesaje vodu tak, jako tato zimní bunda. Co se týká vnitřní výplně, tak jsem byla upozorněna, že jakmile bundu vyperu, tak se výplň zmuchlá a už ji nenarovnám. Informovala jsem prodejce a znovu žádala o vrácení peněz i o zaplacení posudku. Prodejce mě obviňuje, že si vymýšlím stále nové vady a odmítá mi peníze vrátit. Již dvakrát jsem byla s bundou a originálem posudku na prodejně s žádostí o vrácení peněz za bundu a za posudek. A to nepočítám poštovné 129 Kč za odeslání bundy do Textilního znaleckého ústavu. Bundu jsem koupila před půl rokem a z toho tři měsíce byla v reklamaci a u soudního znalce. Prodejce znalecký posudek odmítá, je to prý mnou vybraný znalec, že si nechá vypracovat svůj, že mu mám bundu vydat, ale peníze mi nevrátí. Reklamaci prodejce ukončil a od smlouvy jsem odstoupila, další možnost reklamace není. Termín pro vyřešení reklamace uplynul před čtyřmi měsíci a reklamace včetně odstranění vad nebyla řádně vyřešena do třiceti dnů. Předpokládám, že prodejce postupuje z důvodu neúplné znalosti souvislostí při řešení tohoto problému a pomohlo by vysvětlení z Vaší strany. Děkuji.
dámská bunda 1029463-26680-XL, rezavé barvy
Vrácení peněz ( 2 099 Kč) za bundu z důvodu, že prodejce jinou bundu k výměně neměl a zaplacení znaleckého posudku (1 950 Kč), který jsem nechala vyhotovit z důvodu, že prodejce řádně nezdůvodnil zamítnutí reklamace.
|
Tweet |
Obecně:
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Ke konkrétnímu případu:
Vzhledem k tomu, že již spotřebitel využil mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci i znaleckého posudku, pravděpodobně je již jedinou možností před zahájením soudního sporu právě výše uvedené zaslání odstoupení od smlouvy pro nevyřízení reklamace řádně a včas doporučeným dopisem.
Před zahájením soudního sporu je možné podnikatele vyzvat k plnění tzv. předžalobní výzvou dle § 142a občanského soudního řádu. Zaslání předžalobní výzvy nikoho nezavazuje k podání žaloby u soudu. Ale při projednání sporu před soudem, má v případě úspěchu ten, kdo vyzval protistranu předžalobní výzvou, právo na náhradu nákladů řízení. Jejím zasláním je zároveň dlužník upozorněn na možnost uhradit dluh bez dalších soudních výdajů. Více informací ohledně náležitostí předžalobní výzvy je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3511/predzalobni-vyzva.
Dozorovým orgánem v této oblasti je Česká obchodní inspekce (www.coi.cz), kterou však již spotřebitelka kontaktovala.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultaceka se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.