Společnost


Alza.cz a.s.

Počet nahlášených stížností:1367
Z toho za letošní rok:9
Stále v řešení:36
Zobrazit všechny stížnosti na společnost

Hodnocení spokojenosti

69%
31%
Toto skore je založeno na 305 stížnostech.

#57551Odstoupení od kupní ceny

Stav stížnosti

vyřešeno

Celková doba trvání

28 dnů

Detail stížnosti

Publikováno
10.05.2022, před 3 lety

Michal Bihary

Znění stížnosti

Po zakoupení mobilního telefonu zn. Samsung Galaxy A22 5G 128 GB v ceně 5 448 Kč dne 28.3.2020 přes internet od společnosti Alza jsem zjistil, že telefon nefunguje. Po vložení SIM karty byl vyžadován PIN, na který však přístroj nereagoval (to se neustále opakovalo). Telefon jsem proto dne 4. 4. 2022 vrátil na prodejně Alza na adrese Štefánikova 23 s tím, že požaduji vrácení kupní ceny (odstupuji od kupní smlouvy). Společnost Alza z toho udělala „reklamaci“ č. ASRE22337839 a kupní cenu odmítá vrátit s odůvodněním, že přístroj je zablokovaný, resp. mi umožní odstoupení od kupní smlouvy za předpokladu, že od dobropisu bude odečtena částka na opravu přístroje ve výši 698 Kč s DPH a 10% poplatek. Případně si mám přístroj vyzvednout na prodejně.


Produkt

Samsung Galaxy A22 5G 128 GB


Požadované řešení

Navrácení kupní ceny


Sdílejte

Máte za to, že je obsah této stížnosti nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
19.5.2022 17:03, před 3 lety

Přestože se jednalo o odstoupení, je nutné uvést, že šlo o vadný kus - odstoupení tak bude spojeno s reklamací:
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.

Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.

Domníváme se, že požadováním ceny opravy prodejce fakticky zamítl reklamaci. To však musí písemně odůvodnit.

Vzhledem k tomu, že nás spotřebitel informoval o tom, že byl mobil již rozbalený, doporučujeme spotřebitelům, aby si vybalování zásilek dokumentovali. Lze tak předejít mnoha podobným situacím, neboť budou mít v ruce důkaz o tvrzené skutečnosti.


Spotřebitel nás dále informoval, že k přístroji nebyl dodán český návod:
Prodávající je dle zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, mimo jiné povinen řádně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaného zboží a o způsobu jeho použití. Jestliže je to potřebné s ohledem na povahu zboží, způsob a dobu jeho užívání, je prodávající povinen zajistit, aby tyto informace byly obsaženy v přiloženém písemném návodu v českém jazyce a aby byly srozumitelné. Této povinnosti se nemůže prodávající zprostit poukazem na skutečnost, že mu potřebné nebo správné informace neposkytl výrobce, dovozce nebo dodavatel. Tyto povinnosti se však nevztahují na případy, kdy se jedná o zřejmé nebo obecně známé skutečnosti. Nemá-li výrobek přiložen návod v českém jazyce, jedná se zásadně o vadu ve smyslu § 2161 odst. 1 písm. e) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Spotřebitel může v takové situaci uplatnit práva z vadného plnění (§ 2169 občanského zákoníku).

Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
25.5.2022 15:37, před 3 lety

Dobrý den,

děkuji za předání případu a Vaše vyjádření.

Informace ohledně této situace jsem detailně ověřila přímo u reklamačního oddělení. Panu Bihary bude samozřejmě umožněn odstup od kupní smlouvy za předpokladu stržení administrativního poplatku. Jedná se o částku, která promítá náklad na znovu uvedení telefonu do stavu použitelného. Dle vyjádření servisního střediska se totiž jedná o blokaci telefonu zákazníkem. Konkrétní formu a způsob zabezpečení si určuje sám majitel telefonu nejdříve až při prvotním nastavení telefonu po zapnutí. PINy nebo jiné zabezpečovací prvky u telefonu v továrním nastavení nejsou. Zároveň jsme ověřovali předchozí prodej tohoto produktu, zda nemohla nastat záměna kusů, ale žádný předchozí prodej u tohoto sériového čísla neevidujeme a tak byl pan Bihary prvním majitelem.

Přeji hezký zbytek dne, Kateřina, Alza.cz - Oddělení péče o zákazníky

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
29.5.2022 14:11, před 3 lety

Děkujeme společnosti za vyjádření. Stížnost nyní přeřazujeme na spotřebitele, aby mohl reagovat na vyjádření společnosti a případně nastínit svůj další postup.

K možnosti snížení vrácené částky:
Spotřebitel při odstoupení od smlouvy odpovídá dle § 1833 občanského zákoníku prodávajícímu pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti. Tento neurčitý pojem ("nakládání jinak, než je nutné s ohledem na povahu a vlastnosti zboží") je nutné vykládat euro konformním způsobem. Prodávající je tedy dle našeho názoru oprávněn snížit poměrně cenu zboží tehdy, nakládal-li s ním spotřebitel jinak, než jak by s ním mohl nakládat v kamenné provozovně (k tomu blíže viz bod 47 Preambule ke směrnici 2011/83/EU, dostupná z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32011L0083&from=EN).

Jestliže tedy došlo k blokaci telefonu zákazníkem, jak uvádí společnost, měla by možnost snížit vrácenou částku o účelně vynaložené náklady k navrácení zboží do původního stavu.

Pokud spotřebitel s vyjádřením společnosti nesouhlasí, má možnost si telefon vyzvednout a předat jej znalci za účelem vyhotovení posudku (jak je zmíněno v našem původním vyjádření).

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce spotřebitele

Publikováno
3.6.2022 15:09, před 3 lety


Michal Bihary

Dobrý den,

s vyjádřením společnosti Alza ze dne 25.5.2022 nesouhlasím. Telefon jsem nezablokoval a nijak nestandardně jsem s přístrojem nemanipuloval. Pokud společnost tvrdí, že k blokaci telefonu došlo zákazníkem, zajímalo by mě, jak k této blokaci došlo.
Trvám na navrácení kupní ceny v plné výši (bez odečtení administrativního poplatku).
Dále by mě zajímalo vyjádření výše uvedené společnosti ke skutečnosti, že přístroj byl rozbalený a balení neobsahovalo český návod.

S pozdravem
Ing. Michal Bihary

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Reakce společnosti

Publikováno
3.6.2022 15:52, před 3 lety

Dobrý den,

děkuji za Vaše vyjádření.

I nadále trváme na předchozím vyjádření. Vyjádření servisního střediska je pro nás směrodatné a předchozí vyjádření tedy neměnné. Konkrétní formu a způsob zabezpečení si určuje sám majitel telefonu nejdříve až při prvotním nastavení telefonu po zapnutí. PINy nebo jiné zabezpečovací prvky u telefonu v továrním nastavení nejsou. Panu Bihary bude samozřejmě umožněn odstup od kupní smlouvy za předpokladu stržení administrativního poplatku.

Přeji hezký zbytek dne, Kateřina, Alza.cz - Oddělení péče o zákazníky

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.

Vyjádření dTestu

Publikováno
7.6.2022 16:52, před 3 lety

S ohledem na výše uvedené vyjádření stížnost uzavíráme. Dosažení smírného řešení evidentně není možné.

Máte za to, že je obsah tohoto vyjádření nezákonný, nebo neslučitelný s našimi smluvními podmínkami? Takový obsah můžete nahlásit zde.