Počet nahlášených stížností: | 712 |
Z toho za letošní rok: | 3 |
Stále v řešení: | 23 |
Mamka si koupila vůz dne 23.5.2021. Někdy na přelomu 3-4 měsíce vozidlo reklamovala z důvodu, že vstřikovače ve vozidle se porouchaly. Byla osobně v provozovně, kde reklamace byla sepsána, avšak dorazilo zamítave stanovisko z důvodu opotřebení a že byla spotřebitelka informovana.
Při odvolání má první reklamaci opět zamítnuto.
Domivame se, že reklamovat zboží pro vady odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím podle § 2167 písm. c) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Ale i v tomto případě musí vozidlo vykazovat takové vlastnosti, které si smluvní strany sjednaly.
Jelikož však z přílohy ke kupní smlouvě nijak nevyplývá, že vstřikovače vykazovaly již v době prodeje tyto vady, jedná se o vadu, která se vyskytla až později, stále však v době, kdy prodávající za tyto vady, na které neupozornil odpovídá.
Zároveň se nejedná o situaci, kdy reklamujete vozidlo jen proto, že je opotřebené. Ve Vašem případě reklamujete vozidlo pro konkrétní vadu, na kterou maminka nebyla upozorněna a ve smlouvě nebyla zaprotokolována. Opotřebené neznamená nefunkční.
Konečně je zapotřebí říci, že prodávající se nemůže své odpovědnosti zprostit tím, že preventivně prohlásí, že všechny součástky vozidla mohou být problémové a mohou vykazovat vady. Prodávající pouze neodpovídá za vady, o kterých byla maminka srozuměna a za to, že je vozidlo v opotřebeném stavu.
Za mamku jsem u společnosti jednal na základě plné moc a to se děje i nyní.
Děkuji
David M.
Vstřikovače
Mimosoudní řešení
|
Tweet |
Jak uvádí spotřebitel, při koupi ojetého vozidla platí, že spotřebitel nemůže reklamovat zboží pro vady odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím podle § 2167 písm. c) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Ale i v tomto případě musí vozidlo vykazovat takové vlastnosti, které si smluvní strany sjednaly.
U ojetých automobilů hraje velkou roli při posuzování odpovědnosti za vady obsah smlouvy. Prodávající totiž neodpovídá za vady, na které kupujícího před uzavřením smlouvy prokazatelně upozornil. Také se záruka nevztahuje na vady, které odpovídají opotřebení automobilu vzhledem k jeho stáří či míře používání předchozím vlastníkem. Nelze však do smlouvy uvést velký výčet vad, kterými by snad vozidlo mohlo trpět, a pak tvrdit, že kupující byl na vady upozorněn. Musí se jednat o konkrétní vady a o jejich přítomnosti musí být kupující poučen.
Pokud by se jednalo o skrytou vadu, na kterou nebyl spotřebitel řádně upozorněn, pak by v takovém případě dovození odpovědnosti za vadu bylo možné.
Při uplatnění reklamace použité věci může spotřebitel žádat odstranění vady opravou. Není-li to však možné, může spotřebitel od kupní smlouvy odstoupit. Místo těchto uvedených způsobů nápravy může spotřebitel také požadovat přiměřenou slevu.
Z popisu spotřebitele se domníváme, že zamítnutí reklamace z uvedeného důvodu nebylo oprávněné. Jedná se však o naše nezávazné stanovisko, které vychází z jednostranného popisu spotřebitele, přičemž neznáme obsah smlouvy.
Protože dle popisu došlo k situaci, že autobazar reklamaci zamítl jako neoprávněnou, doporučujeme se obrátit na advokáta, který by mohl uzavřenou smlouvu prostudovat a zaslat autobazaru výzvu, v níž bude rozporovat vyřízení reklamace. Seznam advokátů je dostupný na stránkách www.dtest.cz/advokati.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Vážený pane Maňkoši,
prosím o doplnění SPZ vozu, který jste zakoupili, abych mohla celou věc prověřit.
Děkuji, Jitka Míková, AAA AUTO
SPZ *** (přesunuto do referenčních údajů)
Vážený pane Maňkoši,
Vaši záležitost jsem prověřila s kolegy z reklamačního oddělení. Ve Vašem případě se jedná o vadu, která vychází z předchozího užívání a opotřebení vozidla. Vada na vozidle v době prodeje nebyla, reklamoval jste až po uplynutí 9 měsíců a ujetí 11tis. km. Za uvedenou vadu tak společnost nenese odpovědnost.
S pozdravem Jitka Míková, AAA AUTO
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat, proto jsme nuceni stížnost uzavřít.