Počet nahlášených stížností: | 1367 |
Z toho za letošní rok: | 9 |
Stále v řešení: | 36 |
Vážení, dne 25.2.2022 jsem u vaší společnosti zakoupil stolní mixér SENCOR SBL 7178BK včetně příslušenství. Výrobek se skládá z nohy mixéru s motorem a z nádob, do kterých se dává mixovaná směs. Po 14 dnech používání se na jedné z nádob (bez které je mixér nepoužitelný) rozbil závit - po celém obvodu závitu odpadl plast a tím se nádoba stala nepoužitelná. 12.4 jsem vadný výrobek odnesl k reklamaci, kterou jste 2.5. zamítli a to z důvodu nevhodného zacházení. Po zamítnutí jsem si prošel návod a nenašel jsem žádné upozornění na zvláštní zacházení s nádobou nebo závitem. Druh poškození (odpadnutí závitu po celém obvodu a to v 720 stupních) ani nenasvědčuje pádu nebo jinému mechanickému poškození a já s klidným svědomím můžu prohlásit, že jsem s mixérem zacházel běžným způsobem. Toto potvrzuje i to, že jsem si po rozbití mixéru pořídil jiný a ten bez jakýchkoliv problému denně používám. Věřím, že zamítnutí je omyl, mixér jsem si ještě nevyzvedl, a vrátíte mi peníze jak jsem v reklamaci požadoval. Díky Martin Kožíšek
stolní mixér SENCOR SBL 7178BK
vrátit peníze, již jsem si koupil jiný. Nestojím o výměnu.
|
Tweet |
Uplatní-li spotřebitel reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí věci, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí (viz § 2161 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Důkaz opaku provádí prodávající, pokud reklamaci zamítá. Odůvodnění zamítnutí reklamace by se tedy mělo vztahovat k prokázání skutečnosti, že věc nebyla vadná při převzetí, a také se musí vztahovat k vytýkané vadě. Vzhledem k síle domněnky nepovažujeme za prokázání opaku pouhé obecné tvrzení, ale ideálně prokázání opaku odborným, nejlépe znaleckým posudkem.
Pokud prodávající reklamaci zamítne a písemně odůvodní, ale spotřebiteli důvody zamítnutí nepřijdou příliš přiléhavé na tuto situaci, může se spotřebitel ještě před zahájením sporu obrátit na soudního znalce pro vypracování znaleckého posudku, kterým poté bude rozporovat odůvodnění zamítnuté reklamace. Vyjde-li posudek ve prospěch spotřebitele, je nutné se opět obrátit na prodejce (nejlépe formou doporučeného dopisu s dodejkou) s odstoupením od smlouvy z důvodu nevyřízení reklamace včas a řádně, což prokazuje právě přiložený posudek znalce. Cenu posudku lze oprávněně požadovat jako účelně vynaložený náklad spojený s reklamací (viz rozhodnutí Krajského soudu v Hradci Králové sp. zn. 19 Co 470/2005). Seznam znalců je k dispozici na internetové stránce Ministerstva spravedlnosti ČR www.justice.cz nebo na www.dtest.cz/soudni-znalci.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Dobrý den,
děkuji za Vaše vyjádření. I nadále však trváme na zamítnutí reklamace, jelikož jsme postupovali v souladu se zněním zákona, kde je uvedeno -
II. Sdělení před uzavřením smlouvy
g. spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy:
vi - o dodávce zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit.
Děkuji za pochopení a přeji hezký zbytek dne, Kateřina - Alza.cz, Oddělení péče o zákazniky.
Děkujeme společnosti za vyjádření.
Dle znění zákona je sice pravdou, že není možné odstoupit od smlouvy v případě, že jde o zboží zabalené v hygienicky uzavřeném obalu - to uvádí § 1837 písm. g) občanského zákoníku. Zároveň musí být splněno, že:
1) Zboží bylo vyňato z tohoto hygienicky uzavřeného obalu. Podle České obchodní inspekce se jedná o hygienický, utěsněný obal, který zboží chrání (nikoliv například o papírovou krabici s přelepkou). Pokud výklad pojmu "uzavřený obal" připouští více výkladů, je podle judikatury Ústavního soudu zvolit ten, který je pro spotřebitele nejpříznivější (nález Ústavního soudu ČR, sp. zn. IV. ÚS 2989/16). A to je právě výše zmíněný výklad České obchodní inspekce. My k tomu dodáváme, že podle našeho názoru jde o takový obal, který po jeho otevření nelze znovu uzavřít (např. obal na obyčejný kartáček, zatavená fólie apod.).
2) Zboží je z hygienických důvodů nevratné. Tuto podmínku lze vykládat tak, že nelze-li zboží jednoduše očistit tak, aby bylo možné ho znovu nabízet k prodeji, je z hygienických důvodů skutečně nevratné (např. hlavice elektronického zubního kartáčku). Podle nás je rovněž podstatné, zda bylo zboží vůbec použito.
Výše uvedené však platí pro odstoupení od smlouvy ve 14denní lhůtě bez udání důvodu ve smyslu § 1829 odst. 1. Tento případ je reakcí na nevyřízení reklamace řádně a včas - zde nelze omezit právo spotřebitele od smlouvy odstoupit.
Uznáváme však, že pro naplnění podmínek pro odstoupení musí spotřebitel prokázat, že reklamace nebyla vyřízena řádně - to lze prokázat znaleckým posudkem (viz výše uvedené vyjádření).
Stížnost přeřazujeme na spotřebitele, aby mohl informovat, zda znaleckého posudku využije. V opačném případě by nemusel mít právo na odstoupení od smlouvy a nemusel by tak mít nárok na vrácení peněz.
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Spotřebitel již nevyužil možnosti na vývoj případu reagovat. Stížnost proto uzavíráme.