Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dne 30.3.2022 jsem objednal elektrokoloběžku z e-shopu viashop.cz, po rozbalení bylo nabíjení koloběžky nefunkční, koloběžka ujela 10km a nešla nadále dobít. Po domluvě s panem majitelem se vyjednala reklamace u servisního střediska v Polsku. Ve 30 denní lhůtě dorazila nová koloběžka, ale jiný slabší model. Původně koupena koloběžka Kugoo M4 Pro za 16300,-, slabší verze po dodání dodavatelem je Kugoo M4 na jejich stránkách za 14200,-, ještě bylo přislíbeno majitelem sleva za dobírku (která činila 389,-) ve výši -400,- . Celkový rozdíl v ceně je tedy 2500,- . Panu majiteli jsem navrhl dořešení věci vratky 2000,- a přenechání slabší verze kolobběžky. Pan majitel se od této doby odmlčel a již nekomunikuje.
V této věci vidím zásadní právní problémy- záměna dražší verze co byla koupena za levnější verzi bez další možnosti refundace nebo domluvy, nedodržení slibu ohledně navrácení částky za doručenku. To, že jsem obdržel nefunkční produkt se stát může, zřejmě to nebylo zaviněno ani e-shopem nýbrž dodavatelem, každopádně uzavření tohoto obchodu zdárnou domluvou není prozatím i po více jak měsíci možné. Děkuji tedy za odborné rady a evt. uzavření této situace.
Koupeno Kugoo M4 Pro, dodáno po reklamaci Kugoo M4 (slabší verze)
Již bylo navrženo vrácení částky 2000,- jako rozdílu hodnot mezi verzemi, přenechání slabší verze a uzavření celé situace (původní rozdíl cen je celkem 2500,-).
|
Tweet |
Spotřebitel nás dále informoval e-mailem, že nová koloběžka nesplňuje certifikaci EU a neobsahuje český návod.
K českému návodu:
Prodávající je dle zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, mimo jiné povinen řádně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaného zboží a o způsobu jeho použití. Jestliže je to potřebné s ohledem na povahu zboží, způsob a dobu jeho užívání, je prodávající povinen zajistit, aby tyto informace byly obsaženy v přiloženém písemném návodu v českém jazyce a aby byly srozumitelné. Této povinnosti se nemůže prodávající zprostit poukazem na skutečnost, že mu potřebné nebo správné informace neposkytl výrobce, dovozce nebo dodavatel. Tyto povinnosti se však nevztahují na případy, kdy se jedná o zřejmé nebo obecně známé skutečnosti. Nemá-li výrobek přiložen návod v českém jazyce, jedná se zásadně o vadu ve smyslu § 2161 odst. 1 písm. e) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Spotřebitel může v takové situaci uplatnit práva z vadného plnění (§ 2169 občanského zákoníku).
K vyřízení reklamace:
Aby byla reklamace vyřízena včas, musí být obecně vyřízena ve 30denní lhůtě - to bylo dle popisu splněno. Lze však rozporovat, že byla reklamace vyřízena řádně. Obecně je možné reklamaci vyřídit dodáním nové věci bez vad, avšak tato věc by měla být stejná (resp. by měla mít stejné vlastnosti a parametry), což zde zjevně nesplňuje. Koloběžka byla vyměněna za levnější bez certifikace, kde lze rozporovat i to, že je bezpečná. Nejsme si jisti, zda je vůbec možné v takovém případě věc používat.
Domníváme se tedy, že reklamace nebyla vyřízena řádně a včas, přičemž dle § 2002 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, má v takovém případě spotřebitel právo odstoupit od smlouvy. Podnikatel má po odstoupení povinnost vrátit spotřebiteli kupní cenu výrobku. Odstoupení od smlouvy lze oznámit kterékoliv pobočce podnikatele možnými prostředky komunikace, přičemž je nutné identifikovat kupní smlouvu, od které spotřebitel odstupuje.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.