Počet nahlášených stížností: | 1247 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 5 |
V říjnu jsme změnili operátora původní smlouva s O2 byla na manželku. Ta zemřela 30.11.2021. V tu chvíli byl zablokován její účet. 17.2.2022 proběhlo pozůstalostní řízení, o žádném dluhu jsme nevěděli. Najednou 28.4.2022 přišel dopis od vymahačské firmy, že mají pohledávku vůči manželce 6 931,- Kč. Částku jsem zaplatil ale jednání O2 se mi naprosto nelíbí a tak bych chtěl vědět, zda je v této věci možné učinit nějaké kroky k případnému navrácení alespoň dílčí části výše uvedené částky.
Navrátit alespoň část peněz.
|
Tweet |
V uvedeném případě pravděpodobně dluh zesnulé spotřebitelky přešel na právního nástupce (dědice). Z popisu nevyplývá jak a kdy dluh vznikl (ani to, zda tyto informace spotřebitel má).
Žádá-li společnost zaplacení údajné dlužné částky, musí také prokázat, že k tomu má právní důvod. Pokud si je spotřebitel jistý tím, že závazek byl ukončen bez toho, aniž by vznikla platná pohledávka, patrně nebude možné tento právní důvod prokázat a dluh vymáhat. Před vyplacením jakékoli částky třetí osobě (jiné společnosti) má pochopitelně spotřebitel nárok na to, aby byl seznámen s právně relevantním důvodem, pro který od něj společnost vyžaduje peněžité plnění. Přestože již spotřebitel dluh uhradil, může jej zkusit rozporovat, případně se seznámit s důvodem a dobou jeho vzniku.
O případné neexistenci dluhu je vhodné informovat společnost, které byla údajná pohledávka postoupena - tedy zmíněnou "vymahačskou firmu". Neexistoval-li dluh spotřebitelky vůči společnosti, není ani společnost, které je pohledávka postoupena, oprávněna údajnou pohledávku vymáhat po jejím právním nástupci. Společnost nemůže ani žádat, aby spotřebitel zaplatil poplatek za vymáhání údajného dluhu. To vyplývá z rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR, sp. zn. 32 Cdo 1733/2008.
V případě, že společnost nezareaguje na tuto stížnost, doporučujeme se na ni obrátit přímo (kontakty jsou dostupné zde: https://www.o2.cz/osobni/kontakty).
Zároveň je možné reklamovat vyúčtování na jehož základě dluh vznikl. Reklamaci je nutné podat přímo společnosti, která následně rozhodne o její oprávněnosti.
V případě, že společnost reklamaci vyúčtování zamítne, může se spotřebitel do jednoho měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace obrátit na Český telekomunikační úřad s námitkou proti vyřízení reklamace (vzorový formulář je možné vyhledat na webové adrese www.dtest.cz/clanek-3295/namitka-k-ceskemu-telekomunikacnimu-uradu-proti-vyrizeni-reklamace-sluzby-elektronickych-komunifkaci). Řízení je zpoplatněno (100,- Kč) a pracovníci Českého telekomunikačního úřadu na základě dodaných podkladů rozhodnou, zda společnost postupovala správně, či ne.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.