Počet nahlášených stížností: | 108 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 4 |
Ikea deklaruje dodávku zboží (skladem) prostřednictvím PPL s úvodními slovy "předběžná doba dodáni" do 2 dní. Zboží však není schopná během tohoto termínu dopravci ani předat (předáno až 3. den), tj. reálné dodání je více jak 6 dní. Ve chvíli, kdy člověk realizuje objednávku, měl by mít k dispozici termín dodání, který je alespoň nějak spojen s realitou a nemělo by jít o pohádku.
Nákup realizován 10.5., deklarovaný termín dodání 12.5., 13.5. bylo zboží teprve předáno PPL. Při řešení s infolinkou byly nejprve výmluvy, že to trvá PPL, atp., nicméně Ikea samotná předala zboží do PPL až 3. den od objednávky.
objednávka přes eshop Ikea
Úprava informací v objednávkovém systému tak, aby odpovídala obvyklým dobám dodání a neklamala zákazníka, který se podle těchto informací rozhoduje o způsobu dopravy výrobku.
Zároveň by měla Ikea (potažmo pracovníci její infolinky) vnímat PPL jako svého dodavatele, neboť smlouvu o nákupu jsem uzavřel s ní, ne s PPL.
|
Tweet |
V uvedeném případě velmi záleží na tom, jak je doba dodání formulována. Je-li ve formulaci zahrnuto slovo "předběžná", máme za to, že u tzv. průměrného spotřebitele to nevzbudí dojem, že jde o fixně stanovený termín dodání. Právě naopak, jde o termín, který se v závislosti na zpracování objednávky může změnit.
Na druhé straně i tato formulace má vůči spotřebiteli nepochybně informační hodnotu a je důležitá pro jeho ekonomické rozhodování (např. kdyby věděl, že dodání potrvá určitou dobu, nikdy by zboží neobjednával). Proto je nutné dobu dodání z tohoto pohledu korigovat tak, že ačkoliv není předběžný termín "do 2 dnů" očividně závazný, tak faktické dodání by se mělo tomuto termínu blížit (z jedné či z druhé strany - tj. i dříve, i později).
Pokud by šlo o cílenou praktiku, kdy společnost od počátku ví, že do dvou dnů (nebo dříve) není nikdy schopná zboží dodat a dělá si touto formulací dodací doby jen jakési alibi (a zároveň spotřebitele láká k objednávce, která bude rychle dodána), mohla by být tato její praktika posouzena jako nekalá obchodní praktika dle zákona o ochraně spotřebitele. Ovšem zdali to tak je nejsme schopni ze své pozice posoudit.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.