Počet nahlášených stížností: | 12 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dobrý den. V prosinci 2021 jsem dceři koupil k Vánocům hračku
elektronické zvířátko "HATCH.VAJ.WOW" za 1.299,-Kč v prodejně Dráčik
Písek ( IČO 24211567). Hračka se však porouchala, a tak jsem ji
12.4.2022 přinesl reklamovat do prodejny Dráčik Strakonice (taktéž IČO
24211567). Dne 3.5.2022 mi byla z reklamačního oddělení Dráčiku
zaslána SMS, že byla reklamace uznána a že bude vyřešena vrácením
peněz v prodejně Dráčik Strakonice. Ovšem tam mi tvrdí, že peníze mi nevrátí,
jelikož zboží bylo zakoupeno v prodejně v Písku a reklamaci jsem
vyřizoval v prodejně ve Strakonicích ( přesto že obě dvě prodejny mají
stejné IČO). A protože hračka opravit nejde a jinou stejnou už v prodeji
nemají a mít nebudou, nutí mne, abych si za cenu 1.299,-Kč vybral
nějaké jiné zboží, s čímž já ale nesouhlasím. Chci se Vás proto zeptat,
zda má prodejna ve Strakonicích na takovéto jednání právo a jak se
popřípadě mohu bránit. Velice Vám předem děkuji.
Reklamace elektronické hračky " HATCH. VAJ.WOW "
Oprava, výměna za nové, vrácení peněz
|
Tweet |
Vzhledem k tomu, že reklamace spotřebitele byla uznána, vybírá nárok (dle hierarchie nároků) zpravidla podnikatel tak, aby ani vůči jedné ze stran nebyl nárok nepřiměřený. V uvedeném případě nejspíše nebyla možná oprava ani výměna za nový kus a rozhodl se pro krajní řešení reklamace, což je umožnění odstoupení od smlouvy spotřebiteli.
Při odstoupení od smlouvy vzniká podnikateli povinnost vrátit spotřebiteli finanční prostředky, které od něj přijal. Vzhledem k tomu, že spotřebitel může (na základě zákona o ochraně spotřebitele) uplatnit reklamaci obecně na jakékoliv prodejně prodávajícího, je podnikatel povinen reklamaci na jakékoliv prodejně také vyřídit. Vzhledem k tomu, že se jedná o stejného prodejce poté nezáleží, ve které prodejně bylo zakoupeno. Dle našeho názoru by bylo vůči spotřebiteli nepřiměřené požadovat, aby si pro peníze jel na jinou prodejnu. V takovém případě by mohl požadovat úhradu účelně vynaložených nákladů za cestu na tuto prodejnu.
Zároveň platí, že peněžitý dluh se plní v místě bydliště věřitele (§ 1955 odst. 1 občanského zákoníku) - tedy spotřebitele. Spotřebitel by tedy obecně mohl požadovat i úhradu účelně vynaložených nákladů do původní "domácí" provozovny.
Co se týká nabídnutého "kuponu" respektive možnosti výběru jiného zboží - to je možné, avšak spotřebitel s takovou variantou "vrácení peněz" musí souhlasit. Protože tak neučinil, je podnikatel povinen mu peníze vrátit "přímo".
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.