Počet nahlášených stížností: | 1 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Dle plné moci jsem pro svou maminku, paní Alenu Skulinovou dne 17.3.2022 v autobazaru Cars Trade M&M s.r.o. zakoupil vozidlo Ford Transit Custom
2,2TDCi, (VIN: ***, stav tachometru 119 230 km). Po cca 14 dnech se u tohoto vozidla rozsvítila kontrolka znázorňující motor (systém
kontroly výfukových plynů), a tak jsem auto dne 29.3.2022 zavezl do Auto Tichý s.r.o. v Havířově k zjištění závady. Po provedení diagnostiky vozidla
jsme se objednali k odstranění zjištěných závad (závada žhavící svíčky č.2, nutná regenerace DPF).To se uskutečnilo 26.4 a 27.4. 2022.
Dne 27.4.2022 jsem dané vozidlo vyzvedl a uhradil částku ve výši 21.055,-Kč. Kč (byla provedena výměna žhavících svíček+výměna vapoizéru, provedena statická regenerace DPF). S původní částkou za provedení diagnostiky ve výši 1.525,- Kč se celkem jednalo o částku 22.580,- Kč. Domnívám se, že dle občanského zákoníku má moje maminka za vadné plnění (skrytou vadu) nárok na odstranění vady opravou, v našem případě tedy úhradou této opravy.
Reklamaci jsem uplatňoval u společnosti e-mailem dne 27.4.2022. Bylo mi 29.4. 2022 sděleno, že reklamaci musí s lítostí zamítnout, ale jako projev dobré vůle navrhují cenovou kompenzaci ve výši 8000,- Kč. To jsem odmítl.
Vozidlo Ford Transit Custom, SPZ: ***, VIN kód: ***
Požaduji po společnosti úplné proplacení částky ve výši 22580,- Kč, kterou jsme museli k odstranění vzniklých vad prokazatelně uhradit.
|
Tweet |
Reklamace zboží se zpravidla uplatňuje přímo u prodávajícího. Ten je poté (v případě uznané reklamace) povinen vadu opravit, případně jinak kompenzovat.
Vzhledem k tomu, že zde nedošlo k uplatnění reklamace u prodávajícího, nemusí mít spotřebitel právo na zaplacení celé částky. Domníváme se však, že se prodávající na základě této skutečnosti nemůže zprostit povinnosti uhradit přiměřené náklady na opravu. Domníváme se však, že necelá polovina uhrazené částky přiměřenou není.
Obecně k reklamaci ojetých vozidel:
Při koupi ojetého vozidla platí, že spotřebitel nemůže reklamovat zboží pro vady odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím podle § 2167 písm. c) zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Ale i v tomto případě musí vozidlo vykazovat takové vlastnosti, které si smluvní strany sjednaly.
U ojetých automobilů hraje velkou roli při posuzování odpovědnosti za vady obsah smlouvy. Prodávající totiž neodpovídá za vady, na které kupujícího před uzavřením smlouvy prokazatelně upozornil. Také se záruka nevztahuje na vady, které odpovídají opotřebení automobilu vzhledem k jeho stáří či míře používání předchozím vlastníkem. Nelze však do smlouvy uvést velký výčet vad, kterými by snad vozidlo mohlo trpět, a pak tvrdit, že kupující byl na vady upozorněn. Musí se jednat o konkrétní vady a o jejich přítomnosti musí být kupující poučen.
Pokud by se jednalo o skrytou vadu, na kterou nebyl spotřebitel řádně upozorněn, pak by v takovém případě dovození odpovědnosti za vadu bylo možné.
Při uplatnění reklamace použité věci může spotřebitel žádat odstranění vady opravou. Není-li to však možné, může spotřebitel od kupní smlouvy odstoupit. Místo těchto uvedených způsobů nápravy může spotřebitel také požadovat přiměřenou slevu.
Pokud by došlo k situaci, že autobazar reklamaci zamítne jako neoprávněnou, doporučujeme obrátit se na advokáta, který by mohl uzavřenou smlouvu prostudovat a zaslat autobazaru výzvu, v níž bude rozporovat vyřízení reklamace. Seznam advokátů je dostupný na stránkách www.dtest.cz/advokati.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Reklamaci vozidla lze uznat, pokud je vůz reklamován před provedením opravy a prodávající má možnost se k věci vyjádřit. Nikoliv po opravě a úhradě ceny za opravu toto reklamovat. Takto nelze reklamaci uznat. V zachování dobrého jména naší společnosti jsme ale nabídli částku ve výši 8.000 Kč, která odpovídá poškozenému dílu včetně jeho montáže a demontáže (dle předložené faktury ze strany kupujícího). Zbylé položky na faktuře (žhavící svíčky apod.) považujeme za běžnou údržbu ojetého vozu.
Velmi děkuji dTestu za rychlé a bezpochyby objektivní zhodnocení celé reklamace. Děkuji rovněž za cennou informaci ohledně možnosti řešit celou situaci prostřednictvím mimosoudního řešení sporu při České obchodní inspekci. Na tuto instituci se patrně obrátíme, neboť neočekáváme změnu postoje společnosti. Možnost soudní cesty bychom si ponechali až jako poslední variantu.
Společnost již nevyužila možnosti na stížnost reagovat. Vzhledem k tomu, že námi poskytovaná služba funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009. Dále může spotřebitel využít možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů při České obchodní inspekci. Více informaci k uvedené službě lze nalézt na webové adrese www.adr.coi.cz.