Počet nahlášených stížností: | 312 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 14 |
Dobrý den,
u zákazníka jsem se setkal se smlouvou od dodavatele Elgas, kdy nahoře v rohu mají kolonku buď pro klasického zákazníka v segmentu domácnost a další pro zákazníka v segmentu Firma/maloodběratel. Při převzetí zákazníka od Františkových energií zákazníkovi domů přišla smlouva s jeho jménem, datem narození atp., ale zaškrtnuta byla kolonka pro Firma/maloodběratel. Problém nejspíš nastává tehdy, když by se chtěla smlouva vypovědět natvrdo tedy přes sankci, protože v podmínkách pro domácnost je sankce 8 tisíc kdežto pro firmu/maloodběratele se tahle sankce vyměřuje dle dopočtu podle jejich VOP. Je taková smlouva neplatná? Když je sepsána na člověka s datem narození, ale zaškrtnuto mají firma/maloodběratel? Z první se jedná o plánovaný podvod. Dále mám zkušenost s tím, že dodavatel Elgas v mnoha případech tuhle smlouvu ani zákazníkovi fyzicky nezaslal, tudíž zákazník nemá ani možnost se nějakým způsobem bránit, neví jakou sankci dostane při odstoupení od smlouvy, není to znovu podvodné jednání?
Děkuji za odpověď.
Ukončení smlouvy s Elgasem.
|
Tweet |
Skutečnost, že je vyplněno pole "Firmy a podnikatelé" ještě neznamená, že smlouvu nemůže uzavřít fyzická osoba. I ta totiž může podnikat, zřízení právnické osoby pro účely podnikání není nezbytné.
Zda je smlouva neplatná záleží podle nás na okolnostech, za kterých byla uzavřena. Pokud by totiž odběratel společnosti jasně sdělil, že je spotřebitel (popř. v situaci, kdy dochází k převzetí, by původní smlouva byla vedena na spotřebitele, nikoliv na podnikatele), pak je společnost ELGAS Energy, s.r.o. povinna toto sdělení respektovat a do smlouvy ho řádně zanést. Pokud to neudělá, lze uvažovat o tom, že byl spotřebitel uveden v omyl (i zde záleží na tom, jak probíhalo uzavírání smlouvy mezi spotřebitelem a dodavatelem - zda na pobočce, zda prostřednictvím podomního prodejce, jak velký čas měl spotřebitel na seznámení se s obsahem, zda podepisoval smlouvu včetně chybně označeného pole, anebo jen její předvyplněnou podobu apod.).
Jedná-li spotřebitel v omylu, je právní jednání neplatné. Jde o tzv. relativní neplatnost (= je třeba namítnout).
Na druhé straně je možné, že ze strany dodavatele se nejedná o promyšlené jednání, ale např. o administrativní chybu (překlik). Proto je vhodné se na dodavatele nejprve obrátit s žádostí o úpravu této smluvní náležitosti.
Orgánem mimosoudního řešení sporů mezi dodavatelem a spotřebitelem je ADR při Energetickém regulačním úřadu. Mimosoudní řešení před ním probíhá bezplatně.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009 nebo na Energetický regulační úřad.