Počet nahlášených stížností: | 105 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 0 |
Obdržel jsem dvě faktury na pokutu, každou ve výši 5.000,- Kč s jediným odůvodněním "jako zákazník jste se zavázal poskytnout společnosti úplné informace, které se v případě změny aktualizují".
Úplné informace jsem poskytl při uzavření smlouvy (22.4.2021), následně pak Česká srovnávací, s.r.o. zprostředkovala smlouvu o dodávce elektřiny a smlouvu o dodávce zemního plynu se dodavatelem ČED (Český energetický dodavatel), který pak k 25.12.2021 ukončil činnost.
ČED ani Česká srovnávací mě o této skutečnosti neinformovali ani nepodnikli kroky k zajištění trvající dodávky energií, a proto jsem si sám sjednal dodávky plynu a elektřiny u nového dodavatele (i vzhledem k ustanovení článku 2.3 (iii) Smlouvy).
Česká srovnávací mě nijak nekontaktovala, nevyvinula žádnou snahu informovat mě o tom, že jí zprostředkovaný dodavatel ukončil činnost, ani nenavrhla jiného dodavatele.
První kontakt od 22.4.2021 navázala Česká srovnávací až těmito dvěma zaslanými fakturami na smluvní pokutu (bez datace v doprovodném dopisu, a se splatností faktury k 20.5.2022).
Mám za to, že pokuta je přinejmenším sporná, vzhledem k nejasné formulaci obsahu "Objednávky o (sic!) zajištění výhodných dodávek energií" ("Smlouva"), konkrétně
článku 5.1.:
"... Zákazník se zavazuje, že v této souvislosti poskytne Společnosti a Dodavateli pravdivé a úplné informace, které se v případě změny zavazuje aktualizovat, jakož i poskytnout součinnost vhodnou pro plnění Smlouvy a Smlouvy o Energiích, zejména údaje nebo podklady potřebné k identifikaci nebo ověření identifikace odběrných míst Zákazníka, ke zjistění nebo ověření trvání smlouvy uzavřené mezi Zákazníkem a Stávajícím dodavatelem, případně pověřit Společnost nejpozději na její výzvu, aby tyto údaje nebo podklady zajistila nebo ověřil v zasoupení Zákazníka u Stávajícího dodavatele, a za tímto účelem Společnosti vystavil plnou moc."
článku 3 (iv):
" povinnosti dle odst. 5.1 Smlouvy sdělit Společnosti na její žádost údaje nebo předat podklady, případně zmocnit Společnost, aby pořebné údaje získala či ověřil smaostatně, se Zákazník zavazuje zaplatit Společnosti smluvní pokutu ve výši 5.000,- Kč za každé porušení této povinnosti a každé odběrné místo, jehož se porušení povinnosti týká. ..."
a článku 2.3 (iii):
" nepodaří-li se Společnosti Služby dle této Smlouvy Zákazníkovu nabídnout, nevznikají Zákazníkovi žádná další práva ani povinnosti."
Česká srovnávací mě od 22.4.2020 o žádné údaje nežádala a po telefonu neprojevila žádnou ochotu vysvětlit důvod uložení pokuty (jinak než opakovanými odkazy na "článek 5.1" bez dalších podrobností, takže dodnes nevím v čem vlastně moje "porušení povinnostiL konkrétně spočívá).
Dva telefonní hovory na toto téma se odehrály dne 23.5.2022 kolem 11:30 hodin s paní, která se představila jako Veselá.
Mám za to, že pokud se někdo smluvně zaváže zprostředkovat dodávku energií a jím zprostředkovaný dodavatel ukončí činnost, je záležitostí přinejmenším dobrých mravů o této skutečnosti klienta informovat a vyvinout snahu zajistit nepřerušenou dodávku energií (a nikoliv ponechat řešení situace na odběrateli, resp. dodavateli poslední instance, natož očekávat že zákazník bude prostředkovatele informovat o tom, že jím zprostředkovaný dodavatel ukončil činnost).
Žádná další komunikace (kromě mnou vyžádaného zaslání scanu smluv) směrem od České srovnávací, s.r.o. dodnes neproběhla.
Pokud jediná komunikace ze strany sprostředkovatele spočívá v uložení pokuty, považuji toto jednání za sprosté, odporující dobrým mravům a podnikatelské etice.
Objednávka o zajištění výhodných dodávek energií č. CS546863 a Objednávka o zajištění výhodných dodávek energií č. CS544989
Stažení/vydobropisování uložených pokut, zrušení udělené plné moci a okamžité ukončení obou smluv.
|
Tweet |
Nevíme, v jakém konkrétním znění smlouvu spotřebitel se společností Česká srovnávací s.r.o. uzavřel, avšak ze smluv uzavíraných mezi Česká srovnávací s.r.o. a jejími klienty, se kterými jsme měli možnost se seznámit, nevyplývá povinnost spotřebitele informovat zprostředkovatele o této specifické situaci - o krachu/ukončení činnosti "vysoutěženého dodavatele", resp. o následném přechodu z režimu DPI (dodavatel poslední instance) k novému dodavateli. Protože se každá smluvní pokuta může vztahovat pouze na porušení smluvních povinností, na tento případ by se nevztahovala (jelikož informační povinnost spotřebitele v rozsahu popsaném výše podle nás vůbec na základě smlouvy nevzniká).
I kdyby však taková smluvní informační povinnost spotřebitele vznikla, je pokuta za její nesplnění podle nás nepřiměřená, neboť je příliš vysoká s ohledem na povinnost, kterou kryje. K nepřiměřeným smluvním pokutám uvádíme, že se k takovým ujednáním nepřihlíží - spotřebitel by ji tak nemusel platit.
K povinnosti platit smluvní pokutu zároveň uvádíme, že v případech, kdy je smluvní pokuta obsažená pouze v obchodních podmínkách, je neúčinná (nález Ústavního soudu ČR sp. zn. I. ÚS 3512/11).
K možnosti výpovědi zprostředkovatelské smlouvy:
Dle novely energetického zákona, účinné od 1.1.2022 může spotřebitel vypovědět smlouvu o zprostředkování bez výpovědní doby a bez jakýchkoliv sankcí ze strany zprostředkovatele (§ 11n písm. a), navíc zprostředkovatelská smlouva automaticky zaniká po uplynutí 12 měsíců od jejího uzavření. Dle vyjádření Energetického regulačního úřadu ze dne 9.1.2022 se výše uvedená ustanovení mohou uplatnit i zpětně, tedy i na smlouvy, které byly uzavřeny před účinností novely.
Dle § 11o energetického zákona navíc lze od smlouvy uzavřené zprostředkovatelem s novým dodavatelem odstoupit kdykoliv do 15 dnů od zahájení dodávky energií.
Nepodaří-li se spor vyřešit smírnou cestou, má spotřebitel možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Tato služba je bezplatná. Odkaz na podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporů je možné vyhledat na webové adrese https://www.coi.cz/informace-o-adr/.
Další informace je možné získat taktéž na naší bezplatné telefonické poradně na čísle 299 149 009.
Společnost byla o podané stížnosti informována, bohužel však dosud neprojevila zájem se k případu vyjádřit. Vzhledem k tomu, že služba VašeStížnosti.cz funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009 nebo na Energetický regulační úřad, který vykonává dozor nad činností zprostředkovatelů smluv o dodávkách energií.