Počet nahlášených stížností: | 17 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobry den!
S Yello mame uzavrenou smlouvu s fixaci ceny po dobu 24mesicu do 6/2023 (dokumenty smlouvu + dodatek mame k dispozici k nahledu). Presto nam bylo emailem oznameno, ze k 1.5.2022 dojde ze strany poskytovatele ke zvyseni ceny o vice nez dvojnasobek. Timto Vas zadame o posouzeni nasi situace a doporuceni reseni, kdyz s postupem poskytovatele nesouhlasime. Mame za to, ze v puvodnim nastaveni by se nemelo nic menit a ani nechceme stavajici smlouvu vypovidat.
Dekujeme, s pozdravem David a Radka Honzikovi
Produkt Yello Legato
Dodrzeni ceny dle stavajici smlouvy /platneho dodatku ze strany Yello
|
Tweet |
Cenu za energie lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.
Pokud dodavatel přistoupí k druhé variantě a cenu mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně spotřebitele adresně a včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).
Dle popisu spotřebitele byla cena byla sjednána jako fixní - nelze ji tak jednostranně měnit. V tomto případě by se tak s nejvyšší pravděpodobností nic nezměnilo, i kdyby byla skutečnost doslovně uvedena v obchodních podmínkách.
Domníváme se tak, že podnikatel je povinen dostát svého závazku, kterým je dodávání energií za sjednanou fixní cenu. Výjimkou by byla situace, kdy by se změnila cena tzv. regulované složky energií. Tu podnikatel nemůže nijak ovlivnit, neboť tato část ceny je regulovaná a určovaná státem. Ze stížnosti však nevyplývá, že by se jednalo o tuto situaci.
Spotřebitel má tak právo odmítnout toto navýšení ceny a "držet" si svoji původně sjednanou cenu. Mimo to je podnikatel povinen spotřebitele nejen informovat o zvýšení ceny, ale také o možnosti vypovězení smlouvy bez jakéhokoliv postihu a to do desátého dne přede dnem účinnosti zvýšení ceny (to vyplývá z § 11a odst. 2 a 4 energetického zákona).
Jestliže spotřebitel zvýšení ceny odmítne a dodavatel energií cenu i přes nesouhlas zvýší, vyúčtování pravděpodobně nebude odpovídat sjednané sazbě. Spotřebitel toto vyúčtování následně může reklamovat přímo u dodavatele energií. Pokud bude reklamace zamítnuta, může se obrátit na Energetický regulační úřad a zamítnutí této reklamace rozporovat.
Jestliže se spor nepodaří vyřešit smírně, má spotřebitel možnost obrátit se na Energetický regulační úřad (www.eru.cz, adresa: Masarykovo náměstí 5, 586 01 Jihlava, telefon: 564 578 666 – ústředna).
V případě potřeby se lze také obrátit na bezplatnou telefonickou poradnu na čísle 299 149 009.
Dobrý den,
děkujeme paní Honzíkové i dTestu, že nás upozornili na okolnosti týkající se konkrétní smlouvy a poskytli veškeré informace. Celou záležitost jsme ihned prověřili a se zákazníkem se spojili. Nastalou situaci jsme si vzájemně vysvětlili – ve smlouvě a v obchodních podmínkách je jasně uvedeno, že cena může být ze strany Yello změněna, a zákazníka jsme ohledně této změny řádně informovali. Jsme rádi, že jsme mohli celou záležitost společně uzavřít, a věříme, že nyní je výše uvedený komentář kladně vyřešen.
S pozdravem,
tým Yello
Dobry den, spolecnosti Yello.
Mate pravdu, byli jsme Vami zkontaktovani a bylo nam vysvetleno, at zapomeneme na snovy (fixovany) tarif za elektrinu v teto turbulentni dobe.
Nicmene svou odpovedi zcela popirate tedy princip fixace na dobu urcitou - zafixovali jste si akorat Vy nas, kdyz se Vam to hodilo a navic jste nas na to neupozornili pri podepisovani smlouvy ani dodatku na dobu urcitou. Riziko z podnikani by mel nest podnikajici, nikoliv spotrebitel.
Povazujeme takove jednani za ne zcela fer a nesouci znaky klamani spotrebitele, coz ostatne nastinil i dtest ve sve odpovedi vyse.
A verime, ze pokud budete do budoucna poskytovat produkt typu fixace, bude se tedy jednat o fixaci skutecnou, nikoliv domnelou, zavazujici strany obe.
Dekujeme,
s pozdravem, Honzikovi
Společnost již nevyužila možnosti na stížnost reagovat. Vzhledem k tomu, že námi poskytovaná služba funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitelka může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009 nebo na Energetický regulační úřad.