Počet nahlášených stížností: | 17 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 1 |
Dobrý den,
dne 7.9.2020 jsme uzavřeli Dodatek ke smlouvě o dodávkách elektřiny. Cena za dodávku elektřiny od 1.1.2021 byla stanovena pro vysoký i nízký tarif 1,458 ( s DPH : 1,764 ) Kč/kWh na dobu 24 měsíců ( tedy do 31.12.2022 ). Dne 25.3.2022 jsme obdrželi e-mail od Yello Energy, kde nám bylo sděleno, že od 1.5.2022 dochází ke změně cen energií a úpravě záloh. Nově stanovený tarif je 3,999 Kč/kWh
( s DPH : 4,838 ).
Tímto Vás žádáme o vyjádření, zda společnost Yello Energy postupovala správně a zda může měnit fixní cenu podepsanou oběma stranami v Dodatku ke smlouvě.
Předem děkujeme za Vaši odpověď.
Luboš a Dana Tomanovi
odebíráme pouze elektřinu
Dodržení podepsané smlouvy.
|
Tweet |
Cenu za energie lze změnit (i.) buď standardním způsobem - tedy klasickou dohodou stran, (ii.) anebo přes mechanismus tzv. jednostranné změny ceny.
Pokud dodavatel přistoupí k druhé variantě a cenu mění jednostranně, musí celý proces jednostranné změny splňovat hned několik podmínek, které dodavateli stanoví zákon (např. možnost jednostranných změn si předem vyhradit ve smlouvě, o chystané změně spotřebitele adresně a včas informovat, umožnit spotřebiteli z důvodu jednostranné změny bezplatně ukončit smlouvu atd.). Jednou z podmínek je také skutečnost, že jednostranně zvyšovaná cena nebyla sjednána jako fixovaná/garantovaná cena (tedy cena, kterou spotřebitel chápe na určité období jako neměnnou).
Dle popisu spotřebitele byla cena byla sjednána jako fixní - nelze ji tak jednostranně měnit. V tomto případě by se tak s nejvyšší pravděpodobností nic nezměnilo, i kdyby byla skutečnost doslovně uvedena v obchodních podmínkách.
Domníváme se tak, že podnikatel je povinen dostát svého závazku, kterým je dodávání energií za sjednanou fixní cenu. Výjimkou by byla situace, kdy by se změnila cena tzv. regulované složky energií. Tu podnikatel nemůže nijak ovlivnit, neboť tato část ceny je regulovaná a určovaná státem. Ze stížnosti však nevyplývá, že by se jednalo o tuto situaci.
Spotřebitel má tak právo odmítnout toto navýšení ceny a "držet" si svoji původně sjednanou cenu. Mimo to je podnikatel povinen spotřebitele nejen informovat o zvýšení ceny, ale také o možnosti vypovězení smlouvy bez jakéhokoliv postihu a to do desátého dne přede dnem účinnosti zvýšení ceny (to vyplývá z § 11a odst. 2 a 4 energetického zákona).
Jestliže spotřebitel zvýšení ceny odmítne a dodavatel energií cenu i přes nesouhlas zvýší, vyúčtování pravděpodobně nebude odpovídat sjednané sazbě. Spotřebitel toto vyúčtování následně může reklamovat přímo u dodavatele energií. Pokud bude reklamace zamítnuta, může se obrátit na Energetický regulační úřad a zamítnutí této reklamace rozporovat.
Na základě výše uvedeného se tedy domníváme, že cenu nelze měnit, neboť byla sjednána jako fixní. Zároveň doporučujeme spotřebiteli, aby společnost pro jistotu informoval o tom, že se zvýšením cen nesouhlasí.
Jestliže se spor nepodaří vyřešit smírně, má spotřebitel možnost obrátit se na Energetický regulační úřad (www.eru.cz, adresa: Masarykovo náměstí 5, 586 01 Jihlava, telefon: 564 578 666 – ústředna; další kontakty jsou dostupné zde: https://www.eru.cz/kontakty).
V případě potřeby se lze také obrátit na naši bezplatnou telefonickou poradnu na čísle 299 149 009.
Dobrý den, chtěli bychom poděkovat panu Tomanovi i dTestu za upozornění na okolnosti
této konkrétní smlouvy. Situaci jsme prověřili a se zákazníkem se spojili, abychom si
vzájemně vysvětlili nastalou situaci. Podepsanou smlouvu jsme patřičně prozkoumali a
můžeme potvrdit, že změna ceny je v souladu se smluvními podmínkami, ve kterých není
uveden nárok na garantovanou cenu. Zákazník má samozřejmě v tomto případě nárok na
odstoupení od smlouvy z důvodu změny ceny, tato možnost však nebyla využita.
Momentální turbulentní situace a vývoj na trhu nás rovněž mrzí a věříme, že je tato
záležitost momentálně kladně vyřízena.
S pozdravem
tým Yello.
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Dobrý den - zajímá mne k čemu jsem měl vlastně uzavřenou fiksaci s Yello na 2 roky. Když mi cenu firma negarantovala a jediné co z toho plyne, že jsem 2 roky nesměl změnit dodavatele elektřiny ( pod hrozbou penále ) - takže mi vlastně garantovali pouze dodávku elektřiny - nikoli cenu, na kterou jsem spoléhal a firma Yello si dělá co chce. Naší fiksovanou cenu schodila slovíčkařením, že fiksovaná cena není garantovaná a tudíž cenu nedodrží. Před podpisem dodatku smlouvy nám bylo řečeno pouze o fiksaci nikoli o garanci ceny. Určitě bychom zvolili cenu GARANTOVANOU !!! Po této zkušenosti upozorňujeme známé na tuto skutečnost a úskoky společnosti Yello.
Děkujeme za odpověď.
Jestliže se spotřebiteli cena oprávněně jevila jako fixní, není možné ji měnit. Spotřebitel se může obrátit na Energetický regulační úřad (viz výše), který v této věci může závazně rozhodnout.
Stížnost nyní přeřazujeme na společnost, aby na vyjádření spotřebitele mohla reagovat.
Společnost již nevyužila možnosti na stížnost reagovat. Vzhledem k tomu, že námi poskytovaná služba funguje na principu oboustranné dobrovolnosti, jsme nuceni stížnost uzavřít.
V případě potřeby další právní konzultace se spotřebitel může obrátit na naši poradnu na telefonní lince 299 149 009.