Počet nahlášených stížností: | 129 |
Z toho za letošní rok: | 0 |
Stále v řešení: | 2 |
Rozhodl jsem se pro odchod do předdůchodu, prostředky naspořené na Penzijním připojištění jsem musel převést na Doplňkové penzijní spoření ze kterého lze naspořené prostředky vyplácet. Ve smlouvě kterou jsem nově podepisoval je uveden a vysvětlen princip kterým má být ochráněn převod financí z původního účtu na nový účet. Po dobu 3.let mají být naspořené prostředky převáděny 1/36 každý měsíc do zvoleného nového zvoleného fondu pro to, aby nedošlo k jednorázovému možnému znehodnocení částky. Tento "Balancovaný převod" nebyl uskutečněn, obchodováno bylo okamžitě s celou převedenou částkou a tím došlo k okamžitému znehodnocení. Jakmile jsem se začal na tuto skutečnost penzijní společnosti dotazovat, ať mi vysvětlí jak měl zmíněný převod ochránit mé úspory, tak kvalitní odpovědi jsem se nedočkal. Odpovědi jsou zcestné a nic neříkající o konkrétní podstatě "ochrany". S postupem času jsem začal dostávat zmatečné a nepřesné informace i o dalších postupech. Další ranou pod pás byla informace , že 5let+ 1.měsíc před dosažením normálního mého důchodového věku se automaticky prostředky převedou do "povinně konzervativního fondu" a současně s tímto převodem bude ukončen již zmíněný Balancovaný převod ,který měl být původně na dobu 3 let. Nedokázali mi podat ani informaci o tom ,proč jsem musel tedy s předstihem minimálně 3 měsíců (dle jejich informací) uskutečnit již zmíněný převod z účtu na účet. Dalším svým zjišťováním jsem se dostal až k zákonu č.427/2011Sb. . Již při zběžném pročtení jsem zjistil, že podávání informací ze strany penzijní společnosti je v naprostém rozporu s tímto zákonem. Po upozornění penz. společnosti na tuto skutečnost se stav informovanosti nikterak nezměnil.
Doplňkové penzijní spoření
1)Jasnou odpověď na to jak proklamovaný "Balancovaný převod " měl ochránit převáděné prostředky a provést opravu převodu prostředků na základě poskytnutých informací o Balancovaném převodu uvedených v podepsané smlouvě.
2)Po tomto řádném splnění proklamovaného převodu se vrátit ke kroku s možnou volbou spojenou s povinným převodem do povinně konzervativního fondu či do jiného fondu
3)podat naprosto jasné podmínky pro možnost klidného čerpání naspořených prostředků v předdůchodu, bez dalších záludností
V případě nesplnění výše uvedených bodů, převést veškeré původní naspořené prostředky v plné původní výši a to i nově připsané prostředky na původní účet penzijního připojištění. Vše z důvodu porušení zákona č.427/2011Sb. pro podání klamných informací penzijní společností.
|
Tweet |
Otázku týkající se fungování služby „Balancovaný převod“ nejsme schopni zodpovědět. Tato otázka by měla směřovat přímo na společnost. My jako zprostředkovatel mimosoudního řešení, tedy jako nezávislý subjekt, nejsme schopni plně vysvětlit fungování služby „Balancovaný převod“, protože nemáme dostatečné údaje, neboť neznáme podrobnosti poskytované služby.
V případě, že byla ve smlouvě stanovena možnost spotřebitele zvolit si fond, do kterého bude celá peněžní částka následně postupně převáděna, jsou obě strany povinny toto smluvní ustanovení respektovat. V případě, že společnost bez vědomí spotřebitele převede předčasně celou částku do jí vybraného fondu, aniž by o tom informovala spotřebitele, jedná se o jednání v rozporu se zněním smlouvy, tak i o jednání v rozporu s celkovým účelem smlouvy. Dle našeho názoru by se tak jednalo o podstatné porušení smlouvy, a v takovém případě by měl spotřebitel právo odstoupit od smlouvy dle § 2002 občanského zákoníku.
Mohlo také nastat, že přesunutím peněz do společností určeného fondu, bez vědomí spotřebitele, došlo k porušení informační povinnosti společnosti stanovenou zákoně č. 427/2011 Sb, o doplňkovém penzijním spoření.
Jestliže je spotřebitel názoru, že došlo k porušení zákonných ustanovení, může se se svým podnětem obrátit na dozorový orgán v oblasti penzí, kterým je Česká národní banka. Podněty je možno podávat zde: https://www.cnb.cz/cs/verejnost/kontakty/formular-podani-dotazu-podnetu-upozorneni/index.html
Za účelem dosažení požadovaného řešení žádáme společnost o vyjádření.
Vážený pane Kašpárku,
děkujeme za Váš podnět, na základě kterého jsme přistoupili k prošetření celé záležitosti.
S ohledem na ochranu osobních údajů a dále na povinnost mlčenlivosti, která je nám zákonem o pojišťovnictví uložena, Vám bude v co nejkratším možném termínu zasláno vyjádření na Vaše kontaktní údaje.
S pozdravem
Stížnosti
Generali Česká pojišťovna a.s.
Případné dotazy Vám rádi zodpovíme prostřednictvím e-mailové adresy stiznosti@generaliceska.cz Rovněž nás můžete písemně kontaktovat na naší korespondenční adrese Generali Česká pojišťovna a.s., Stížnosti, P.O.Box 305, 659 05 Brno.
Vážení,
nejde mi odeslat vyjádření od Generali k záležitosti. Vyskočí mi vždy chyba, že váš web je nedostupný. Zkouším odeslat tedy jen tuto zprávu, zda není chyba v něčem jiném.
S pozdravem Kašpárek Jiří
Děkujeme stranám za součinnost.
S ohledem na výše uvedené přeřazujeme stížnost zpět na spotřebitele, aby mohl vyjádření odeslat znovu. Pokud by technické potíže přetrvávaly, může spotřebitel využít e-mailovou adresu vasestiznosti@dtest.cz, kam lze přílohy také zaslat.
Vážení,
Generali opět nebyla ochotna vysvětlit jak konkrétně měly být převáděné prostředky ochráněny pomocí toho jejich Balancovaného převodu.
V e-mailu jsem jako přílohu zaslal odpověď od Generali na základě vaší intervence (nedařilo se mi to odeslat zde ).
Zde je citace z podepsané smlouvy, jak je vysvětlen onen Balancovaný převod:
Vyvážený spořicí program
Balancovaný převod: ANO
Balancovaný převod lze sjednat pouze při převodu prostředků ze smlouvy o penzijním připojištění. Tato služba snižuje riziko poklesu hodnoty úspor z penzijního připojištění
a je vhodná v kombinaci s dynamickou nebo vyváženou strategií spoření. Služba zajistí převod úspor z předchozí ukončené smlouvy do Spořícího účastnického fondu. Z něho
budou tyto prostředky po dobu 36 měsíců postupně převáděny do strategie spoření, kterou si klient určil pro své nové spoření. Více informací v části Informace pro klienta.
Dále ve zmíněné části Informace pro klienta je uvedeno :
Balancovaný převod – služba, která je klientem volitelná pouze při převodu prostředků ze smlouvy o penzijním připojištění. Prostředky z penzijního připojištění (s výjimkou
doplatků) jsou nejprve umístěny do Spořicího účastnického fondu. Po dobu prvních 36 měsíců účinnosti smlouvy je do klientem zvolené strategie spoření převáděna vždy
částka odpovídající jedné třicetišestině počtu penzijních jednotek nakoupených za úspory na smlouvě penzijního připojištění. Převáděná částka v Kč se mění na základě
aktuální výše hodnoty penzijní jednotky Spořicího účastnického fondu. Rozhodný den pro převod do klientem zvolené strategie je poslední kalendářní den každého
ze 36 měsíců. Nové platby na smlouvu doplňkového penzijního spoření jsou investovány do sjednané strategie spoření. Zákonná investiční brzda (převod prostředků
do povinného konzervativního fondu podle § 114 ZDPS) nebo výplata prostředků ze smlouvy trvání této služby ukončují. V případě, že je převod smlouvy o penzijním
připojištění znemožněn z důvodu existence další klientovy smlouvy u jiné penzijní společnosti, nese případnou ztrátu zpětného odkupu penzijních jednotek klient. Ukončení
služby na žádost klienta je provedeno ke dni přijetí písemné žádosti s úředním ověřením podpisu klienta v sídle Generali PS.
Po přečtení těchto informací každého napadne, že je to rozumné. Pokud koncem měsíce převedou 1/36 z celkové převedené částky a hned v násedujícím měsíci mi z kraje měsíce odešlou jen o něco nižší dohodnutou částku jako důchod, tak opravdu nemůže dojít k případné velké ztrátě při jejich obchodování s převedenými prostředky.
Takto ovšem vše nefunguje, Generali klienta uvede podanými informacemi v omyl a obchoduje si s celou převedenou částkou a nějaký Balancovaný převod se stává nesmyslem, proto mi odmítají přesně odpovědět na dotaz JAK MĚL BALANCOVANÝ PŘEVOD OCHRÁNIT PŘEVÁDĚNÉ PROSTŘEDKY .
S pozdravem Kašpárek Jiří
Děkujeme spotřebiteli za odpověď a zaslanou přílohu.
V uvedeném dokumentu společnost deklaruje, že byl spotřebitel o fungování balancovaného převodu řádně poučen a toto poučení stvrdil podpisem.
Zároveň tvrdí, že spotřebitele řádně informovala o převodu do povinně konzervativního fondu a o možnosti převedení do jiného účastnického fondu v souladu se zákonem. Dle společnosti měl spotřebitel přes 2 měsíce na projevení nesouhlasu s tímto postupem, který však neprojevil.
Závěrem informovala o možnosti odhadnout předdůchod na základě žádosti.
Stížnost nyní přeřazujeme na společnost, aby mohla na poslední vyjádření spotřebitele reagovat.
Vážený pane Kašpárku,
děkujeme za Váš podnět, na základě kterého jsme přistoupili k prošetření celé záležitosti.
S ohledem na ochranu osobních údajů a dále na povinnost mlčenlivosti, která je nám zákonem o pojišťovnictví uložena, Vám bude v co nejkratším možném termínu zasláno vyjádření na Vaše kontaktní údaje.
S pozdravem
Stížnosti
Generali Česká pojišťovna a.s.
Případné dotazy Vám rádi zodpovíme prostřednictvím e-mailové adresy stiznosti@generaliceska.cz Rovněž nás můžete písemně kontaktovat na naší korespondenční adrese Generali Česká pojišťovna a.s., Stížnosti, P.O.Box 305, 659 05 Brno.
Vážení,
na e-mail jsem Vám zaslal další odpověď od Generali.
Generali dokola tvrdí, že o fungování Bananc. převodu jsem byl řádně informován ve smlouvě a to že jsem ztvrdil svým podpisem.
Ano potvrdil jsem to co mi je ve smlouvě předloženo, ale skutečnost je odlišná a o to mi stále jde. Rozporuji jejich podanou informaci a skutečnost jak s prostředky nakládají v realitě.
Proto mi to jejich vysvětlení hlava nebere : ...že všechny převedené prostředky se umístí do Spořícího fondu a v rámci toho Balanc. převodu se 1/36 převede každý měsíc do toho samého fondu.
Ano, význam by to mělo, pokud by to bylo jak je psáno ve smlouvě, že až ta 1/36 je převáděna k nějakému obchodování v rámci Spořícího fondu a tím by byly ony prostředky ochráněny, neboť by se obchodovalo vždy jen s tou 1/36 a tak by se za ty garantované 3 roky převedly všechny prostředky postupně a nemohlo by dojít k znehodnocení všeho najednou.
Toto je podstata jejich podrazu : o žádnou ochranu převáděných prostředků se totiž vůbec nejedná.
Problém se táhne již od únoru 2022 a myslím si že další komunikace s Generali je takto zbytečná.
Jejich odpovědi jsou vyhýbavé, odbíhají v odpovědích jinam a rozepisují se o věcech na které se neptáte, podané informace jsou kolikrát mylné nebo nic nevysvětlující, ... stále mám pocit že nejednám vůbec s odborníky, ale jen s " okecávači " , postupně se mění jen lidé kteří odepisují.
Pokud by dodržovala Generali Zákon č.427/2011Sb. , tak by takovéto problémy vůbec nemohli nastat, na druhou stranu by za takovýchto podmínek, které jsou vlastně skrytě nastaveny, nikdo dobrovolně nic nepřevedl. Jen díky podvodnému informování klienty najdou.
Jen pár příkladů jak by mělo vše fungovat ze zákona :
§126 penzijní společnost jedná s účastníkem kvalifikovaně, čestně a spravedlivě a v jeho nejlepším zájmu
§130 /1 penzij. spol. při komunikaci s účastníkem .. nesmí používat nejasné, nepravdivé, zavádějící nebo klamavé informace
/2 obsah komunikace.... nezamlčovat skutečnosti, informace nebo upozornění důležité pro účastníka
§132 penzij. spol. při komunikaci s účastníkem přihlíží k tomu, jak by vysvětlení nebo jinou informaci vnímala osoba s průměrnou rozumovou úrovní, obezřetností a rozpoznávací schopností v postavení účastníka
§133 penzij. spol. informuje účastníka o
/1e způsobu ochrany majetku účastníka
§134 / 3a sdělení klíčových informací : nesmí obsahovat nejasné, nepravdivé, neúplné, zavádějící nebo klamavé informace
Jsem již trochu zdeptaný z toho jednání Generali , místo toho abych si trochu v klidu užíval předdůchodu, tak se musím stále dokola vracet k tomu samému - nečestné jednání Generali.
Proto se chci optat, zda je ve vašich silách nějak mi ještě pomoci v řešení problému. Je pro Vás asi těžké do toho proniknout takto zprostředkovaně, ale i rada je nad zlato.
Dále se budu obracet na ČNB neboť nad penzijními společnostmi dělá dohled, ale nevím zda přímo řeší i spory.
Děkuji
S pozdravem Kašpárek Jiří
Děkujeme stranám za součinnost. S ohledem na výše uvedená vyjádření však již stížnost nebudeme dále řešit a pouze žádáme spotřebitele, aby nás informoval o vývoji v případu a například výsledku řízení před jinými orgány.
Jak je uvedeno v původním vyjádření, může se spotřebitel obrátit na Českou národní banku, která je v této oblasti dozorovým orgánem.
K řešení samotného sporu je však možné využít služeb finančního arbitra. Řízení před finančním arbitrem je bezplatné a výsledkem tohoto řízení je vydání závazného stanoviska. Více informací o finančním arbitrovi může spotřebitel nalézt zde: https://finarbitr.cz/cs/. Podání návrhu je možné zde: https://finarbitr.cz/cs/reseni-sporu/pruvodce-podanim-navrhu.html.
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Dobrý den,
zatím se nic nezměnilo, věc jsem předal finančnímu arbitrovi a ještě doplňuji jejich požadavky.
Po nějakém konečném rozhodnutí pak podám zprávu.
S pozdravem Kašpárek Jiří
Žádáme spotřebitele o sdělení, v jaké fázi se stížnost nyní nachází, případně o její uzavření.
Dobrý den,
prozatím jsem nedostal žádné konečné vyjádření od finančního arbitra. Naposledy co jsem se od nich dozvěděl, že si Generali požádala o prodloužení lhůty pro podání podkladů a to bylo kolem Vánoc.
Takže zatím čekám.
S pozdravem Kašpárek Jiří
Děkujeme spotřebiteli za reakci.
Po obdržení konečného vyjádření od finančního arbitra žádáme spotřebitele o sdělení výsledku tohoto řízení.
Hodnocení:
Komentář: Dobrý den,
dnem 20.4.2023 došlo k podepsání Dohody o narovnání se společností Generali.
Děkuji vám za vaší podporu a spolupráci.
S pozdravem Kašpárek Jiří